Saratov 703 zmĺkol navždy

"Volá Moskva, Saratov 703, ozvite sa, volá Moskva!" počuť na zázname portálu Find LiveATC Audio Streams hlas jedného z dispečerov na moskovskom medzinárodnom letisku Domodedovo. Tesne po tom, čo v sobotu o 14.27 miestneho času (12.27 SEČ) zmizol z radarov stroj An-148 ruskej regionálnej leteckej spoločnosti Saratovské aerolínie so 71 ľuďmi na palube. Smeroval do juhouralského mesta Orsk v Orenburskej oblasti, neďaleko hraníc s Kazachstanom. Nedoletel. V jeho troskách zahynuli všetci vrátane šesťčlennej posádky.

12.02.2018 17:05
rusko lietadlo moskva Foto: ,
Trosky zo zrúteného lietadla.
debata (8)

Posledné slová kapitána Valerija Gubanova boli: „Budeme núdzovo pristávať na medzinárodnom letisku Žukovskij,“ cituje agentúra Interfax zdroj blízky vyšetrovaniu tragédie. Spomínané letisko má najdlhšiu pristávaciu dráhu v Európe (5 402 m). Stroj napokon podľa ministerstva pre mimoriadne situácie dopadol iba asi 200 metrov od domov dedinky Stepanovskoje vzdialenej približne 35,5 kilometra od letiska Domodedovo. Zvyšky kabíny pilotov našli vo vzdialenosti 500 m.

Svedok: Bola to obrovská explózia

Maxim Biťjukov zo Stepanovska doteraz prežíva tragické sekundy. „Bol som práve na kraji dediny, v mojom dome. Odrazu som počul zvuk akoby blízko letelo nadzvukové lietadlo. A odrazu silný výbuch. Vybehol som na ulicu a zbadal som dymový stĺp. Vhupol som do čižiem a hybaj tým smerom. Ďaleko som v hlbokom snehu nedošiel. Asi 500 metrov od miesta dopadu lietadla som však už zbadal jeho trosky,“ cituje ho denník Komsomoľskaja pravda.

Na portáli Flightradar24 vidieť, ako stroj stúpa do letovej hladiny 1 800 metrov, vzápätí prudko klesá, presnejšie padá o 300 metrov nižšie, opätovne stúpa na predchádzajúcu letovú hladinu a nakoniec mizne z obrazoviek riadenia letovej prevádzky na letisku Domodedovo. „Na mieste dopadu je kráter 12×4×2,5metra. Stroj dopadol prakticky s plnými nádržami, palivom potrebným na viac ako dve hodiny letu. V kráteri, ako aj v jeho okolí našli zvyšky tiel obetí, väčšie trosky, ako aj dve čierne skrinky,“ informovali vyšetrovatelia, čím nepriamo vyvrátili verziu, že lietadlo explodovalo ešte vo vzduchu.

Existujú viaceré verzie

Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania, o ktorých informovali ruské médiá, sú zatiaľ aktuálne viaceré verzie príčin tragédie. Najviac sa spomína počasie, technická porucha, kolízia vo vzduchu alebo explózia na palube.

V prvom prípade podľa skúseného pilota Alexandra Romanova však nič nemohlo v danej situácii ohroziť lietadlo. „Vietor, husté sneženie a mráz sotva boli príčinou havárie. Ešte aj systém odmrazovania v prípade námrazy má stroj na vysokej úrovni,“ uvažuje odborník na bezpečnosť letovej prevádzky. Jeho kolegu Rubena Esajana znepokojuje, že posádka nespomínala žiadne problémy. „Všetko sa muselo odohrať bleskovo. Nestačili ani vyslať núdzový signál,“ analyzuje situáciu v súčasnosti skúšobný pilot. Letecký odborník Jurij Antipov vychádza z informácií na portáli Flightradar24. „Mali zjavne technické problémy. Na grafe vidieť prudkú stratu rýchlosti, a to ešte pred samotným pádom. Pritom stroj aj keď nesúvisle, ale ako-tak prerušovane stúpal. Také čosi sa deje pri poruche hnacej jednotky. Aj s jedným motorom však mohla posádka dostať stroj na najbližšie letisko,“ dodáva Antipov.

V súvislosti s možnou zrážkou s iným lietadlom sa spomínajú ruskí zbohatlíci, ktorí si kupujú ultraľahké lietadlá a neraz bez nahlásenia riadeniu letovej prevádzky „korzujú“ hlavne v malých výškach. Tak aby ich nezachytil radar. Pri špekuláciách o možnej explózii na palube si mnohí zase spomenú na tragédiu ruského stroja s turistami smerujúcimi do Petrohradu, ktorý explodoval nad egyptským Sinajským polostrovom vo výške približne 11 000 metrov.

Kapitán bol skúsený pilot

Posádka An-148 bola podľa Jeleny Voronovej zo spoločnosti Saratovské aerolínie skúsená. Bývalý vojenský letec, účastník bojov v Afganistane, kapitán Valerij Gubanov mal nalietaných 5 000 hodín. Z toho na havarovanom type stroja 2 800. Počas letu mu za kniplom sekundoval druhý pilot Sergej Gambarjan. Mal nalietaných 812 hodín a po otcovi, ktorý lietal až do dôchodku, a sestre, ktorá bola niekoľko rokov letuškou, mal lietanie zakotvené v génoch. „Som proti idealizovaniu profesie pilota. Netreba ju romantizovať. Aj ona si vyžaduje poriadne nasadenie,“ cituje Sergeja jeho priateľ zo školských lavíc. Veľkú časť vo vzduchu strávil druhý pilot na spoločných letoch s letuškou Anastasiou Slavinskou.

Nemala strach z lietania

Práve skúsená Anastasia viedla počas tragického letu štvorčlenný kolektív letušiek. Rodáčka zo Saratova. Zoznam lietadiel, na ktorých strávila dvadsaťdeväťročná mladá žena tisíce hodín, by bol dlhý. Na jednej zo sociálnych sietí sa tesne po tom, čo prenikla informácia o tragickom lete, objavilo: „Štartujeme!“ Stalo sa tak pravdepodobne pred jej posledným vzletom. V čase, keď už Anastasia sedela pripútaná v kresle pre personál.

Letuška Anastasia Slavinskaja Foto: Sociálna sieť
letuška, Anastasia Slavinskaja Letuška Anastasia Slavinskaja

„Pracovali sme spolu asi tri roky. Bolo to dobré dievča. Nikdy sa nebála lietať. Iba nedávno si kúpila nový byt,“ spomína rovesníčka Kristína. Kamarátka z detstva Irina zase dementovala prvotné informácie o rodinných pomeroch Anastasie: „Nemala rodinu. Bola bezdetná.“

Kto bol na palube An-148

Okrem šesťčlennej posádky bolo v lietadle 36 osôb z Orenburskej oblasti, 12 z Moskvy, 4 z Petrohradskej oblasti, ale aj z Norilska, Vladivostoku, ako aj dvaja cudzinci z Azerbajdžanu a zo Švajčiarska. Medzi obeťami sú 3 deti.

ZDROJ: TASS

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #pád lietadla #An-148