Tunel v himalájskom teréne obchádza nebezpečnú horskú cestu sužovanú zosuvmi pôdy a uľahčí spojenie medzi údolím Kašmíru a zvyškom Indie.
„Tunel, ktorý sme dnes otvorili, je svetových parametrov,“ zdôraznil premiér v prejave, ktorý predniesol na politickom mítingu v meste Udhampur po otvorení tunelu Chenani-Nashri. S dĺžkou 10,89 kilometra je vôbec najdlhším tunelom v Indii.
360 miliónov
Módí povedal, že tunel prinesie do zväzového štátu Džammú a Kašmír rozvoj a prospeje obchodu a cestovnému ruchu. Diaľnica býva totiž niekedy celé hodiny a dokonca aj dni zablokovaná snehom, monzúnovým dažďom či zosuvmi pôdy. A informoval, že India v regióne postaví deväť ďalších rovnako moderných a k životnému prostrediu ohľaduplných tunelov.
Tunel stavali šesť rokov a jeho výstavba stála 25 miliárd rupií (360 miliónov eur).
Malebné kašmírske údolie v Himalájach bolo vždy obľúbeným turistickým cieľom. Avšak cestovný ruch v oblasti silno zasiahol konflikt v regióne.
Indicko-pakistanský konflikt
Sporný Kašmír je rozdelený na dve časti, jednu spravuje India a druhú Pakistan. India obviňuje susedný Pakistan z pomáhania kašmírskym povstalcom, čo Islamabad popiera a nazýva ich bojovníkmi za slobodu.
Kašmírska mládež si musí vybrať medzi cestovným ruchom a terorizmom, povedal dnes Módí vo svojom prejave.
Separatisti pokračujú v boji
Separatisti v oblasti v spoločnom vyhlásení uviedli, že Kašmír je „politická záležitosť a nie problém týkajúci sa správy, ekonomických balíčkov, stimulov alebo práva a poriadku“. Rozvoj infraštruktúry preto nezastaví ich snahy o nezávislosť alebo spojenie s Pakistanom.
Pakistan požaduje, aby obyvatelia Kašmíru mohli rozhodnúť o svojej budúcnosti v referende, India to však odmieta.
Od roku 1989 prišlo v ozbrojenom povstaní v oblasti a jeho následnom potlačení indickou armádou o život najmenej 70-tisíc ľudí.
India a Pakistan spolu zviedli už dve vojny o kontrolu nad Kašmírom odkedy získali v roku 1947 nezávislosť od Británie.