O stavbe približne šesťkilometrového železničného mostu z Chabarovského kraja na ostrov Sachalin sa v Rusku hovorí už dlhé desaťročia. Rovnako dlho sa zvažuje aj možnosť tunela. Podľa ruských projektantov by miestom spojenia ostrova s pevninou mohol byť neveľmi hlboký Nevelský prieliv.
O stavbu sa už na začiatku 50. rokov pokúsil sovietsky vodca Josif Stalin. Na vtedajšiu realizáciu projektu využili 27 000 väzňov z táborového systému Gulag, ktorí v neľudských podmienkach a v prísnom utajení vybudovali prvé kilometre širokorozchodnej železnice na západnej pevninskej strane prielivu. Po Stalinovej smrti v roku 1953 boli stavebné práce pozastavené. Od roku 1973 spája Sachalin s pevninou trajekt.
Optimisti tvrdia, že most by mohol byť napojený na Transsibírsku magistrálu, prípadne na železničnú sieť Japonska s možným premostením na ostrov Hokkaidó. Pesimisti však varujú, že oblasť je miestom s častými zemetraseniami a drsným podnebím.
„Ak by rozhodnutie o začatí stavby padlo teraz, jej realizácia by mohla byť spustená v roku 2021,“ tvrdia experti. Podľa odhadu ruského denníka Kommersant by cena projektu bola trojnásobne vyššia ako cena devätnásťkilometrového mosta z ruskej pevniny na anektovaný Krym, ktorý bol dostavaný len nedávno. Z ruského rozpočtu stavba ukrojila 228 miliárd rubľov (viac ako 3 miliardy eur).