TASS: Na plášti Sojuzu zistili ďalšie stopy po vŕtaní

Ruskí experti našli na plášti kozmickej lodi Sojuz napojenej k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) ďalšie stopy po vŕtaní. Oznámila to agentúra TASS s odvolaním sa na svoje zdroje v ruskom kozmickom priemysle. Nové známky poškodenia vraj ruskí kozmonauti objavili pri prieskume miniatúrnou videokamerou.

14.09.2018 07:41
sojuz, iSS Foto: ,
Sojuz (vľavo hore) pripojený k ISS.

V noci na 30. augusta podľa ruských odborníkov z lode Sojuz pripojenej k ISS unikol vzduch kvôli dvojmilimetrovej trhline prevŕtanej zvnútra. Otvor bol okamžite hermeticky uzavretý a tlak v orbitálnom komplexe sa dostal na náležitú úroveň. Podozrenie, že plášť Sojuzu bol poškodený v ruskom výrobnom závode Energija, vyšetrovanie podľa ruských médií nepreukázalo.

Podľa aktuálnej správy TASS boli stopy po vŕtaní objavené pri analýze videa i na vonkajšom štíte, ktorý loď chráni pred dopadmi meteoritov. „Ten, kto plášť navŕtal, prenikol do hĺbky 15 milimetrov a narazil hrotom vrtáka až do vonkajšieho štítu,“ citovala ruská agentúra nemenovaného experta.

Kommersant píše o chorobe

Záhada okolo otvoru v plášti ruskej lodi Sojuz, ktorá koncom augusta spôsobila neveľký únik vzduchu z ISS, bola vo štvrtok témou telefonického rozhovoru medzi šéfmi kozmických agentúr USA a Ruska. Napísala to agentúra AP. Telefonát nasledoval po obvineniach, ktoré sa objavili v ruskej tlači, že otvor zámerne vyvŕtali americkí členovia posádky ISS.

Ruský denník Kommersant v stredu napísal, že podľa hlavnej ruskej vyšetrovacej verzie otvor vyvŕtali členovia americkej posádky. Kvôli ochoreniu jedného z nich chceli vraj zámerným poškodením Sojuzu vyvolať nutnosť náhleho návratu na Zem. Ak by totiž posádka musela ISS opustiť z dôvodu choroby, nie kvôli technickej poruche, museli by Američania novú kozmickú loď zaplatiť.

Šírenie fám a obvinení

Správca amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Jim Bridenstine a riaditeľ ruskej kozmickej agentúry Roskosmos Dmitrij Rogozin sa podľa informácie agentúry Interfax počas telefonátu dohodli, že kauzu do záveru vyšetrovania nebudú komentovať.

Špekulácie o vine posádky rozvíril v minulých dňoch sám Rogozin, ktorý vyhlásil, že ruskí vyšetrovatelia „venujú pozornosť aj verzii o úmyselnom poškodení lode vo vesmíre“. V stredu ale na twitteri uviedol, že „šírenie fám a obvinení (vyšetrujúcim) expertom nepomáha a škodí priateľským vzťahom na palube ISS“.

Viac na túto tému: #ISS #NASA #Sojuz #Roskosmos