Prečo letecké nebo neuzavreli skôr?

Letecký priestor nad východnou Ukrajinou bol v piatok v reakcii na zostrelenie malajzijského civileného lietadla uzavretý.

18.07.2014 19:00
Letisko, Malajzijské lietadlo, havária,... Foto: ,
Lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines, let MH-17 na amsterdamskom letisku Schiphol pri bráne G3, predtým, ako vzlietlo smerom k cieľu v Kuala Lumpure.
debata (72)

Rozhodla o tom Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo ako aj ukrajinská vláda. Už krátko po nehode viacerí dopravcovia konštatovali, že sa oblasti vyhnú. Otázka je prečo sa nad bojmi zmietanou oblasťou vôbec lietalo?

Agentúra Reuters upozornila, že je zvykom lietať aj nad regiónmi zmietanými konfliktami, ako je Irak a Afganistan. Tamojší militanti totiž spravidla nedisponujú technikou na prípadné zostrelenie civilných lietadiel pohybujúcich sa v obrovských výškach. Na druhej strane už pred nešťastím vychádzali správy o tom, že proruskí separatisti obsadili ukrajinské kasárne s rôznou aj protilietadlovou technikou a podobné zbrane mala aj samotná ukrajinská armáda.

„Nechápem to. Nevidel som letecké spoločnosti, ktoré by išli cez Krym, ale na druhej strane tiež som nevidel nikoho vyhnúť sa zvyšku Ukrajiny,“ povedal podľa agentúry Reuters Mark Duell z firmy FlightAware. Malaysia Airlines leteli z Amsterdamu do Kuala Lumpur práve cez východnú Ukrajinu, kde bolo ich lietadlo zostrelené. Letová mapa danej trasy týchto aerolínií včera na webe už Ukrajinu míňala. Išla z Holandska cez Nemecko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko popod Krym ďalej na juhovýchod. Z toho by sa mohlo zdať, že situácia viac zaplní slovenské letecké nebo.

Či embargo na lety nad Ukrajinou ovplyvnia aj dianie v slovenskom vzdušnom priestore ale oficiálne jasné nie je. Slovenský štátny podnik Letové a prevádzkové služby to považujú za predčasnú otázku. „Treba ešte počkať a po vyhodnotení vzorky prevádzky budeme múdrejší,“ reagovala hovorkyňa podniku Michaela Legelová. Lietadlá pritom aj včera odlietali z nášho vzdušného priestoru na Ukrajinu, respektíve odtiaľ prichádzali. Táto letová prevádzka tvorila v priemere 4 až 5 percent z celkovej prevádzky v slovenskom vzdušnom priestore. Za prvý polrok bolo ponad Slovenskom celkom takmer 179-tisíc preletov lietadiel.

Hovorkyňa Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave Veronika Ševčíková povedala, že uzavretie vzdušného priestoru nad Ukrajinou nebude mať vplyv na lety z bratislaviského letiska. Z Bratislavy sa lieta najmä do európskych destinácií, či letovísk v južných prímorských centrách. Z hlavného mesta ale možno letieť aj na východ, napríklad do Moskvy. Najbližší takýto let je plánovaný už na túto nedeľu 20. júla a Ukrajine sa vyhne. Pôjde cez Poľsko.

Zvolená trasa preletu je spravidla na leteckej spoločnosti. Krajina pritom môže zakázať prelet len nad vlastným územím. Hovorca českého Úradu pre cililné letectvo ČTK vysvetlil, že jednou krajinou, ktorá má právomoc obmedziť prelety vlastných dopravcov nad iným územím sú USA. Tie už koncom apríla zakázali prelety nad Krymom. Samotný východ Ukrajiny, ale ani USA pre prelety až do nešťastnej udalosti neuzavreli.

© Autorské práva vyhradené

72 debata chyba
Viac na túto tému: #zostrelené malajzijské lietadlo