Spolkový správny súd prejednával dva prípady, v ktorých súdy nižšej inštancie nariadili Severnému Porýnie-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravili plány čistoty ovzdušia pre Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tieto mestá čo najrýchlejšie začali dodržiavať hraničné hodnoty oxidu dusičitého (NO2).
Súd v Stuttgarte pritom konštatoval, že zákazy jazdy naftových áut sú najefektívnejším opatrením na zlepšenie čistoty ovzdušia a je k nim možné pristúpiť bez ďalších legislatívnych zmien už teraz.
S tým v utorok vyslovil súhlas aj nemecký najvyšší správny súd, keď dovolanie týkajúce sa dvojica miest odmietol.
Vplyvy verdiktu môžu byť dramatické a nemusia sa týkať len väčšiny zo zhruba 15 miliónov dieselových osobných áut v Nemecku. Pozorovatelia očakávajú, že rozsudok bude mať vplyv aj na Českú republiku, kam môže smerovať rad starších naftových áut z Nemecka, ktoré teraz zrejme výrazne stratí na cene.