Egypt stihol rozšírenie prieplavu za jeden rok

Obdivuhodne rýchle práce majú priniesť obrovské zisky. Egypt vo štvrtok otvoril rozšírený Suezský prieplav, ktorý výrazne pomôže lodnej doprave. Stavbári dodržali termín, veľkú úlohu zvládli za jeden rok. Tempo prác označili za inžiniersky zázrak. V prepočte za viac ako osem miliárd eur vyhĺbili 37 kilometrov novej trasy a 35 kilometrov rozšírili a prehĺbili. "Tranzit plavidiel sa skráti o sedem hodín a cez prieplav sa ľahšie dostanú veľké lode," poznamenala agentúra Reuters.

07.08.2015 07:00
egyp, suezsky kanál Foto: ,
Loď pomenovaná "Long life Egypt" (v preklade "Dlhý život Egypt") križuje novú časť Suezského kanála po jeho slávnostnom otvorení.
debata (6)

Egypt vyhlasuje, že dokončený projekt je dar pre celý svet. Televízia vysiela vlastenecké piesne, ktoré zložili k rozšíreniu prieplavu. Mestá sú plné oslavných veľkoplošných plagátov. Vláda si dokonca zaplatila jeden výrazný aj v centre New Yorku. „Egypt posilňuje svetovú ekonomiku,“ znie nápis na Times Square.

Lenže kým vedenie štátu sa raduje a vyčísľuje očakávané vysoké príjmy, na opačnej strane stoja kritici, ktorí spochybňujú rozšírenie strategického koridoru. Od nákladov až po sľubované zisky.

Predražený projekt

Rekordne rýchle tempo budovania sa odzrkadlilo v nákladoch. „Skrátenie stavebných prác z troch rokov na jeden sa premietlo do dvojnásobne vyššej ceny,“ upozornil podľa portálu Al Arabya News bývalý člen riaditeľstva Suezského prieplavu Wael Kaddour. Tvrdí, že vláda v Káhire sa nepozerala na peniaze. „Projekt predstavila v čase nestability a politických rozporov. Obrovský plán bol nevyhnutný, aby sa Egypťania zjednotili v spoločnej veci,“ objasnil.

Vedenie štátu zdôrazňuje, že rozšírenie prieplavu je najväčšia udalosť v krajine od jeho znárodnenia a vybudovania Asuánskej priehrady, ktorá patrí k najpozoruhod­nejším vodným dielam na svete. Novému prezidentovi Abdalovi Fattahovi Sísímu veľmi záležalo na tom, aby sa ľud zjednotil v pocite národnej hrdosti, takže preto trval na rekordne rýchlej výstavbe. „Vynovenie prieplavu sa dá prirovnať k tomu, ako keď národ prejde z tmy na svetlo,“ citoval server Globe and Mail šéfa správy prieplavu Mohaba Mamisha.

Štát počíta s tým, že počet plaviacich sa lodí sa zdvojnásobí, čo postupne povedie k trojnásobne vyššiemu príjmu. Namiesto súčasných päť miliárd eur ročne sa do necelých desiatich rokov predpokladá až takmer 13 miliárd a neskôr ešte viac.

Zbožné želanie?

Predstava silnej finančnej injekcie do štátnej kasy sa nepozdáva ekonómovi Ahmedovi Kamalymu, ktorý prednáša na univerzite v Káhire. Slová o výpočte okolo 13 miliárd eur považuje za zbožné želanie. Skepticky sa vyjadril aj ďalší expert. „Svetový obchod by musel do roku 2023 ročne rásť o deväť percent, aby projekt rozšíreného prieplavu priniesol taký vysoký príjem,“ podotkol podľa agentúry Reuters analytik William Jackson zo spoločnosti Capital Economics. Pripomenul, že objem obchodu sa v posledných štyroch rokoch zväčšil o tri percentá v priemere ročne, takže sa nedá predpokladať deväťpercentný skok. „Navyše v období 2011 – 2014 príjmy Suezského prieplavu rástli o dve percentá napriek tomu, že celosvetový obchod sa zvyšoval o percento viac,“ dodal Jackson.

Tí, čo krotia veľké očakávania, ešte poukazujú na to, že lodný kanál v Egypte má konkurenta na americkom svetadiele: „Riziko môže pochádzať od Panamského prieplavu, ktorý bude rozšírený do roku 2016. Mohol by si zobrať viac lodnej dopravy na trase medzi Áziou a Severnou Amerikou, o ktorú sa usilujú obidva prieplavy,“ poznamenal pre Reuters odborník Michael Frodl z konzultačnej firmy C-Level Global Risks v USA.

Egyptský optimizmus

Egypt, naopak, trvá na tom, že silné výhody rozšírenie prieplavu nemožno spochybňovať. Prízvukuje, že rýchlejší tranzit a zlepšenie kapacity plavby pritiahnu veľa lodí. V súčasnosti sa ich tadiaľ preplaví 49 denne, po novom sa počíta s dvojnásobne vyšším počtom.

Štát odmieta aj kritiku, že obrovský balík peňazí sa dal využiť iným spôsobom. Ide o to, že miliardy sa dali investovať do rozvoja oblastí, ktoré priliehajú k prieplavu, alebo do školstva, či sa nimi dalo pomôcť zdravotníctvu. „Štát postupoval ako človek, ktorý má desať detí a rozhodne sa, že jedno pošle študovať na Harvardovu univerzitu a zvyšných deväť bude trieť biedu,“ povedal ekonóm Hisham Khalil pre Al Arabya News.

Vláda však ubezpečuje, že zisky z poplatkov za tranzit použije v priľahlom regióne. Plánuje z nich podporiť rozvoj priemyselného a logistického centra, ktoré sa rozprestiera na ploche 76-tisíc štvorcových kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Egypt #suezský prieplav