Radikáli kráčajú cez mŕtvoly k pokladom Palmýry

Novodobí barbari z Islamského štátu (IŠ) potrebujú čoraz viac finančne kryť svoj sen o nadvláde nad svetom.

21.08.2015 08:11
Palmýra, Islamský štát Foto:
Jeden z radikálnych militantov z Islamského štátu ničí kladivom historické pamiatky často nevyčísliteľnej hodnoty.
debata (23)

Vraždy, rabovanie, vydieranie či mučenie sú len časťou širokej škály spôsobov, ako sa dostať k potrebným peniazom a následne k zbraniam. A tak fanatici z IŠ pokračujú v pochode doslova cez mŕtvoly aj v sýrskej historickej Palmýre.

„Predaj artefaktov je po predaji ropy druhým najväčším zdrojom príjmu teroristického zoskupenia,“ informoval nedávno Foreign Policy s tým, že najaktívnejšími odberateľmi vzácnych pamiatok pochádzajúcich z ohnísk napätia na Blízkom a Strednom východe, teda vrátane Palmýry, sú Američania. Takýmito "záujemcami“ o umenie nepohne ani brutalita predávajúcich. Najnovšie ju demonštrovali na sťatí Chálida Asáda, ktorého telo následne zavesili v centre Palmýry na jeden z antických stĺpov. Vyše osemdesiatročný svetom uznávaný archeológ zasvätil Palmýre viac ako 50 rokov života a bol aj pri prevoze vzácnych artefaktov do bezpečia tesne pred vpádom islamských radikálov do Palmýry. A to sa mu podľa príbuzných stalo osudným, pretože novodobí barbari ho niekoľko týždňov mučili v snahe dostať zo starca informácie o skrýšach s pokladmi. Chálid mlčal do poslednej chvíle života a jeho príbuzní sa zo strachu pred smrťou skrývajú.

Jednotlivé historické skvosty v Palmýre oceňujú odborníci od niekoľko tisíc až po niekoľko stotisíc dolárov. Mnohé majú dokonca nevyčísliteľnú historickú hodnotu. Trh s ulúpenými artefaktmi v oblastiach pod kontrolou IŠ dosahuje podľa odhadov výšku jednej miliardy dolárov.

Kultúrne poklady z asýrskeho, akkadského, babylonského či rímskeho obdobia čelia rabovaniu miestnych obyvateľov a zločineckých bánd, ktoré vojenským bosom z IŠ platia dane za právo odniesť tieto umelecké predmety z nechránených archeologických lokalít a stavieb cez teroristami kontrolované územia do zahraničia. Ako informoval denník Guardian, pôvodne IŠ zdaňoval 20 percentami zisk hľadačov pokladov, ktorým udelil „licenciu“. Neskôr začal sám najímať súkromne podnikajúcich archeológov a vybavil ich potrebnou technikou. IŠ zvýšil investície po tom, čo medzinárodná koalícia vedená USA začala bombardovať ropné náleziská a rafinérie kontrolované islamskými radikálmi. Zároveň brutálne sprísnila aj tresty za aktivity bez tzv. licencie.

„Všetko sa začína pri zlodejovi z IŠ, ktorý sa zmocní nejakého predmetu v Sýrii alebo v Iraku. Následne nadviaže kontakt s pašerákom, ktorý mu vyplatí 50 percent z predpokladanej ceny artefaktu a ilegálnou cestou ho vyvezie z krajiny,“ opisuje putovanie ukradnutých svedkov histórie Foreign Policy.

„Ukradnuté skvosty smerujú najčastejšie do Turecka, pretože pašeráci majú veľmi dobré kontakty s tamojším organizovaným zločinom,“ vraví Amr Al Azm, archeológ zo Shawnee State University v Ohio. Roky sa zaoberá odhaľovaním krádeží artefaktov pomocou družicových fotografií.

Od pašerákov smerujú ukradnuté vecí k predajcom a ďalej k dílerom. Do akcie vstupujú podplatení archeológovia, ktorých úlohou je „legitimizovať“ pôvod starožitností. Keď sa díler a kupujúci dohodnú na cene, ostáva ešte úloha vyviezť predmet z Turecka. Väčšinou sa tak stane cez kanály čierneho trhu a za doplatok je možné „urýchliť“ operáciu.

Majiteľ nového prírastku do kolekcie však musí rátať s tým, že ho minimálne 15 rokov nedokáže predať. Môže sa tak ním nanajvýš chvastať pred známymi. Až po spomínanom období sa artefakty pomaly začnú „tlačiť“ na trh s cennosťami.

Ešte pred mesiacom organizácia UNESCO upozornila na skutočnosť, podľa ktorej krádeže historických predmetov dosiahli „priemyselný rozmer“. A čo sa nedá previezť a predať ako napríklad staroveké monumenty nevyčísliteľnej historickej hodnoty, islamskí radikáli likvidujú kladivami, ale aj trhavinami. Sunnitskí militanti systematicky ničia aj šiítske hrobky a mešity. V prvom rade však kresťanské kostoly, svätyne a pohanské chrámy, ktoré na základe puritánskej salafistickej ideológie považujú za „modlárske“ a „kacírske“.

„Likvidácia pamiatok, ktorú pácha tzv. islamský štát, je ako ničenie synagóg a pálenie kníh v období nacizmu,“ zdôraznil britský historik Tom Holland v denníku Telegraph. Radikáli sú podľa neho odhodlaní odstrániť aj všetky stopy asýrskej kultúry. „Pritom Asýria je staršia ako kresťanstvo,“ podotkol Holland.

Európska únia sa síce usiluje v rámci rezolúcie BR OSN číslo 2199 preventívne zabrániť ilegálnemu obchodovaniu s objektami kultúrneho dedičstva, ale zatiaľ ťahá za kratší koniec. Dovtedy, kým bude o ne existovať záujem a ochota pašerákov ich zohnať za každú cenu.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #Islamský štát