V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov

V rámci koordinovanej policajnej akcie proti sociálnemu dumpingu zadržali v belgickom meste Zeebrugge najmenej 112 slovenských kamiónov.

20.11.2017 14:40 , aktualizované: 18:17
debata (28)

Informoval o tom belgický portál LeSoir.be.

Inšpekciu vykonali v sídle belgickej firmy North Sea Express ktorá má slovenského subdodávateľa – spoločnosť Slovak East Leasing zamestnávajúcu najmä vodičov z Rumunska.

"Inšpekcia práce v Belgicku vyšetruje našu sesterskú spoločnosť. Viac vám k tomu neviem povedať. V ich priestoroch sú zadržané naše kamióny registrované na Slovensku,“ povedal pre denník Pravda Pavol Janoviak zo spoločnosti East Transport and Leasing. Podľa jeho slov sú vodiči, ktorých spoločnosť zamestnáva a zároveň prenajíma belgickej firme, platení podľa slovenskej legislatívy.

Podľa belgických novín Het Laatste Nieuws slovenská spoločnosť zamestnáva najmä rumunských vodičov, ktorí dali na inšpekciu podnet. Vzniklo podozrenie zo sociálneho dumpingu, pri ktorom spoločnosti obchádzajú svoje sociálne záväzky a pre firmy vznikajú nerovné súťažné podmienky. „Ukázalo sa, že vodiči nesúhlasia s pracovnými podmienkami a žiadali o urýchlenú intervenciu,“ uviedol Filiep De Ketelaere z belgickej pracovnej inšpekcie. Pavol Janoviak zo slovenskej spoločnosti East Transport and Leasing uviedol, že nemá informáciu, o čom inšpekcia s vodičmi hovorila.

Rumunským vodičom údajne nevyhovovali pracovné podmienky a mali sa sťažovať na úradoch.

ČESMAD sa dištancuje od pochybných dopravcov

Belgickú spoločnosť North Sea Express, v ktorej skladoch sú zadržiavané slovenské kamióny, a slovenskú firmu East Transport and Leasing, ktorá prenajíma nákladné autá a vodičov, vlastní jeden majiteľ, belgický podnikateľ Dirk Callant. Slovenská firma mala v minulom roku tržby na úrovni 12,7 milióna eur, čím sa podľa Finstatu radí medzi 50 najväčších firiem v oblasti nákladnej cestnej dopravy na Slovensku.

Slovenské združenie autodopravcov ČESMAD vydalo vyhlásenie, v ktorom sa dištancuje od pochybných dopravcov. East Transport and Leasing označilo za schránkovú firmu. „Firma zamestnáva rumunských vodičov a pravdepodobne nespĺňa podmienky podnikania na území Slovenskej republiky. Vyzývame slovenské kompetentné orgány, aby uvedenú situáciu riešili, pretože vrhá zlé svetlo na našich poctivých dopravcov. Týmto zároveň vyzývame slovenských vodičov, ktorí pracujú pre takéto schránkové firmy, aby sa vrátili. Na Slovensku im vieme ponúknuť minimálne rovnaké, ak nie lepšie podmienky, ako majú tam,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa združenia ČESMAD Martina Baumann.

Európska únia chce o štyri roky uviesť do praxe nové pravidlá, podľa ktorých každý zamestnanec mal zarobiť najmenej minimálnu mzdu platnú v štáte, na území ktorého pracuje. Výnimku z neho budú mať len šoféri pracujúci v osobnej a kamiónovej doprave. Slovenskí kamionisti majú viac ako dva roky na presadenie svojich pripomienok. Tými sú najmä časový limit vysielania vodičov, teda po koľkých dňoch sa budú mzdové pravidlá vzťahovať aj na vodičov. Návrh pravidiel aktuálne ráta s limitom tri dni, ČESMAD požaduje minimálne 10 až 15 dní.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Belgicko #kamióny #East Transport and Leasing