Môže to byť najzložitejšie vyšetrovanie v histórii

Objasnenie pádu malajzijského Boeingu 777 bude zložité, pretože tí, čo kontrolujú oblasť nešťastia, porušujú zásady postupu pri leteckých katastrofách.

21.07.2014 08:46 , aktualizované: 09:19
lietadlo, Ukrajina Foto: ,
Mŕtvoly vo vakoch len tak položené pri ceste rozhnevali Holandsko, až 192 obetí letu MH-17 pochádza z tejto krajiny.
debata (45)

Upozorňuje na to v rozhovore pre Pravdu americký expert Bill Waldock. "Napríklad veľké časti stroja už odtiahli,“ zdôraznil profesor z univerzity letectva Embry-Riddle.

Miesto tragédie nie je dostatočne zabezpečené pre prácu vyšetrovateľov, a zároveň po príčinách nepátrajú špecialisti. Do akej miery je to problém a čo to môže spôsobiť?
V prvom rade je významné podčiarknuť to, čo spomínate v otázke. Viaceré fotografie a videonahrávky ukazujú civilistov na mieste krátera po páde lietadla, ako aj v oblasti desať štvorcových kilometrov, kde ležia trosky. Je jasné že títo ľudia hýbu vrakom a kusmi stroja. V niektorých prípadoch odstránili menšie časti. Objavili sa správy o krádežiach. Vyšetrovatelia majú veľmi obmedzené možnosti robiť to, čo by mali.

Ako by to malo normálne vyzerať?
Vyšetrovatelia chcú mať v prvom rade zabezpečené miesto pádu v prísnom ochrannom pásme okolo celého vraku. Všetko potrebujú fotografovať v súlade s overenými metódami. Treba náležite zaobchádzať s telami tých, čo sa nachádzali na palube a označiť ich pozície predtým, ako by ich odviezli preč.

O telesných pozostatkoch sa však dozvedáme iné správy.
Platí pritom, že všetky osobné veci musia zostať spolu s telom, treba ich samostatne zabaliť a umiestniť s mŕtvolou do jedného vreca. Keď sa všetko odnesie, všetky telesné pozostatky je potrebné zmraziť, aby sa spomalil ich rozklad.

Čo vás ešte znepokojuje?
Na obrazových záberoch z miesta vzniknutého krátera sú vidieť motory, podvozok, trup a krídla lietadla. Každé z toho treba najprv dôkladne odfotografovať a urobiť dokumentáciu predtým, než sa čímkoľvek bude hýbať alebo sa odvezie preč. S kusmi stroja, ktoré sa rozleteli na ostatné miesta, je potrebné spraviť to isté. Lenže v prípade zrúteného malajzijského Boeingu sa dozvedáme zo správ, že veľké časti odtiahli. Toto všetko mení podobu dôkazov a sťažuje vyšetrovateľom pochopiť, čo sa stalo a ako veci spolu súvisia.

Keby sa čoskoro začalo správne vyšetrovanie na mieste pádu stroja, čo bude prioritou expertov?
Po veciach, ktoré som spomenul, treba vytvoriť mapu pola trosiek a dostať sa k veľkým častiam z lietadla a zabezpečiť ich. Nakoniec je cieľom zistiť, prečo stroj spadol a identifikovať všetkých, čo boli na palube.

Zrejme sa nedá pochybovať o likvidácii lietadla zo zeme.
Áno, časť tragédie už je známa. Niekto vystrelil zo zeme raketu na civilné lietadlo. Boeing 777 pritom vo výške približne desať kilometrov človek ľahko rozpozná dobrým ďalekohľadom. Úlohou vyšetrovania je objasniť to, čo raketa spôsobila, udalosti, ktoré nasledovali až po pád na zem. Nazdávam sa, že toto bude jedno z najzložitejších a možno aj najkontroverznej­ších vyšetrovaní v histórii.

Našli ďalšie obete z lietadla

Záchranári našli do nedeľného večera na mieste pádu lietadla malajských aeroliniek na východnej Ukrajine už 251 tiel a 86 ich častí. S odvolaním sa na ukrajinské úrady o tom informovala agentúra Reuters. Na miesto katastrofy tiež dorazil už druhý vlak s chladiarenskými vagónmi, kam sú pozostatky ukladané.

Vlakové súpravy, v ktorých by mali byť pozostatky obetí prevezené na prípadné ďalšie ohliadky, zatiaľ stoja na stanici v meste Torez asi 30 kilometrov od miesta dopadu lietadla. Podľa ukrajinských úradov povstalci odchod prvého vlaku s ostatkami takmer 200 ľudí blokujú.

Od pádu malajzijského lietadla s 298 ľuďmi na palube uplynuli už štyri dni a medzinárodné tímy vyšetrovateľov na mieste ešte stále nie sú. Množia sa zároveň správy, podporené nepotvrdenými odposluchmi a videozáznamami, že separatisti manipulujú dôkazy, ktoré by mohli poukazovať na ich vinu.(čtk)

© Autorské práva vyhradené

45 debata chyba
Viac na túto tému: #Ukrajina #zostrelené malajzijské lietadlo