Ropná škvrna sa po nehode iránskeho tankeru strojnásobila

Ropná škvrna, ktorá vznikla po nehode iránskeho tankera vo Východočínskom mori, sa počas posledných štyroch dní viac ako strojnásobila. Informoval o tom dnes denník The Guardian s odvolaním na čínske úrady.

22.01.2018 15:09 , aktualizované: 15:22
Taiwan, Japonsko, lode, sporné ostrovy Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Minulý týždeň v stredu čínsky štátny úrad pre oceány oznámil, že ropná škvrna pokrýva plochu 101 kilometrov štvorcových. Do nedele sa škvrna rozšírila na 332 kilometrov štvorcových. Iránsky ropný tanker Sanchi po zrážke s čínskou nákladnou loďou zo 6. januára asi 300 kilometrov východne od Šanghaja týždeň horel. Posádku lode tvorilo 32 mužov – 30 Iráncov a dva Bangladéšané.

Nikto z nich neprežil, záchranári našli len telá troch z nich. Čínske plavidlo CF Crystal neutrpelo také škody a celá jeho 21členná čínska posádka bola zachránená. Príčina kolízie sa vyšetruje. Tanker prevážal z Iránu do Južnej Kórey 136.000 ton ropného kondenzátu. Okrem neho uniklo do vody aj ťažké palivo, ktoré loď poháňalo; podľa odhadov ho v lodi bolo okolo 1000 ton.

Ropný kondenzát, čo je označenie pre veľmi ľahkú ropu, sa ľahšie vyparí a zhorí než ťažká ropa. Je ale silne toxický, má nižšiu hustotu, a keď unikne do mora, je zložité zabrániť jeho šíreniu. Podľa organizácie Greenpeace tanker havaroval v „dôležité zóne trenia rýb“; pária sa tu aj ďalšie živočíchy, napríklad kalmáre. Greenpeace vo vyhlásení ďalej uvádza, že oblasť v túto časť roka slúži ako zimovisko niektorých druhov rýb a migrujú cez ňu veľryby ako vráskavec sivý alebo vráskavec dlhoplutvý.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ropná škvrna #Východočínske more #iránsky tanker