Cesta ku skaze cestujúcich na palube Tu-154 M trvala 70 sekúnd

"Mohlo ísť o mechanické pôsobenie. Terorizmus nie je vždy spojený s výbuchom, a preto ani jednu verziu nevylučujeme," cituje agentúra TASS Sergeja Bajnetova, náčelníka služby bezpečnosti letov vojenského letectva zo štvrtkovej tlačovej besedy.

30.12.2016 10:00
rusko, alexandrovci Foto: ,
V Rusku na 26. decembra vyhlásili štátny smútok za obete nedeľňajšej havárie ruského vojenského lietadla.
debata (30)

„Let havarovaného Tu-154 M trval 70 sekúnd,“ informoval Bajnetov o havárii stroja, na palube ktorého zahynulo minulú nedeľu ráno 92 osôb vrátane 64 členov speváckeho súboru Alexandrovovcov, deviatich novinárov, viacerých vyšších dôstojníkov a humanitárnych pracovníkov.

Doteraz ministerstvo obrany tvrdilo, že lietadlo na trase Moskva – Soči – Latákíja sa stratilo z radarov v tretej minúte letu a jeho trosky našli na dne 1,7 kilometra od brehu.

„Lietadlo dosiahlo výšku približne 250 metrov a v tejto letovej hladine dosahuje rýchlosť medzi 360 až 370 kilometrov za hodinu,“ spresnil náčelník služby bezpečnosti letov vojenského letectva. Ako povedal, „mimoriadna situácia“ na palube trvala asi desať sekúnd a z posledných slov pilota nie je možné robiť závery súvisiace s prípadnými príčinami havárie.

„Čo sa dá povedať za desať sekúnd? Aj preto analýza vety kapitána potvrdzuje začiatok mimoriadnej situácie, ale nič viac,“ povedal Bajnetov. Podľa generála skúmanie nahrávok v tzv. čiernych skrinkách bude trvať najmenej desať dní a samotné výsledky oznámia nie skôr ako o 30 dní.

Pôvodne prichádzalo do úvahy viac ako 15 verzií havárie. V súčasnosti je ich dvakrát menej. Vojenskí odborníci z vedecko-výskumného ústavu v moskovskej štvrti Ľuberec zároveň odmietli tvrdenie, podľa ktorého tretí z troch záznamníkov umiestnený v chvostovej časti bol ťažko poškodený a ktorý dubluje prvé dve čierne skrinky. Vo štvrtok v Moskve analyzovali druhý z nich.

Bulvárny portál Life.ru tvrdí, že kontrola potvrdila deformáciu lopatiek hnacej turbíny, ako aj funkčnosť klapiek na pravom krídle, ktoré však nezabránili havárii. V prvom prípade sa očakáva výsledok, ktorý by potvrdil či vyvrátil, že poškodenie spôsobil úder o morskú hladinu. Poznatok však už teraz vylučuje vniknutie cudzieho telesa do motora.

„Nie je vylúčené, že počas plánovanej kontroly lietadla v roku 2014 v samarskom závode Aviakor použili nie originálne súčiastky, ktoré nevydržali záťaž a poškodili lopatky,“ špekuluje pre Life.ru Sergej Krutousov, letecký odborník.

V súčasnosti v jednom z hangárov na medzinárodnom letisku Soči vzdialeného iba niekoľko kilometrov od rovnomenného administratívneho a hlavne turistického centra odborníci skladajú kostru zo zvyškov havarovaného Tu-154 M. Vo štvrtok však stále ešte chýbala časť trupu, ako aj ľavé krídlo.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #pád lietadla s Alexandrovovcami