Aký (ne)bezpečný bude váš ďalší let?

Veľa mŕtvych, ale málo nehôd a mimoriadna mediálna pozornosť. Takto vyzeral rok 2014 v leteckej doprave. Podľa údajov organizácie Aviation Safety Network bol vlani svet svedkom len dvadsiatich leteckých katastrof, pri ktorých zahynuli ľudia. Od roku 1997 ani raz počet nehôd lietadiel s obeťami neprekročil číslo 50.

26.03.2015 13:00
debata (1)
V súvislosti s leteckou dopravou sa minulý rok... Foto: SITA/AP, Dmitry Lovetsky
lietadlo, Ukrajina, experti V súvislosti s leteckou dopravou sa minulý rok najväčšia pozornosť sústredila na spoločnosť Malaysia Airlines. Zahraniční experti preskúmavajú oblasť s pozostatkami zrúteného malajzijského lietadla.

Bezpečné lietanie

Faktom však je tiež to, že vlaňajšok bol, napriek malému počtu incidentov, pomerne tragický. Pri páde lietadiel zomrelo 692 ľudí. V tomto počte pritom nie je zarátaných 298 obetí malajzijského letu MH-17, ktorý zostrelili nad Ukrajinou.

Na porovnanie: V roku 2013 štatistiky zaznamenali 29 leteckých nehôd so smrteľnými následkami. Zahynulo však pri nich „iba“ 265 ľudí.

Od roku 1972 sa počet prepravených pasažierov v leteckej doprave zvýšil sedemnásobne. Letov je tri razy viac. „Počet smrteľných nehôd je na veľmi nízkej úrovni. Stále viac však využívame veľké lietadlá. To sa vlani podpísalo aj pod vyšší počet obetí,“ pripomenula pre Pravdu Lori Brownová, odborníčka na leteckú bezpečnosť zo Západomichiganskej univerzity.

Bude však váš najbližší let bezpečný? „Áno,“ presvedčivo uviedol pre Pravdu John Cox, šéf spoločnosti Safety Operation System, ktorý nalietal viac ako 10-tisíc hodín ako kapitán civilného lietadla.

„Dáta organizácie Aviation Safety Netwok sú správne. V roku 2014 využilo leteckú dopravu takmer 3,5 miliardy pasažierov. Viac ako 30 miliónov letov bolo bezpečných. Najproblematic­kejšou fázou zostávala vzlietanie a pristávanie. Letecká doprava je však najbezpečnejšia, akú má ľudstvo k dispozícii. Nehoda lietadla spoločnosti Germanwings ukazuje, že vždy je priestor na zlepšovanie. Pokrok, ktorý sme v bezpečnosti leteckej dopravy urobili, je však jednoznačný,“ tvrdí Cox.

„Vo všeobecnosti platí, že váš najbližší let bude veľmi bezpečný,“ pridáva sa aj Manoj Patankar, výkonný riaditeľ Centra pre výskum leteckej bezpečnosti na univerzite v St. Louis.

Samozrejme, pri vnímaní bezpečnosti leteckej dopravy veľkú úlohu zohrávajú médiá. Vlaňajšok bol v tomto do značnej miery výnimočný pre dve udalosti, ktoré spájala spoločnosť Malaysia Airlines. Aerolinkám v marci 2014 zmizol let MH-370 z Kuala Lumpuru do Pekingu. Ani týždne hľadania nepriniesli odpoveď na otázku, čo sa stalo s 239 ľuďmi na palube. Nenašli sa žiadne trosky lietadla Boeing 777–200ER.

Záhadné zmiznutie veľmi rýchlo okorenili špekulácie. Od úvah, že išlo o samovraždu pilota alebo nevydarený únos, až po konšpiračné teórie, že za zmiznutím lietadla stáli Američania či Rusi.

Júl 2014 znamenal ešte väčší šok pre svet a Malaysia Airlines. Nad východnou Ukrajinou sa zrútil ďalší Boeing 777–200ER spoločnosti s 298 ľuďmi. S veľkou pravdepodobnosťou sa stali obeťami vojny, keď lietadlo na linke Amsterdam-Kuala Lumpur asi zostrelili proruskí separatisti. Konflikt dlho znemožňoval vyšetrovateľom dostať sa na miesto nešťastia. Oficiálne zatiaľ nie je známe, čo sa presne stalo.

Problémy existujú

Odborníci pripomínajú, že len málokedy nastane situácia, že nie je možné určiť príčinu nešťastia. Zároveň experti tvrdia, že napriek bezpečnosti leteckej premávky existujú problémy, ktorými sa treba zaoberať.

„Predpokladá sa, že nové rastúce trhy prinesú veľký skok v počte letov. Znamená to, že sa budeme musieť zaoberať regionálnymi a globálnymi kapacitami, ktoré sú ovplyvnená týmto rastom. Je potrebné zobrať do úvahy, že z celosvetového hľadiska máme k dispozícii obmedzené množstvo pilotov, pre ktorých neexistujú dostatočné výcvikové kapacity,“ vysvetľuje Brownová.

Odborníčka pripomína, že o leteckú dopravu sa zaujíma momentálne málo ľudí. „Chýbajú piloti aj technickí pracovníci. Ako teda zabezpečíme, aby sme prilákali novú generácii leteckých profesionálov a poskytli jej zodpovedajúci tréning?“ kladie si otázku Brownová.

„Rastúci počet letov môže znamenať aj viac nehôd,“ hovorí zase Patankar. „Musíme sa snažiť, aby bola letecká doprava ešte bezpečnejšia. Niektorí výskumníci hovoria, že by sme mali dospieť k stavu, aby na jednu miliardu letov pripadala jedna nehoda. Aby sme to dosiahli, je potrebné zmeniť celý systém. Od výroby dizajnu a hardvéru cez údržbu až po výcvik personálu. Musíme sa zaoberať ťažkosťami ľudí a tlakom na nich. Jednou z oblastí, ktoré teraz skúmame, je práve kultúra bezpečnosti v rámci organizácií. V rámci toho hodnotíme kvalitu prípravy pilotov v aerolinkách,“ uviedol expert.

Podľa Coxa vzniká zaujímavá situácia. „Najväčšou výzvou pre leteckú bezpečnosť je jej ďalšie zlepšenie. Lenže z ekonomického hľadiska sa už teraz javí lietanie ako veľmi bezpečné. Je preto otázkou, či a koľko investovať do ďalších opatrení,“ upozorňuje Cox.

Najväčšie riziko

Najviac leteckých nehôd vzniká na zemi. „Je to vtedy, keď sa lietadlo dostane mimo dráhy. Dobrou správou v tomto prípade je, že podobnú nehodu väčšinou ľudia prežijú,“ povedal pre Pravdu odborník na leteckú bezpečnosť John Cox, šéf spoločnosti Safety Operation System. „Najviac obetí prinášajú katastrofy pri lete, keď piloti strácajú kontrolu nad strojom. Takéto nehody takmer nikto neprežije.“

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #obete #Malaysia Airlines #letecká havária #bezpečné lietanie