Transparency International: Zemanova kampaň je najmenej transparentná

Hoci český prezident Miloš Zeman tvrdil, že kampaň pred prezidentskými voľbami viesť nebude, tlač brožúr či vylepovanie billboardov ho nakoniec vyšlo na takmer 17 miliónov českých korún. Jiří Drahoš či Michal Horáček minuli na kampaň okolo 30 miliónov českých korún. Jiří Hynek, Marek Hilšer či Petr Hannig neminuli ani milión. Informácie o financovaní prezidentskej kampane museli všetci kandidáti zverejniť do pondelňajšej polnoci.

09.01.2018 14:52
debata (3)

Najviac na kampaň podľa týchto informácií vynaložil bývalý predseda Akadémie vied ČR Jiří Drahoš. „Minuli sme zhruba 34 miliónov korún,“ povedala spravodajskému serveru Novinky.cz jeho hovorkyňa Kateřina Procházková. Na ďalšie dva milióny podľa nej vyšli nepeňažné príjmy. Okolo 30 miliónov do kampane vložil aj Michal Horáček.

Limit na kampaň stanovený na 40 miliónov českých korún tak ani jeden z nich nedosiahol a zďaleka sa mu nepriblížil ani nijaký ďalší z kandidátov, pripomenuli Novinky.cz.

Najtransparen­tnejšiu kampaň má podľa analýzy Transparency International (TI) Horáček, ktorému v tomto smere napomáha fakt, že si kampaň z veľkej časti financuje sám a nemusí riešiť zdroje financií. Naopak najmenej transparentný zo všetkých kandidátov je podľa analýzy úradujúci prezident Zeman. Transparency v správe ocenila aj to, že Horáček na svojom webe zverejňuje priebežné vyúčtovanie nákladov, obsadenie svojho tímu a mená všetkých spolupracujúcich subjektov.

O niečo horšie hodnotenie dostali kandidáti Pavol Fischer, Marek Hilšer, Jiří Drahoš, Jiří Hynek a Vratislav Kulhánek. Nimi zverejňované informácie o kampani sú podľa TI neúplné, pričom dohladateľné informácie sú roztratené v rôznych zdrojoch a ťažko sa získavajú. Ešte horšie dopadli Mirek Topolánek a Petr Hannig. Informácie o ich kampani sú podľa Transparency len kusé a dohľadávajú sa ťažko. Na poslednom mieste analýzy skončil prezident Miloš Zeman, ktorý sa však bráni tým, že tvrdí, že kampaň nevedie.

Najväčším darcom je Horáček, ktorý sám sebe daroval sedem miliónov českých korún. Naopak najvyšší počet darcov má Jiří Drahoš, ktorého podporujú ako českí občania, tak aj firmy a ktorému na transparentný účet prispelo viac ako 1500 darcov.

Horáček neprijímal dary

Traja kandidáti na post českého prezidenta neuviedli na oficiálnych webstránkach prehľad s informáciami o osobách, ktoré im prispeli na kampaň peňažným darom. Podľa českej spravodajskej televízie ČT24 to oznámil Jan Outlý z Úradu pre dohľad nad hospodárením politických strán a hnutí, avšak nespresnil o ktorých kandidátov konkrétne ide.

Všetci z dovedna deviatich kandidátov museli do pondelňajšej polnoci zverejniť informácie o peňažných a iných daroch. Pri fyzických osách bolo treba uviesť meno, priezvisko, dátum narodenia a miesto trvalého pobytu, pri právnických osobách zase názov, IČO a sídlo.

Podľa informácií na oficiálnych webstránkach kandidátov nezverejnili načas informácie o peňažných daroch Pavol Fischer, Marek Hilšer a Miloš Zeman. Podľa manažéra Fisherovej kampane Jiřího Jirkovského bol dôvodom „obrovský nápor“ príspevkov, ktoré nestihli spracovať. „Boli sme s úradom v komunikácii a sľúbili sme, že počas utorka doplníme všetky údaje,“ povedal v tejto súvislosti.

Prehľad darov v plnom rozsahu uviedli načas štyria kandidáti. Piaty mal informácie o darcoch v poznámke, čo podľa Outlého zrejme nebude chybou. Michal Horáček neuviedol nič, pretože si kampaň platí sám a žiadne dary neprijímal.

Úradu pre dohľad nad hospodárením politických strán a hnutí po polnoci zdokumentoval registrované internetové stránky s účtami a teraz urobí podrobnejšiu analýzu. V prípade podozrenia môže začať správne konanie, ktoré sa môže skončiť pokutou. Môže tiež zvoliť formu príkazu so sankciou, proti ktorej sa môže dotknutý odvolať, čím sa vec dostane do správneho konania. Zmienená sankcia sa pohybuje v rozmedzí 20.000–300.000 českých ko­rún.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #Miloš Zeman #prezidentské voľby