Kolínsky súd vyhovel žalobe organizácie na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe, ktorá rovnakým spôsobom – a zatiaľ úspešne – postupuje aj proti ďalším nemeckým mestám, v ktorých je prekračovaná hodnota 40 mikrogramov oxidu dusičitého (NO2) na meter kubický v ročnom priemere. Ako dnes pripomenul sudca Michael Huschens, tento limit platí už od roku 2010. Napriek tomu ho v Nemecku stále nedodržiava vyše 60 miest, vrátane Kolína (až 62 mikrogramov) a Bonnu (47 mikrogramov).
V Kolíne bude pre väčšie znečistenie zákaz prísnejší. Od apríla 2019 bude platiť pre vozidlá emisnej normy Euro 4 a staršie predovšetkým v centre mesta, od septembra 2019 potom aj pre autá normy Euro 5. Typicky pôjde o vozidlá pripustené do prevádzky pred 1. septembrom 2015. V Bonne sa proti tomu zákaz bude týkať len častí dvoch ulíc.
Organizácia na ochranu životného prostredia tvrdí, že zákazy jazdy starších dieselov, ktoré sú za škodlivé emisie z veľkej časti zodpovedné, sú najrýchlejšou cestou k zlepšeniu ovzdušia. Súdy jej opakovane dávajú za pravdu, a preto s takým opatrením, ktoré bude ale väčšinou obmedzené len na vybrané ulice, musí počítať napríklad Berlín, Stuttgart alebo Frankfurt nad Mohanom.
Situáciu, ktorá vedie okrem iného k strate hodnoty starších naftových vozidiel, sa zatiaľ nedarí presvedčivo riešiť ani krajinským vládam, ani spolkovému kabinetu v Berlíne. Ten požaduje, aby nemecké automobilky financovali namontovanie moderných katalyzátorov u časti starších dieselov, firmy s tým ale zatiaľ v celom rozsahu nesúhlasia. Svoj postoj k ministrovi dopravy Andreasovi Scheuerovi (CSU) dala dnes podľa komentátorov dvojica automobiliek najavo aj tým, že na rokovania s ním nevyslala svojich šéfov, ale len ich zástupcov.
Pre pribúdajúce zákazy jazdy v spolkovej republike je možné, že sa časť starších nemeckých dieselov presunie do krajín východnej Európy. Obáva sa toho napríklad eurokomisárka pre vnútorný trh a priemysel Elžbieta Bieńkowská.
Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie v Nemecku ročne asi 6000 ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané emisiami NO2. Už v malých koncentráciách môže oxid dusičitý dlhodobo viesť k vážnym následkom.