V byte Lubitza našli roztrhané lekárske potvrdenie, v deň letu mal byť PN

Nemecká polícia našla v byte druhého pilota spoločnosti Germanwings, ktorý sa v utorok zrútil nad južným Francúzskom a na palube ktorého zahynulo všetkých 150 pasažierov, roztrhaný doklad o práceneschopnosti.

27.03.2015 10:02 , aktualizované: 14:50
Andreas Lubitz, Germanwings Foto:
Na snímke Andreas Lubitz počas maratónu v Hamburgu. Pilotovi osudného letu z Barcelony do Düsseldorfu našli v jeho byte roztrhané potvrdenie o lekára o PN, ktoré platilo aj v deň letu.
debata (157)

Podľa tohto lekárskeho potvrdenia mal Andreas Lubitz byť PN aj v deň osudného letu. Uviedli to na tlačovej konferencii zástupcovia prokuratúry v Düsseldorfe. Vyšetrovatelia vraj tiež objavili dôkazy o tom, že pilot bol v lekárskej starostlivosti.

Nemecký vyšetrovateľ potvrdil, že Lubitz svoju chorobu pred zamestnávateľom i kolegami skrýval. O aké konkrétne ochorenie šlo, však nepovedal.

„Zaistili sme lekárske dokumenty, ktoré ukazujú na existujúce ochorenie a jemu zodpovedajúce lekárske vyšetrenia,“ uviedla prokuratúra vo vyhlásení. Posudzovanie všetkých nájdených materiálov bude trvať ešte niekoľko dní.

Pri domových prehliadkach sa podľa úradov nenašiel odkaz či nejaký list na rozlúčku, ale ani žiadna stopa, z ktorej by sa dalo usúdiť, že druhý pilot mohol mať pre navedenie lietadla k zemi politický alebo náboženský motív.

Polícia prehľadala vo štvrtok byt pilota Germanwings Andreasa Lubitza na predmestí Düsseldorfu a tiež dom jeho rodičov v mestečku Montabaur. Policajti si odtiaľ odniesli dokumenty a tiež počítače.

Kapitán airbusu sa snažil rozbiť dvere sekerou

Kapitán nemeckého airbusu A320 sa snažil dostať do pilotnej kabíny, kam ho nechcel pustiť druhý pilot, aj pomocou sekery.

S odvolaním sa na bezpečnostné zdroje to v piatok uviedol nemecký denník Bild. Ten tiež napísal, že dvadsaťsedemročný druhý pilot pred šiestimi rokmi trpel vážnou depresiou a bol rok a pol v starostlivosti psychiatrov. Od tej doby bol vraj lekármi sústavne sledovaný.

Z rozboru záznamníka hovorov v pilotnej kabíne podľa vyšetrovateľov vyplýva, že druhý pilot využil okamih, keď kapitán odišiel na toaletu. Späť ho napriek opakovaným výzvam a búšeniu na dvere z neznámych dôvodov nepustil a spustil klesanie, ktoré sa skončilo pádom stroja v Alpách a smrťou všetkých 150 ľudí na palube.

Kapitán letu spoločnosti Germanwings použil sekeru, ktorá sa nachádzala na palube stroja, a pokúšal sa s jej pomocou preraziť pancierované dvere a zabrániť katastrofe, píše Bild. Hovorca nemeckej spoločnosti novinám potvrdila, že sekera býva na palube každého podobného lietadla. „Je súčasťou bezpečnostného vybavenia lietadiel A320,“ povedala hovorkyňa.

Letecké zábery zachytávajú trosky lietadla...
Lietadlo sa po náraze rozletelo na malé kusy,...
+21Pátracím tímom sa ešte v utorok podarilo nájsť...

Bild s odvolaním sa na interný dokument spoločnosti Lufthansa tiež tvrdí, že druhý pilot trpel dlhodobými psychickými problémami. Tie podľa bulvárneho denníka mohli vygradovať kvôli kríze vo vzťahu s priateľkou, ktorý vraj spel k rozchodu. Miestny denník Westerwälder Zeitung napísal, že Andreas Lubitz s priateľkou žil sedem rokov a že spolu bývali.

Nemeckí vyšetrovatelia vo štvrtok prehľadali Lubitzov byt na predmestí Düsseldorfu a dom jeho rodičov v mestečku Montabaur, kde vraj našli „významnú stopu“. Nič bližšie ale neuviedli. Z fotografií je zrejmé, že policajti na expertízy odviezli dokumenty a tiež počítače, uviedli však, že neobjavili žiadny samovražedný odkaz.

Z údajov leteckého portálu Flightradar24, ktorý sleduje údaje z automatických transpondérov jednotlivých lietadiel vyplýva, že pred nehodou airbusu bol preprogramovaný jeho autopilot. Letecká hladina údajne bola znížená z 38 000 stôp (11 600 metrov) na minimálnu možnú výšku 100 stôp (30 metrov).

Podľa odborníkov mohlo u pilota ísť o samovraždu

Francúzsky uznávaný vedúci psychiater sa domnieva, že u druhého pilota, ktorý údajne úmyselne vyvolal zrútenie airbusu, mohlo ísť o samovraždu. Samovražedný úmysel je u niekoho taký silný, že prevažuje nad všetkým ostatným, povedal agentúre AFP šéf psychiatrických služieb parížskej nemocnice Tarnier-Cochin Bernard Granger. Podobne sa vyjadrila rada ďalších odborníkov, ktorých citovala britská a ďalšia európska tlač. Piloti a psychológovia pritom podľa Reuters varujú, že sa nepozná spôsob, ako podobným incidentom v budúcnosti zabrániť.

„Keby išlo o jednoduchý prípad, spáchal by samovraždu iným spôsobom. Mohol ale trpieť skrytým šialenstvom. V prípadoch blúzniacich melanchóliou môže ísť o určitý pocit altruizmu. Človek si myslí, že svet je taký príšerný, že pre záchranu ostatných pred týmto hrozným svetom ich zabije tiež, "povedal profesor k osobám, ktoré pri svojej samovražde spôsobujú úmyselne smrť ďalších ľudí. U väčšiny prípadov "altruistických samovrážd“ ide podľa neho o ľudí, ktorí zabijú svoju rodinu a nakoniec seba.

V správaní samovrahov pritom podľa neho často nič nenaznačuje, že môže dôjsť k niečomu strašnému. „Veľakrát sa stáva, že deprimovaná osoba, ktorá sa rozhodla spáchať samovraždu, pociťuje určitý druh predčasnej úľavy. S predstavou, čo sa stane, sa pred svojím činom paradoxne chová na pohľad úplne normálne,“ vysvetlil odborník. Ľudia z okolia nejakého samovraha podľa Grangera často hovoria, že ich jeho čin veľmi prekvapil.

„Ľudia sú ľudia a duševne zdraví ľudia môžu stratiť nervy. Všetky testy pilotov nezabránia niekomu, kto sa zblázni, aby urobil niečo také hrozné ako toto. Či už kvôli rozchodu, bolestivej strate nejakej osoby či finančným problémom,“ povedal denníku The Independent jeden bývalý britský skúsený linkový pilot. Podľa denníka druhý polit airbusu spáchal „samovraždu a hromadnú vraždu“.

Tiež napríklad lekár špecializovaný na letectvo David Powell je podľa Reuters presvedčený, že napriek všetkým testom bude aj naďalej ťažké predvídať správanie ľudí a predísť podobným katastrofám.

V nemeckých médiách sa množia špekulácie, že 27-ročný pilot, ktorý podľa francúzskych úradov úmyselne poslal k zemi airbus spoločnosti Germanwings, trpel depresiami alebo syndrómom vyhorenia. Depresie vraj boli aj dôvodom prerušenia jeho leteckého výcviku pred šiestimi rokmi. Francúzske úrady odmietli označiť konanie pilota za samovraždu. Označiť to za samovraždu odmietol vo štvrtok aj šéf Lufthansy, materskej spoločnosti aeroliniek Germanwings, Carsten Spohr. Podľa Spohra nie je možné slovo samovražda použiť v prípade, keď zahynie ďalších 149 ľudí. Správanie pilota, ktorý prešiel všetkými testami, teda aj psychologickými, označil za záhadu.

Obnovili pátránie po druhej čiernej skrinke

Na mieste havárie airbusu vo francúzskych Alpách sa za svitania obnovilo predovšetkým pátranie po druhej čiernej skrinke s technickými záznamami o lete. Odborníci tiež pokračujú v zbere vzoriek DNA s cieľom postupne identifikovať všetkých 150 obetí katastrofy, uviedla z miesta spravodajská televízia France24.

Nájsť záznamník letových parametrov FDR (Flight Data Recorder), ktorý registruje výšku letu, rýchlosť či stav palubných prístrojov, je prioritou. Bude to ale zložité, pretože hľadané zariadenie nevysiela signál. Navyše miesto dopadu vysoko v horách je veľmi členité, v pátraní podľa televízie pomáhajú horolezci.

Krátko po nešťastí sa už našla prvá z dvoch skriniek, a to zvukový záznamník, ktorý nahráva konverzáciu medzi pilotmi, s leteckými dispečermi aj všetky ďalšie zvuky v kabíne. Podľa záznamu sa vraj druhý pilot z neznámych dôvodov zavrel v kabíne a úmyselne naviedol stroj k zemi.

Kým vyšetrovatelia v Nemecku a ďalších krajín odoberajú vzorky DNA v obydliach obetí, francúzske tímy zbierajú ostatky a určujú ich DNA ku konečnej identifikácii mŕtvych. Toto pátranie potrvá viac dní, uviedol bez ďalšieho spresnenia podľa France24 predstaviteľ stovky členov pátracích tímov, ktorým opäť pomáhajú vrtuľníky.

157 debata chyba
Viac na túto tému: #Pilot #Airbus #Germanwings