„Je to nenormálne, ale nik o tom dnes nehovorí,“ pripomenul odborník pre televízny kanál Live News v súvislosti s krúžením stroja. Najbližšie letisko bolo pritom v Krasnodare vzdialenom 250 kilometrov. Z pôvodného záložného letiska v ukrajinskom Donecku je totiž dnes hromada betónu a pokrútenej armatúry. Pritom podľa šéfa spoločnosti FlyDubai boli obaja piloti skúsení a každý z nich mal nalietaných asi 5 700 hodín. Tí s vežou komunikovali normálne do poslednej chvíle.
Po dopade stroja, ktorý začal horieť, sa jeho trosky nachádzali v okruhu 1,5 kilometra. Zatiaľ sú v hre tri verzie príčin katastrofy. Počnúc technickými problémami cez zlé poveternostné podmienky až po chybu pilotov.
Za dve hodiny, ktoré krúžili piloti nad letiskom, mohli pokojne doletieť na záložné letisko.Jurij Antipov, odborník na letecké katastrofy
Havarovaný stroj letiaci z Dubaja sa zrútil asi 50 až 100 metrov vľavo od dráhy, keď sa druhýkrát v búrlivom počasí pokúšal o pristátie. Podľa spravodajskej televízie Rossija24 chcel pilot aj po druhom pokuse prerušiť pristávací manéver, ale odrazu sa stroj zrútil.
„Vo chvíli, keď sa pilot rozhodol pre ďalší oblet, niečo sa stalo a lietadlo sa zrútilo,“ tvrdil jeden z vyšetrovateľov. Na záberoch kamier vidieť jasne svetlá stroja nakloneného kolmo na jedno krídlo. „Boeing už začal opäť stúpať, ale z výšky 900 metrov sa odrazu zrútil ako kameň,“ tvrdia aj odborníci na špecializovanom webe Flightradar24 pracujúcom so satelitnými informáciami.
Podľa niektorých špekulácií za príčinou viac ako dvojhodinového krúženia stroja nad letiskom mohla byť snaha pilota za každú cenu pristáť z ekonomických dôvodov. „Nie je to len spotreba paliva, ale aj ďalšie letiskové poplatky na inom letisku či dočasné ubytovanie a stravovanie cestujúcich“ upozornil letecký odborník Oleg Smirnov. Podľa neho obavy z neplánovaných nákladov vyplývajú často zo skutočnosti, že leteckú spoločnosť vedú ľudia, ktorí nie sú leteckými odborníkmi a ako prvoradé sledujú maximálny finančný zisk pri minimálnych investíciách.
„Za viac ako dve hodiny krúženia nad Rostovom mohol stroj pristáť na záložnom letisku v Krasnodare. Bolo by to finančne oveľa menej náročné a hlavne ľudia by zostali nažive,“ povedal pre Forbes nemenovaný letecký inštruktor. Ďalší odborník Nikolaj Karpov charakterizoval správanie sa posádky ako „bezohľadnú tvrdohlavosť“.
„Stroj Aeroflotu kvôli silnému vetru napokon pristál v Krasnodare. Záhadou je, prečo tak neurobili aj piloti havarovaného stroja,“ reagoval pre portál Baltkom skúsený ruský pilot Karpov. Zároveň konštatoval, že dispečeri nič nepodnikli, neporadili a nakoniec mali letisko uzavrieť kvôli silnému vetru.
Šťastie v nešťastí mala cestujúca havarovaného lietadla, keď po oslavách narodenín zmeškala let. „Jediná som prežila,“ napísala na jednej zo sociálnych sietí Elvíra Isajevová a priložila svoju pôvodnú letenku. Inému Rostovčanovi paradoxne zachránila život strata pasu pred odletom. Jeho manželka však odcestovala a zahynula v troskách lietadla pri návrate do vlasti. Informoval o tom televíziu NTV riaditeľ spoločnosti Art-Tur Dmitrij Aruťunov.