Poslala boeing k zemi hádka pilotov?

Kam letíš? Stoj!, ozvalo sa v kabíne pár sekúnd pred haváriou lietadla Boeing 737-800 leteckej spoločnosti FlyDubai, ktoré letiace na linke FZ981 havarovalo nedávno v ruskom Rostove na Done.

29.03.2016 08:40
Rostov na Done, boeing, letecká havária Foto: ,
Príslušníci ruského ministerstva pre mimoriadne udalosti prehľadávali vzápätí po havárii dubajského lietadla v Rostove na Done jeho zvyšky.
debata (35)

Informoval o tom v nedeľu portál Kommersant, odvolávajúc sa na zdroj blízky vyšetrovateľom tragédie. Zahynulo pri nej 19. marca o 1.42 SEČ všetkých 62 ľudí na palube vrátane medzinárodnej sedemčlennej posádky.

„Vyšetrovanie sa ešte neskončilo. Informáciu nemôžeme potvrdiť, ale ani vyvrátiť. Nik neinformoval Kommersant ani iné médium,“ reagoval vzápätí Artur Muradjan, pomocník šéfa ruského Medzinárodného leteckého výboru. Napriek tomu sa všeobecne usudzuje, že hlavnou verziou leteckej tragédie v Rostove nad Donom je chyba pilotov.

Spomínané noviny tvrdia, že v inkriminovanom čase, po tom, čo piloti dve hodiny krúžili nad letiskom a po druhom neúspešnom pokuse o pristátie, rozhodli sa piloti opäť vzlietnuť. Stalo sa však niečo pre mnohých odborníkov zatiaľ nepochopiteľné.

Stroj opäť začal stúpať, ale len do výšky približne 920 metrov a následne stratil rýchlosť, naklonil sa na ľavé krídlo a v rýchlosti 325 kilometrov za hodinu a pod uhlom asi 45 stupňov sa zrútil niekoľko metrov od pristávacej dráhy.

„Čo robíš? Stoj! Stoj!,“ zakričal druhý pilot na kolegu za riadiacou pákou, kniplom, ktorý sa pokúšal dostať lietadlo v prudkom vetre, minimálnej viditeľnosti a v hustom daždi opäť nad oblaky. Zároveň ťahal riadenie opačným smerom. Podľa doterajších informácií počítač v lietadle tak dostal protichodné informácie, čo mohlo spôsobiť jeho chaotickú reakciu.

Podľa zdroja, ktorý mal možnosť zoznámiť sa s doterajším zistením obsahu zvukového záznamu z jednej z dvoch tzv. čiernych skriniek, keď piloti zistili chybu, bolo už priveľmi neskoro na záchranu.

„Tesne pred dotykom so zemou bolo počuť neľudský krik pilotov,“ potvrdil spomínaný zdroj. Zatiaľ nie je jasné, kto z dvojice lietadlo riadil. Podľa záznamu majú vraj veľmi podobné hlasy aj intonáciu. Nie je vylúčené, že o autentickosť hlasového záznamu vyšetrovatelia požiadajú kolegov či dokonca rodinných príslušníkov pilotov.

Podľa leteckých odborníkov posádka ignoroval špecifiku prechodu boeingu z režimu pristátia na režim vzletu. V prípade rýchleho prechodu z autopilota na ručné riadenie a v podmienkach, v ktorých sa nachádzali, ak pilot prudko zatiahne knipel k sebe, lietadlo prudko vyrazí nahor. Posádka si to vraj pravdepodobne neuvedomila kvôli únave alebo nedostatku skúseností.

Keď lietadlo začalo strácať rýchlosť, medzi pilotmi to zaiskrilo. Ten za riadiacou pákou pokračoval v stúpaní, pokúsil sa nabrať rýchlosť zvýšením výkonu hnacích agregátov, ktoré podľa expertov pracovali normálne až do dotyku so zemou. Druhý pilot si pravdepodobne myslel, že treba v prvom rade zdvihnúť „nos“ lietadla a ťahal knipel k sebe. Pritom za normálnych okolností obe riadiace páky pracujú synchrónne.

„Boeing 737 patrí do nového pokolenia. V podstate s ním možno pristáť dokonca aj pri nulovej viditeľnosti. Zároveň však ako pilot, ktorý neraz pristával v Rostove na Done, je takáto možnosť na tomto letisku vylúčená,“ povedal v rozhovor pre noviny Komsomoľskaja pravda Alexandr Romanov, kapitán lietadla s pracovnou stážou aj v zahraničných leteckých spoločnostiach.

Takmer podobný prípad ako v Rostove na Done sa už stal v prípade lietadla Boeing 737–500 leteckej spoločnosti Tatarstan. Stalo sa tak v novembri 2013 počas pristávania v Kazani, keď lietadlo pri druhom pokuse v zložitej poveternostnej situácii stratilo rýchlosť a navyše piloti sa nezhodli na riešení kritickej situácie.

Vyšetrovatelia už vtedy uskutočnili na trenažéri pokus, pri ktorom 11 vybraných civilných pilotov pilotujúcich Boeing-737 bolo v rovnakej situácii. Teda rovnako leteli nízko nad zemou. Iba štyria dokázali dostať lietadlo na zem. Pritom všetci priznali, že manéver bol pre nich natoľko zložitý, že ho uskutočňovali vo veľkom strese.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Boeing #flydubai #Rostov na Done