Nemecká vláda má riešenie pre majiteľov starších dieselov

Majitelia naftových vozidiel spĺňajúcich staršie ekologické normy z nemeckých miest, v ktorých je vzduch obzvlášť znečistený, by mali mať možnosť si vybrať, či využijú ponuku formou odkúpenia starého auta na protiúčet pri nákupe nového, alebo si nechajú modernizovať hardware. Dohodli sa na tom strany vládnej koalície. Samotné automobilky vo svojich vyjadreniach dávajú prednosť výmene áut pred úpravou motora, ktorá by pre ne mohla byť nákladná. Organizácia Greenpeace vládnu dohodu kritizuje.

02.10.2018 16:12
greenpeace, diesel, nemecko Foto: ,
Aktivisti Greenpeace demonštrujúci za zákaz dieselov v mestách.
debata (9)

Nemeckí výrobcovia áut sľúbili, že ponuka odkúpenia na protiúčet začne platiť okamžite, povedal na tlačovej konferencii minister dopravy Andreas Scheuer. V prípade úpravy hardwaru je podľa neho stále potrebné prerokovať finančné podmienky, teda kto bude výmenu platiť, a tiež technickú stránku veci. Vláda totiž chce, aby všetky náklady na úpravu motorov hradili výrobcovia, niektorí to však odmietajú. Scheuer dodal, že teraz bola dosiahnutá politická dohoda a o podrobnostiach zavedenia tejto dohody sa stále rokuje.

Program výmeny starých áut za nové formou zliav alebo odkúpením starých áut na protiúčet sa má týkať vozidiel, ktoré spĺňajú staršie ekologické normy Euro 4 a Euro 5. V súčasnosti musia autá spĺňať štandard Euro 6. Okamžité zavedenie stimulov by malo zabezpečiť, že vodiči so starými vozmi ich budú môcť vymeniť za nové ešte pred zavedením zákazov jazdy starých naftových vozidiel v niektorých mestách. Vláda očakáva, že rovnakú ponuku urobia svojim zákazníkom nielen nemecké, ale aj zahraničné automobilky.

Niektoré automobilky úpravu odmietajú

Pri vozidlách spĺňajúcich štandard Euro 5 si budú môcť majitelia nechať nainštalovať ďalšiu technológiu čistenia výfukových plynov. Ak majitelia dajú prednosť tomuto dodatočnému hardvérovému vybaveniu a bude takýto systém k dispozícii a vhodný, vláda očakáva, že náklady na seba vezmú automobilky. Scheuer zdôraznil, že v zákone je jasné ustanovenie, že každý výrobca musí prevziať zodpovednosť za konštrukčné diely, v tomto prípade za technológiu výfukových plynov. Niektoré automobilky však úpravu odmietajú, pretože podľa nich nie je z ekonomického hľadiska praktická a ani technológia nie je dostatočne vyvinutá a dávajú prednosť výmene áut.

Ekologická organizácia Greenpeace uviedla, že nemecká vláda nedokázala poskytnúť riešenie dieselovej krízy, a obvinila automobilky, že zneužívajú situáciu. „Automobilky sa snažia obrátiť podvody s emisiami v zlatú baňu predaja nových áut – táto stratégia bude naďalej poškodzovať klímu a plytvať zdrojmi,“ uviedla vo vyhlásení.

Podľa údajov nemeckého úradu pre dopravu KBA jazdí na nemeckých cestách v súčasnosti 46,5 milióna vozidiel. Z toho je 3,1 milióna naftových vozidiel spĺňajúcich štandard Euro 4 a 5,7 milióna s Euro 5.

Nemeckí politici sa téme starých dieselových áut venujú, pretože v niektorých mestách hrozí zákaz jazdy týchto vozidiel. Nemecké súdy umožnili zakázať mestám jazdu starých áut v rámci boja s vysokými úrovňami oxidu dusíka v ovzduší. Čiastočný zákaz už platí v Hamburgu a od februára vstúpi zákaz do platnosti tiež vo Frankfurte nad Mohanom.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #dieselové motory