Južná Kórea: Vytiahnu loď, v ktorej sa utopili školáci

Morských záchranárov čaká ťažký zápas s potopeným plavidlom. Chystajú sa vytiahnuť juhokórejský trajekt Sewol, v ktorom na jar 2014 zahynulo viac ako 300 ľudí. Väčšinu obetí tvorili študenti, ktorí sa vybrali na školský výlet.

07.09.2015 08:20
Južná Kórea, trajekt, Sewol, majiteľ, žiaci,... Foto: ,
Príbuzní pasažierov z trajektu Sewol vypúšťajú žlté balóniky na ich pamiatku.
debata

Vláda v Soule zverila úlohu čínskemu konzorciu. Vytiahnutie, s ktorým sa má začať tento mesiac, bude stáť nielen veľa peňazí, ale počíta sa aj s možnými rizikami v teréne. Južná Kórea podpísala s konzorciom dohodu, podľa ktorej jej zaplatí za vyzdvihnutie Sewolu v prepočte 70 miliónov eur.

Celkovo si však kroky súvisiace s námornou katastrofou vyžiadajú oveľa viac peňazí. V apríli tohto roku vláda informovala, že to bude dovedna pol miliardy eur. „Viac ako tretina tejto sumy sa použila na analýzu operácie, prieskum oblasti a finančnú podporu príbuzných obetí,“ poznamenal server Korean Times s tým, že štvrtina balíka peňazí ešte pôjde na budúce platby rodinám.

Operácia potrvá niekoľko mesiacov. „Predpokladá sa, že sa zavŕši v júli 2016,“ napísal portál Maritime. O zložitosti prác, ktoré budú zdĺhavé, napovedá porovnanie s juhokórejskou bojovou loďou, ktorú potopilo severokórejské torpédo.

„V roku 2010 zabralo iba mesiac času, aby vytiahli toto plavidlo, ktoré sa rozlomilo na dve časti. Bolo päťkrát menšie, pričom dno mora nebolo také hlboké ako v prípade miesta, kde leží Sewol,“ pripomenul Korean Times.

Špecialisti sa budú musieť popasovať s kolosom, ktorý váži 8 500 ton. Samotný Sewol má hmotnosť viac ako 6 800 ton, k čomu treba prirátať stovky ton nákladu a hektolitre vody nasiaknutej dovnútra. Juhokórejská vláda rozhodla o vytiahnutí trajektu na jar tohto roku. Rozhodovanie sprevádzali pritom obavy.

„Hlavným rizikom je, že loď Sewol bola postavená pre viac ako dvadsiatimi rokmi, takže jej trup je zhrdzavený,“ poznamenal vtedy podľa agentúry AP minister verejnej bezpečnosti Pak In-jong. Navyše v oblasti býva silné morské prúdenie, čo stálo životy dvoch potápačov, keď po tragédii pátrali po možných živých uväznených v útrobách trajektu.

Zvažovali sa dve možnosti, ako dostať plavidlo na hladinu a odtiahnuť do prístavu na zošrotovanie. Prvá alternatíva uvádzala vytiahnutie Sewolu žeriavom priamo z morského dna. Druhá ponúkala postupné práce – nadvihnúť loď, podložiť ju vyťahovacím podstavcom a pomocou plošiny dostať trajekt na hladinu využitím vlastného vztlaku.

„Prikláňam sa k druhej možnosti. Existovalo by totiž riziko, že reťaze žeriavu by nemuseli vydržať nečakane silné vlnobitie,“ citovala stanica BBC pred necelým polrokom Li K-čonga, ktorý vedie vládny tím pre vyzdvihnutie Sewolu. Toto riešenie teraz čaká špecialistov v teréne.

Skazu trajektu zapríčinila ľudská nedbanlivosť, pod vysoký počet utopených sa podpísal chaos. Sewol sa potopil po tom, čo posádka pri manévri rýchlo zmenila kurz plavby, čo v kombinácii so zle umiestneným nákladom a preťažením viedlo k nešťastiu.

Kapitán lode vydal neskoro rozkaz na evakuáciu. Najprv nariadil všetkým, aby zostali na svojich miestach. Osudné sa to stalo mnohým školákom, ktorí potom zostali uväznení v podpalubí. Kapitána odsúdili na 36 rokov väzenia, vysoké tresty vyniesli aj nad ďalšími členmi posádky. Z 476 ľudí na palube sa podarilo zachrániť len 172. Celkový počet mŕtvych tak bol 304. Deväť tiel sa stále nachádza v priestoroch trajektu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Južná Kórea #trajekt Sewol #potopená loď