Pádu airbusu predchádzali čudné zvuky

Minimálne mesiac potrebujú egyptskí odborníci na prípravu dokumentu na základe štúdia tzv. čiernych skriniek. Informoval o tom portál novín Al Ahram. Napriek tomu už v utorok jeden z členov vyšetrovacej komisie nešetril úprimnosťou, keď agentúre TASS prezradil, čo-to o obsahu záznamu z kabíny pilotov airbusu, ktorý havaroval v sobotu ránu v Sinajskej púšti. Katastrofu neprežilo 224 osôb vrátane sedemčlennej posádky.

04.11.2015 09:14
Egypt, rusko, lietadlo Foto: ,
Vyšetrovanie nehody lietadla na mieste jeho dopadu v Egypte.
debata (129)
„Tesne pred zmiznutím stroja z obrazoviek bolo počuť v kabíne zvuky, ktoré nemajú nič spoločné s normálnym letovým režimom,“ povedal pre agentúru egyptský zdroj bez toho, aby ich bližšie špecifikoval. Zároveň potvrdil, že „nahrávka obsahuje bežný dialóg posádky so strediskom riadenia letovej prevádzky v Káhire a v cyperskej Larnake“.

„Ešte štyri minúty pred zmiznutím lietadla z obrazoviek bol let štandardný. Nič nenasvedčovalo, že by mala posádka nejaké problémy na palube a piloti ani o tom neinformovali,“ cituje TASS zdroj z vyšetrovacej komisie. Agentúra zároveň informovala, že odborníci na mieste havárie v Sinajskej púšti našli „elementy, ktoré nepochádzajú z konštrukcie lietadla“. Všetky poslali na expertízu do Káhiry. „Kritická situácia nastala nečakane a prekvapila aj posádku. Potvrdzuje to aj skutočnosť, že nestihla vyslať signál volajúci o pomoc,“ uzavrel zdroj agentúry TASS.

Nie sú peniaze, nie je kontrola?

Podľa informácie petrohradskej agentúry Fontanka odolávajúcej sa na zdroj v prokuratúre Južného Sinaja Airbus A321 leteckej spoločnosti Kogalymavia neabsolvoval v sobotu predletovú kontrolu na letisku v Šarm aš-Šajchu.

„Spoločnosť Kogalymavia, ktorá prevádzkovala havarovaný stroj, ešte pred tromi mesiacmi ukončila dohodu so spoločnosťou Egyptair o obsluhe jej lietadiel. A tak stroj neabsolvoval potrebnú kontrolu,“ cituje agentúra RIA Novosti spravodajský portál Al Masrí al Joum. Predstaviteľ spoločnosti Egyptair Rafat Abdel Káder informáciu dementoval. „Kontrakt o pozemnom servise stále platí,“ povedal Káder denníku Izvestija s tým, že všetkým ruským strojom vrátane inkriminovaného Airbusu A321 poskytujú služby. Priznal však, že sa netýkajú technickej stránky, ale servisu, ktorý obsahuje privítanie lietadla, doplnenie elektriny, upratanie kabíny, premiestňovanie stroja v rámci letiska, vykladanie a nakladanie batožiny cestujúcich a zásobovanie stravou.

Honba na airbusy

Ruský Aeroflot v utorok stiahol z letu z technických príčin Airbus A321 na linke Moskva – Petrohrad. Podľa zdroja z medzinárodného letiska Šeremetevo chybné bolo spúšťanie jedného z hnacích agregátov. Cestujúcich previezol do Petrohradu iný stroj. Podľa najnovšej informácie na deväť hodín zadržaný let ďalšieho airbusu (U6–3028), tentoraz leteckej spoločnosti Uralskije avialinii, zapríčinila nefungujúca kontrolka.

„Lietadlo v čase štartu v Hurghade nemalo technické problémy, ktoré by negatívne ovplyvnili bezpečnosť letu. Letiskový personál však žiadal opätovnú kontrolu po tom, čo zistil, že jedna z kontroliek nesvieti,“ povedal portálu RG Sergej Antonov, hovorca spoločnosti Uralskije avialinii. Opatrný bol v utorok aj personál moskovského letiska Domodedovo, ktorý na 12 hodín zadržal ranný let airbusu do Hurghady. Viac ako dve hodiny meškal aj stroj letiaci opačným smerom.

Američania ponúkajú pomoc

Zatiaľ čo v Petrohrade príbuzní identifikovali prvých deväť obetí tragédie nad Sinajom, Američania ponúkli Rusom pomoc pri vyšetrovaní havárie. Rádiu Echo Moskvy to povedala hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Mária Zacharovová.

„Dostali sme ponuky z rôznych krajín vrátane z USA,“ informovala Zacharovová s tým, že túto otázku treba riešiť „s našimi profilovými rezortmi, pretože spomínaná spolupráca sa musí uskutočňovať na úrovni odborníkov“.

Američania už poskytli informáciu z družicového záznamu, podľa ktorého v kritickom čase prístroje zaznamenali nad Sinajom tepelnú stopu. Podľa CBS News môže to potvrdzovať verziu o výbuchu nálože, ale aj explóziu motora či palivových nádrží.

Na podobnú ústretovosť americkej strany v súvislosti so zostrelením malajzijského boeingu letiaceho na linke MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru Moskva stále čaká. V troskách stroja, ktoré dopadli v Donbase 17. júla 2014, zahynulo 298 ľudí (283 cestujúcich a 15 členov posádky).

Otázky a odpovede

Je nebezpečné lietať nad Sinajským polostrovom?
Ešte v marci odporučil Americký federálny úrad pre letectvo spoločnostiam prelietať oblasť v letovej hladine nie menšej ako 8-tisíc metrov vzhľadom na „nebezpečenstvo útokov extrémistov zbraňami, z ktorých niektoré dokážu zasiahnuť cieľ aj vo veľkej výške“. Na nebezpečenstvo upozornila aj Európska agentúra pre leteckú bezpečnosť.

Má Islamský štát prostriedky, ktorými by mohol zostreliť lietadlo vo výške 10-tisíc metrov?
IŠ sa pokúsil „prisvojiť autorstvo“ pádu airbusu s tým, že je to „pomsta za ruské bombardovanie v Sýrii“. Podľa odborníkov z washingtonského Center for American Progress však tvrdeniu extrémistov chýbajú dôkazy. Pritom ani najmodernejšia raketa triedy zem-vzduch nedokáže zasiahnuť cieľ tak vysoko. Je nebezpečná pri štarte a pristávaní lietadiel.

Boli už podobné incidenty?
V roku 2014 príslušníci egyptskej pobočky IŠ zasiahli vrtuľník egyptskej armády a v júli tohto roku ich raketa vypálená zo Sinajského polostrova zničila fregatu egyptskej armády. Pri oboch útokoch bol cieľ bližšie ako v prípade ruského airbusu.

Je možné úplne vylúčiť verziu o teroristickom útoku?
Podľa niektorých odborníkov vylúčiť to nemožno. Zhodujú sa v názore, že zostreliť lietadlo zo zeme v takej výške je veľmi ťažké, aj keď sa takýto prípad už stal. Na druhej strane airbus letel v letovej hladine 9 300 metrov. Bolo to o dvetisíc metrov nižšie ako v prípade boeingu spoločnosti Malaysia Airlines zostreleného zo zeme silnou raketou nad východnou Ukrajinou. ZDROJ: EL MUNDO

© Autorské práva vyhradené

129 debata chyba
Viac na túto tému: #Egypt #Rusko #pád lietadla