Autor sloganu Je suis Charlie: Bolo to úplne spontánne

Keď sa 39-ročný Joachim Roncin dopočul o atentáte na parížsku redakciu týždenníka Charlie Hebdo, umiestnil na Twitter jednoduchý a pôsobivý grafický odkaz. Následne jeho "Je suis Charlie" (Som Charlie) obletelo svet a stalo sa neprehliadnuteľným prejavom podpory verejnosti satirickému magazínu, uviedol vo svojom internetovom vydaní denník Le Monde.

09.01.2015 16:12
Je suis Charlie, slogan, novinári, podpora Foto: ,
Novinári držia v rukách svoje preukazy a papiere so sloganom Je Suis Charlie na podporu zavraždených kolegov z týždenníka Charlie Hebdo.
debata (23)

Roncin zhodou okolností pracuje tiež pre týždenník. Pôsobí v redakcii časopisu Stylist, ktorého každé vydanie je dostupné zadarmo v počte 450 000 výtlačkov pri vchodoch do parížskeho metra. Od vzniku magazínu pred dvoma rokmi robí Roncin v týždenníku vedúceho výtvarného oddelenia.

Hoci tento časopis, vyznačujúci sa veľkou kreativitou, zaujímavou grafikou a financovaný výhradne príjmami z reklamy, nemá nič spoločné s časopisom Charlie Hebdo, jeho výtvarný riaditeľ reagoval na Twitteri na masaker už pol hodiny po oznámení streľby.

„Mali sme redakčnú schôdzu, keď nám jeden z mojich spolupracovníkov oznámil, že v Paríži sa strieľalo,“ spomína Roncin. „Ponáhľali sme k počítačom. Podobne ako celý svet som mal dojem, ako by som bol sám terčom tohto útoku. Vzhľadom k tomu, že pracujem vo svete obrazov, radšej vyjadrujem svoju bolesť symbolicky. Ten slogan mi napadol úplne prirodzene. Napísal som "Je suis“ typom písma, ktoré používame v našom časopise, a pripojil som k tomu logo časopisu Charlie Hebdo. To je všetko," dodal.

Sociálne siete zariadili zvyšok. Päť hodín po zverejnení ultrakrátkeho odkazu z 15 písmen na Roncinovom twitterovom účte – ktorý vtedy mal iba 500 sledujúcich oproti súčasným 4400 – vyšli do ulíc Paríža i ďalších miest desaťtisíce ľudí a skandovali tento slogan alebo ho niesli vytlačený na papieroch.

K bleskurýchlemu rozšíreniu hesla nepochybne prispela skutočnosť, že Roncin mal medzi sledujúcimi na Twitteri napríklad reportérku televíznej stanice TF1 Valériu Narafovú (24 000 ľudí sledujúcich jej twitterový účet) či komika Sylvaina Quim? Nea (35 000 ľudí sledujúcich jeho účet na Twitteri).

Roncin nepredpokladal takú popularitu, keď svoj odkaz vrhol do záplavy komentárov na sociálnych sieťach tak, ako by hodil fľašu do nekonečných vĺn oceánu. „Bolo to úplne spontánne,“ hovorí.

Podľa denníka Le Monde možná kdesi v jeho podvedomí driemala slávna veta „Ich bin ein Berliner“ (Som Berlínčan), ktorú vyslovil John Fitzgerald Kennedy v roku 1963 na balkóne radnice v berlínskej štvrti Schöneberg. Roncin si ale nič také nepamätá. „Na to som nemyslel,“ uviedol. Skôr si vraj spomenul na rady, ktoré dostal na grafickej škole Penninghen v Paríži v čase štúdií. „Menej je viac. Dobrý slogan by mal obsahovať maximálne osem slov. Viac je na nič,“ učili ho profesori. Za heslo „Je suis Charlie“ by ho dnes určite pochválili – sotva sa dá vyjadriť stručnejšie.

Roncin tiež dal jasne najavo, že si želá, aby jeho slogan nepodliehal ochrane duchovného majetku. „Už mi nepatrí. Iba som ho vytvoril, mal by zostať dostupný všetkým. Kvôli mne sa nezrodilo hnutie solidarity, ktoré sa rozšírilo po celom Francúzsku, na tom majú zásluhu sociálne siete,“ vysvetľuje. Roncin pritom dostal minimálne dve ponuky so zámerom vytvoriť zo sloganu „Je suis Charlie“ obchodnú značku s autorským právom. „Možno na tom niektorí ľudia chcú zarobiť, ale ja mám svedomie,“ zdôrazňuje.

Roncin, dojatý tým, ako často sa jeho slogan teraz skloňuje, či už na diaľničných tabuliach, na titulných stranách novín (vrátane denníka Pravda) či v tweetoch takých osobností ako Madonna, Mia Farrow alebo Elton John, bol vo štvrtok prekvapený menej zábavnou návštevou. Dvaja policajti prišli skontrolovať, či sú dobre zabezpečené dvere na jeho pracovisku. „Nebojím sa o svoju bezpečnosť,“ vyhlasuje Roncin. „Také myšlienky mi nejako neprichádzajú na myseľ,“ dodáva.

23 debata chyba
Viac na túto tému: #Twiitter #Paríž #Charlie Hebdo #Je suis Charlie