Prečo nedoletel ruský antonov?

Ruské jednotky v Sýrii zaznamenali v utorok hodinu po poludní doteraz najväčšiu stratu od čias, keď na základe pozvania Damasku začala Moskva úspešne likvidovať teroristov z tzv. Islamského štátu. Vojenské dopravné lietadlo An-26 s registračným číslom RF-92955 letiace na plánovanej trase Allepo - Hmímím - Allepo sa zrútilo iba 500 metrov pred pristávacou dráhou z výšky asi 200 metrov.

08.03.2018 10:03
Rusko, lietadlo, vojenské, Foto: ,
Na archívnej snímke vojenské dopravné lietadlo An-26. Jedna z jeho modifikácií sa zrútila počas pristávania na leteckej základni Hmímím vo východosýrskej provincii Latákíja.
debata (11)

Prezident Vladimir Putin síce oficiálne ukončil operáciu ruských leteckých a námorných síl v Sýrii, ale naďalej v krajine ostávajú jednotky zabezpečujúce chod a ochranu stredomorského prístavu Latákíja a leteckej základne Hmímím, ktoré má Moskva v prenájme.

„Medzi verziami príčin havárie je technická porucha, chyba pilotov, ale aj poveternostné podmienky,“ informovali v stredu viaceré ruské internetové portály. Práve prudká zmena teploty o 10 stupňov a bočný vietor v nízkej výške počas priblíženia mohli podľa oslovených odborníkov spôsobiť nečakaný pokles vztlaku a následne nekontrolovateľnú kolíziu so zemou.

Podľa portálu Aviaforum očití svedkovia z miesta tragédie, v blízkosti strategickej dopravnej tepny spájajúcej Damask s Latákíjou, potvrdili, že stroj počas pristávacieho manévru „odfúklo“ nabok, ale o niekoľko sekúnd, už v bočnom náklone, sa vraj pilot snažil „vrátiť“ späť.

„Odrazu stroj prudko stratil výšku a po dopade začal horieť,“ tvrdil jeden zo svedkov. Podľa Viktora Galenka, leteckého odborníka, práve lety v nízkych výškach sú pre posádku veľmi nebezpečné.

„Lietadlo sa mohlo dostať do klesajúceho alebo vzostupného vzdušného prúdu. Stroj sa tak stáva nekontrolovateľným. Vertikálna rýchlosť sa náhle zvyšuje,“ povedal Galenko. Podľa neho vo fáze priblíženia lietadla rýchlosť vzduchu a relatívna výška stroja sú takmer kritické. Lietadlo tak veľmi citlivo reaguje na nepriaznivé poryvy vetra.

Existujú však aj iné názory na možnú príčinu tragédie, ktoré smerujú ku kvalite výučby leteckých posádok a z toho často vyplývajúcich chýb posádok, ktoré zastrešuje lakonické „zlyhanie ľudského faktora“.

„Po rozpade Sovietskeho zväzu klesla úroveň prípravy pilotov. Mali málo nalietaných hodín. Posledných päť rokov je to oveľa lepšie, ale kvalitatívne výsledky sa ešte nedostavili,“ reagoval na tragédiu v Sýrii generál Valerij Gorbenko, bývalý veliteľ 4. leteckej armády a protivzdušnej obrany. Nepriamo tak narážal na skutočnosť, že „nová“ dobre pripravená generácia pilotov ešte len prichádza do armády a v súčasnosti lietajú často posádky vycvičené v spomínanom kritickom čase úpadku vzdelávania kádrov.

Gorbenko však zároveň pripomenul aj inú možnosť príčiny, prečo RF-92955 nedoletel do cieľa. V tejto súvislosti spomenul tragickú haváriu lietadla Tu-154M, ktoré sa zrútilo iba 70 sekúnd po štarte z letiska Adler neďaleko Soči. Na jeho palube vtedy koncom minulého decembra zahynulo všetkých 92 osôb vrátane 64 členov speváckeho súboru Alexandrovovcov, deviatich novinárov, viacerých vyšších dôstojníkov a humanitárnych pracovníkov. Umelci leteli na základňu Hmímím, aby ruským vojakom spríjemnili novoročné sviatky.

„V Adlere pilotov uštvali. Držali ich dlhé hodiny v kabíne. Bola to otázka organizácie príletov a odletov. A to zohralo rozhodujúcu úlohu pri katastrofe. Posádka nemala čas na oddych,“ poukázal generál na ďalšiu možnosť príčiny smrti vysokých dôstojníkov na palube An-26.

Nezabudol však upozorniť, že na základe doterajších poznatkov je stále ťažké určiť, či smrť vojakov zapríčinila slabá príprava posádky, alebo nepozornosť pilota. "Zatiaľ je to nepochopiteľné, pretože čosi také sa nemohlo stať za klimatických podmienok, ktoré panovali v mieste tragédie počas pristávacieho manévru,“ dodal letecký generál.

Havárie An-26 v rokoch 2012 – 2018

2018

  • 6. marec: Sýria – 39 obetí.

2017

  • 30. máj: Saratovská oblasť – jeden mŕtvy, päť zranených.
  • 29. apríl: Kuba – osem obetí.

2016

  • 9. marec: Bangladéš – traja mŕtvi členovia ukrajinskej posádky, jeden zranený.
  • 30. apríl: Sudán – obeťami bolo päť členov sudánskej vojenskej posádky.

2014

  • 28. december: Konžská demokratická republika – zahynulo šesť členov posádky, z toho piati Ukrajinci.
  • 21. február: Líbya – 11 vojenských obetí.

2012

  • 18. december: Peru – štyria mŕtvi.
ZDROJ: RIA NOVOSTI

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Moskva #Rusko #Sýria #teroristi #Damask #Islamský štát #vojenské lietadlo