Muž v Olomouci sa na protest vybral do Lidlu na nákupy s veľkým krížom v ruke

04.09.2017 15:35

Oblečený v kňažskom taláre a s veľkým dreveným krížom v rukách sa vydal na nedeľný nákup do olomouckej predajne Lidlu miestny recesista Martin Zapletal.

Chcel tak týmto netradičným spôsobom vyjadriť nesúhlas s vymazaním krížov z reklamných letákov diskontného reťazca. Vedúci obchodu zavolal mestskú políciu, ale nakoniec nemusela zasiahnuť.

„Oznamovateľ na mieste strážnikom oznámil, že po predajni chodí muž s talárom a krížom,“ povedal hovorca mestskej polície Petr Čunderle. Podľa vedúceho predajne človek svojim atypickým vzhľadom budil strach, zákazníkov obťažoval tým, že sa im prihováral a navyše prehadzoval tovar.

„Podľa vedúceho nedošlo k žiadnej škode na majetku, takže celá udalosť skončila odchodom muža z obchodu,“ povedal Čunderle.

Kríže patria k našej kultúre

Zapletal na svojom facebookovom profile uviedol, že sa mu nepáči vymazanie krížov z kupolí ortodoxných chrámov na gréckom ostrove Santorini, ktoré sú zobrazené na reklamných letákoch obchodného reťazca Lidl.

„Myslím si, že je to najvyšší vrchol,“ povedal. Podľa neho nie je ospravedlnením, že spoločnosť chcela zachovať náboženskú a politickú neutralitu. „Ukazujeme im, že kríže jednoducho patria k našej krajine a kultúre a že sa nebojíme,“ povedal.

Nákup si pri pokladni rozmyslel

Reakcie zákazníkov boli podľa Zapletala rôzne. „Niektorí ľudia si ma nevšímali. Pred niektorými sme si pripadali úplne priehľadní. Niektorí sa usmievali a iným sme sa nepáčili,“ uviedol Zapletal, ktorý pojazdný nákupný košík v predajni postupne naplnil výrobkami z akcie „grécky týždeň“, avšak pri pokladni si nákup rozmyslel.

„Po zistení, že kríže sú skutočne z obalov odstránené, sme sa rozhodli, že nebudeme utrácať toľko peňazí,“ dodal.

Bezprecedentný a nekultúrny akt

Krok diskontu Lidl, ktorý vo svojich reklamných letákoch na „grécky týždeň“ vyretušoval kríž z kopulí gréckych chrámov, cez víkend v liste gréckemu veľvyslancovi v Českej republike odsúdil kardinál Dominik Duka.

Podľa neho je to bezprecedentný a nekultúrny akt. Veľvyslancovi napísal, aby list prijal ako výraz podpory Grécku a tiež ako výraz odporu proti falšovaniu dejín a útokom na kultúrne dedičstvo celého ľudstva.

Lidl sa ospravedlnil

Minister poľnohospodárstva a podpredseda KDU-CSL Marian Jurečka vyjadril svoj postoj ku kauze už skôr. „Je vecou úvahy, že ľudia sami zvážia, či takúto kampaň podporia tým, že tam na grécky týždeň prídu nakupovať,“ povedal českému Radiožurnálu.

Lidl uviedol, že cieľom spoločnosti nie je nikoho urážať a ospravedlnil sa, ak sa tak stalo.

„V tomto prípade išlo o výrobok predávaný na mnohých európskych trhoch súčasne v rámci tematickej akcie grécky týždeň. Dizajn obalu preto nebol navrhnutý v ČR ale bol vytvorený medzinárodným tímom,“ uviedla hovorkyňa Zuzana Holá.

Lidl je súčasťou nemeckej maloobchodnej skupiny Schwarz. Má obchody v 27 krajinách.

#olomouc #Lidl #kríž #cirkevný symbol #cirkev #Česko
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk