Costa Concordia zamierila od ostrova Giglio do Janova

Loď Costa Concordia po dva a pol roku od stroskotania opustila prístav pri talianskom ostrove Giglio a vydala sa na svoju poslednú plavbu do Janova, kde ju zošrotujú. Vrak obrieho plavidla ťahaný dvoma remorkérmi sa zatiaľ pohybuje rýchlosťou 1,9 uzla (3,5 kilometra za hodinu). Do 350 kilometrov vzdialeného Janova by mal doraziť v nedeľu.

23.07.2014 14:00
Costa Concordia, Taliansko Foto:
Vrak Costy Concordie zdvihli pomocou systému prídavných nádrží, do ktorých tlačili vzduch.
debata

Na jej palube bude 12 ľudí, ďalší technici budú na priebeh cesty dohliadať z desiatky sprievodných plavidiel. Pozornosť budú venovať najmä tomu, aby z lode neunikali žiadne chemické látky alebo zvyšky paliva, ktoré by mohli poškodiť životné prostredie.

Posledné prípravné práce pred vyplávaním Costy Concordie sa začali v stredu skoro ráno. Po nevyhnutných technických kontrolách sa loď pomocou ťažných lodí pomaly otočila o 90 stupňov tak, aby mohla vyplávať smerom k Janovu. Na more sa potom vypravila krátko po 11:00 SELČ.

Odplávaniu hrdzavého vraku lode z brehu sa... Foto: SITA/AP, Gregorio Borgia
Costa Concordia, Taliansko Odplávaniu hrdzavého vraku lode z brehu sa prizerali stovky ľudí.

Odplávaniu hrdzavého vraku lode z brehu sa prizerali stovky ľudí vrátane desiatok novinárov. Na rozlúčku sa na ostrove rozozvučali prístavné sirény a tiež kostolné zvony, ľudia na móle tlieskali. Na poslednú cestu parníku požehnal miestny farár Lorenzo Pascuotti.

Výletná loď Costa Concordia s viac ako 4 200 ľuďmi na palube stroskotala pri toskánskom ostrove v januári 2012. Príliš sa vtedy priblížila pevnine, narazila do útesu a začala naberať vodu. Zomrelo 32 ľudí.

Vrak lode Costa Concordia presúvajú do Janova,... Foto: SITA/AP, Gregorio Borgia
Costa Concordia, Taliansko Vrak lode Costa Concordia presúvajú do Janova, kde ho zošrotujú.

Práce na vyzdvihovaní obrej lode, ktorá má hrubú váhu okolo 114-tisíc ton, sa začali vlani v septembri, keď ju technici naklonili. Pred týždňom ju potom začali pomocou systému prídavných nádrží, do ktorých tlačili vzduch, dvíhať nad hladinu. Podľa pôvodných plánov mala Costa Concordia od Giglia odplávať v pondelok, kvôli pomalšiemu postupu prípravných prác, ktoré zdržalo počasie, sa ale musel štart poslednej cesty dvakrát odložiť.

Podľa Nicka Sloanea, ktorý práce na odtiahnutí lode riadi, sa počas prvej etapy cesty až k severnému cípu Korziky nečakajú žiadne väčšie problémy. „Potom vyplávame na otvorené more a to pre nás bude najťažších 48 hodín. Dôležité bude hlavne to, aby sme mali presné informácie o počasí,“ povedal. Zdarný priebeh plavby môže ohroziť najmä silný vietor alebo vysoké vlny.

Podľa doterajšieho harmonogramu by mala Costa Concordia do Janova doraziť v sobotu večer, v nedeľu dopoludnia potom vstúpi do prístavu.

debata chyba
Viac na túto tému: #Taliansko #janov #Costa Concordia