Novinárom to povedal poľský minister obrany Antoni Macierewicz. Komisia už v lete uviedla, že ľavé krídlo stroja nesie stopy výbuchu, takže lietadlo Tu-154 bolo poškodené už pred kontaktom so stromom, považovaným za bezprostrednú príčinu pádu lietadla.
V roku 2011 ruskí vyšetrovatelia uviedli, že hlavnou chybou bolo to, že sa posádka stroja nerozhodla pri veľmi zlej viditeľnosti radšej pristáť na inom letisku. Piloti vraj boli pod tlakom nadriadených a nemali dostatočný výcvik. Prvá poľská vyšetrovacia komisia vedená bývalým ministrom vnútra Jerzym Millerom dospela k záveru, že vinu nesú aj dispečeri, ktorí pilotov uviedli do omylu.
Súčasné poľské vedenie s výsledkami týchto vyšetrovaní nesúhlasí a tento rok sa rozhodlo zriadiť ďalšiu vyšetrovaciu komisiu. Macierewicz v sobotu povedal, že o výbuchu komisia hovorila už predtým.
„Zistili sme, že tam bol výbuch, ktorý lietadlo mohol zničiť. Teraz vieme oveľa viac. Na zápise jednej zo skriniek s informáciami o lete sme identifikovali okamih výbuchu. Zaoberáme sa teraz jeho analýzou a vylučujeme iné možné interpretácie tohto elektronického zápisu,“ povedal minister.
Poľský vládny špeciál Tu-154M v sobotu 10. apríla 2010 prepravoval poľskú delegáciu do západoruského Smolenska, kde si mala uctiť pamiatku obetí katynského masakru, pri ktorom v roku 1940 sovietska tajná polícia zavraždila vyše 20 000 Poliakov. V troskách zahynulo 96 ľudí, napospol členov delegácie na čele s prezidentom Kaczyńským.