Nobelovu cenu za medicínu získali traja vedci narodení v USA

Nobelovu cenu za medicínu získali vedci Jeffrey Hall, Michael Rosbash a Michael Young za objavy molekulárnych mechanizmov, ktoré kontrolujú biologické hodiny.

02.10.2017 11:56 , aktualizované: 13:27
Nobelova cena za medicínu Foto: ,
Thomas Perlmann, tajomník Nobelovho výboru pre fyziológiu a medicínu oznamuje mená troch laureátov Nobelovej ceny.

„Ich objavy vysvetľujú, ako rastliny, zvieratá a ľudia prispôsobujú svoj biologický rytmus tak, aby sa synchronizoval so zemskými rotáciami“, uviedlo zhromaždenie vo švédskom inštitúte Karolinska vo vyhlásení o udelení ceny vo výške 9 miliónov švédskych korún (932739 eur).

„Hodiny regulujú kritické funkcie, ako sú správanie, hladiny hormónov, spánok, telesná teplota a metabolizmus“, dodalo zhromaždenie.

Mechanizmy pomáhajú vysvetľovať také otázky, ako napríklad to, prečo majú ľudia cestujúci na veľké vzdialenosti v niekoľkých časových pásmach zvýšené riziko niektorých chorôb.

Laureáti použili ovocné mušky na izoláciu génu, ktorý kontroluje normálny denný biologický rytmus, a ukázali, ako tento gén zakóduje proteín, ktorý sa v bunke nahromadí počas noci a degraduje počas dňa.

Thomas Perlmann, tajomník Nobelovej komisie inštitútu Karolinska, popísal reakciu Rosbasha, keď mu o cene prvýkrát povedali: „Mlčal a potom povedal: ,Žartujete,‘.“

Jeffrey C. Hall (72)

• Rodák z Brooklynu študoval v Massachusettsi a v roku 1971 získal doktorát v odbore genetika na Washingtonskej univerzite v Seattli.
  • V rokoch 1971 až 1973 pôsobil na Kalifornskom technologickom inštitúte (Caltech) v Pasadene, potom odišiel na Brandeisovu univerzitu vo Walthame, kde spolupracoval s ďalšími laureátmi na výskume cirkadiálnych rytmov, čo je jeden z biologických rytmov, ktorý ovplyvňuje spánok, produkciu hormónov, vnútornú teplotu, srdcovú frekvenciu, regeneráciu buniek a mnoho ďalšieho.
  • Od roku 2002 pôsobí na univerzite Maine.

Michael Rosbash (73)

• Narodil sa v Kansas City, jeho rodičia utiekli v roku 1938 z nacistického Nemecka. Jeho otec pôsobil ako kantor v synagóge.
  • Rosbash sa pôvodne zaujímal o matematiku, nakoniec vyštudoval chémiu na Kalifornskom technologickom inštitúte (Caltech). Doktorát z biofyziky dostal na slávnom Massachusettskom technologickom inštitúte (MIT) v Cambridge.
  • Potom pôsobil v Škótsku na Edinburghskej univerzite a od roku 1974 pracuje na Brandeisovej univerzite vo Walthame. ako vedec pôsobí tiež na Lekárskom inštitúte Howarda Hughesa.
  • Svoju kariéru zasvätil výskumu ribonukleovej kyseliny (RNA), ktorá umožňuje tvorbu bielkovín. K výskumu mu slúžili ako ostatným vedcom ovocné mušky, ktoré sú všeobecne považované za kľúčový modelový organizmu vývojovej biológie.

Michael W. Young (68)

• Rodák z Miami získal v roku 1975 doktorát v odbore genetika na Texaskej univerzite v Austine, ktorá patrí do Texaského univerzitného systému. Potom prešiel na Stanfordovu univerzitu.
  • Od roku 1978 pôsobí na Rockefellerovej univerzite v New Yorku, kde sa stal profesorom. Je tiež viceprezidentom tejto univerzity pre akademické záležitosti.
  • Už od počiatkov bol fascinovaný ovocnými muškami, ktoré mu poslúžili k množstvu poznatkov o biorytmoch mnohých organizmov. Na výskume denných rytmov sa podieľal s ostatnému dnešnými laureátmi tiež na Brandeisovej univerzite.

Medicína je prvou z Nobelových cien, ktoré sa každoročne udeľujú. Ceny za úspechy vo vede, literatúre a mieri sa udeľujú od roku 1901 v súlade s poslednou vôľou vynálezcu dynamitu a podnikateľa Alfreda Nobela.

Medzi laureátmi Nobelovej ceny za medicínu sú vedecké esá, ako napríklad Alexander Fleming, objaviteľ penicilínu, a Karl Landsteiner, ktorého identifikácia oddelených krvných typov otvorila cestu k vykonávaniu bezpečných transfúzií.

Cena sa nezaobišla bez kontroverzie, predovšetkým s dôrazom na spätný pohľad, ocenili napríklad aj objav DDT, chemikálie, ktorá pomohla bojovať proti epidémiám, ale neskôr ju zakázali pre jej škodlivý vplyvu na životné prostredie.

Viac na túto tému: #Nobelova cena za medicínu