Pod pôsobnosť smernice, ktorá by mala zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie pre všetkých vodičov a zvýšiť bezpečnosť na cestách v EÚ, bude do dvoch rokov spadať aj územie Spojeného kráľovstva, Írska a Dánska.
„Pokiaľ chceme dosiahnuť nový cieľ EÚ znížiť úmrtnosť na cestách o polovicu, potrebujeme nové, efektívnejšie nástroje zvyšovania bezpečnosti na cestách, akým je aj táto smernica zameraná na boj proti beztrestnosti. Občania, samozrejme, nie sú nadšení, keď dostanú list s oznamom, že sa dopustili dopravného priestupku, ale ocenia, že s každým v EÚ sa bude zaobchádzať rovnako bez ohľadu na to, kde má prihlásené svoje vozidlo,“ uviedla spravodajkyňa Inés Ayala Sender.
“Táto smernica sa už ukázala byť veľmi efektívnym prvým krokom v boji proti beztrestnosti na cestách EÚ. Bude slúžiť ako odstrašujúci prostriedok pre zahraničných vodičov, ktorí si už budú vedomí, že môžu dostať oznámenie o každom dopravnom prostriedku, ktorého sa dopustia v zahraničí," dodala.
Parlamentom schválený text mení právny základ pravidiel o výmene informácií v súlade s požiadavkou Európskeho súdneho dvora z mája minulého roku. Súd vtedy poskytol zákonodarcom jeden rok na prijatie nevyhnutných zmien, inak by pravidlá o výmene informácií zrušili.
Pod pôsobnosť pôvodnej smernice nespadalo Spojené kráľovstvo, Írsko a Dánsko. Zmenou právneho základu sa platnosť nových pravidiel rozširuje aj na tieto tri členské štáty, ktoré ich budú musieť transponovať do svojich vnútroštátnych právnych predpisov do dvoch rokov od vstupu novej smernice do platnosti.
Pravidlá o cezhraničnej výmene informácií stanovujú postup, akým členský štát získa prístup k údajom z vnútroštátnej evidencie vozidiel iného štátu.
Cieľom je identifikovať osobu zodpovednú za spáchanie deliktu a udeliť jej pokuty za prekročenie povolenej rýchlosti, nepoužitie bezpečnostných pásov, jazdu na červenú, jazdu pod vplyvom alkoholu alebo drog, jazdu na motocykli bez prilby, nedovolenú jazdu v jazdnom pruhu a použitie mobilného telefónu počas jazdy.
„Podporujem dobudovanie spoločného trhu, s čím súvisí aj nastavenie rovnakých pravidiel,“ uviedol europoslanec Ivan Štefanec.
„Znenie smernice je v zásade zhodné s pôvodným textom z roku 2011, čo je dobré. Od jej účinnosti bol totiž zaznamenaný nižší počet priestupkov. Zahraniční vodiči sú si už vedomí, že nemôžu jazdiť na cestách EÚ beztrestne. O to viac vítam, že sa pôsobnosť rozšíri na celé územie EÚ,“ uviedla europoslankyňa Jana Žitňanská.
Parlamentom schválený text musí pred jeho vstupom do platnosti formálne potvrdiť Rada EÚ. Súčasné pravidlá výmeny informácií o dopravných priestupkoch ostávajú v platnosti až do 6. mája 2015, vtedy ich nahradí nová smernica.