Poľsko si urobilo hanbu v USA

, 30.11.2018 14:00
Georgette Mosbacherová
Americká ambasádorka Georgette Mosbacherová. Autor:

Vo vzťahoch medzi Varšavou a Washingtonom vznikla trhlina. Poľská vláda, ktorá rada prízvukuje, že sa v strednej Európe cíti byť najsilnejším spojencom Američanov, dostala od nich slovnú facku.

Postarala sa o ňu veľvyslankyňa Georgette Mosbacherová. Obvinila poľských predstaviteľov, že útočia na slobodu médií.

Mosbacherovú pobúril prípad spojený s televíznou stanicou TVN, ktorú v Poľsku vlastní americká firma Discovery. „Tento kanál je hlavný poľský nezávislý vysielač,“ pripomenul denník Financial Times. Ambasádorka vyslovila údiv nad tým, že je možné atakovať novinárov, ktorí si plnia úlohu v demokratickej spoločnosti.

Veľvyslankyňa napísala list premiérovi Mateuszovi Morawieckemu, v ktorom výčitky rozšírila na tých, čo sú pri moci: „Dúfam, že členovia vašej vlády upustia od útokov proti nezávislým žurnalistom, ktorí vyjadrujú verejné záujmy a posilňujú naše spoločnosti.“ Diplomatická korešpondencia má zostať utajená, ale obsah listu unikol do poľských médií.

Tragikomický postup polície

Mosbacherovú pobúrilo to, ako sa úrady postavili k jednej reportáži TVN. Televízny štáb nakrútil skrytou kamerou členov poľskej neonacistickej skupiny, ako oslavujú výročie narodenia Adolfa Hitlera.

Namiesto toho, aby si oficiálni predstavitelia posvietili na fašizoidných extrémistov, spochybnili samotných autorov reportáže. „Nazdávam sa, že zábery boli inscenované,“ poznamenal na twitteri minister vnútra Joachim Brudzinski, pričom v tomto duchu informovali aj médiá naklonené vláde.

Zašlo to dokonca až tak ďaleko, že policajný vyšetrovateľ si predvolal jedného tvorcov reportáže. Dôvod? Vyznieva neuveriteľne, ale je to fakt: „Išlo o podozrenie z propagácie nacizmu v televíznom vysielaní,“ uviedla agentúra AP.

Vraj pokus o prevrat

List veľvyslankyne vyvolal búrlivé reakcie v radoch vládnucej strany Právo a spravodlivosť (PiS). V jednom prípade zjavne zúrivý, hysterický ohlas: „Pani Mosbacherová podporuje protipoľské aktivity TVN, táto televízia chce zvrhnúť legálnych poľských predstaviteľov,“ napísala na twitteri poslankyňa Krystyna Pawlowiczová, ktorá patrí k tvrdému jadru PiS. Dodala, že vyzýva ambasádorku, aby rešpektovala poľskú štátnosť a jej oficiálnych reprezentantov.

Naopak, v Poľsku sa zastal Mosbacherovej bývalý legendárny predák Solidarity a nositeľ Nobelovej ceny za mier Lech Walesa. „Má právo reagovať na tlak proti novinárom, pretože metódy tejto vlády sú hrozné,“ citovala ho AP. „Mala právo napísať tento list,“ doplnil Walesa, podľa ktorého si veľvyslankyňa zaslúži obdiv, nie urážky.

Washington podržal chrbát ambasádorke

Na list reagoval vo Varšave aj minister obrany Mariusz Blaszczak. Jeho obsah označil za nedorozumenie či nepochopenie vyplývajúce z nedostatku skúseností Mosbacherovej v oblasti diplomacie.

Mimochodom, tvrdenie ministra Blaszczaka vyznieva ako neopodstatnené. Úspešná podnikateľka Mosbacherová síce nastúpila na svoj post vo Varšave len v septembri tohto roku (je to jej prvá funkcia v zahraničnej službe), ale dlhé roky sa pohybuje v amerických politických kruhoch. Stačí napríklad spomenúť, že patrila do úzkeho kruhu ľudí, ktorí v roku 2000 pomáhali republikánovi Johnovi McCainovi v kampani, keď kandidoval v prezidentských voľbách.

Ukázalo sa však, že ambasádorka písala nielen za seba, ale v mene USA. „Robí skvelú prácu, ako zastupuje Spojené štáty v Poľsku a reprezentuje naše ideály a hodnoty,“ podčiarkla vo vyhlásení Heather Nauertová, hovorkyňa amerického ministerstva zahraničných vecí. Preložené z diplomatickej reči to znamená, že Mosbacherovej dala za pravdu, že USA sú vážne znepokojené ohrozovaním slobody médií v Poľsku.

Kritizovali ju už pred príchodom do Varšavy

Dôkazom, že predstavitelia vládnej garnitúry v Poľsku ťažko vedia počúvať akúkoľvek kritiku, je aj to, keď Mosbacherová ešte nemala zbalené kufre na cestu z USA. Počas vypočúvania v zahraničnom výbore Senátu vo Washingtone kritizovala poľský zákon, ktorý fakticky zakazoval obviňovať Poliakov z podielu na holokauste počas obdobia, keď ich územie okupovalo nacistické Nemecko. (V hornej komore Kongresu USA sa schvaľujú nominácie šéfa Bieleho domu na veľvyslancov.)

Mosbacherová vtedy poznamenala, že Poľsko môže touto právnou normou prispieť k oživovaniu antisemitizmu v Európe. Varšava potom dala najavo, že táto žena by nepredstavovala ideálny výber na čelo americkej diplomatickej misie, ale zmieri sa s jej príchodom. "Ak bude vymenovaná za veľvyslankyňu, prezident prijme jej poverovacie listiny napriek týmto vyhláseniam, ktoré jednoducho považujeme za chybné,“ utrúsil pre rozhlasovú stanicu RMF FM Krzysztof Szczerski, poradca hlavy štátu Andrzeja Dudu.

Freedom House o slobode médií v Poľsku

Americká nezisková organizácia Freedom House si dáva za cieľ obhajovanie demokracie, politickej slobody a ľudských práv. O situácii v Poľsku sa v posledných rokoch vyjadruje veľmi kriticky.

Tvrdí, že Poľsko sa stalo kľúčovým bojiskom autoritatívne zmýšľajúcich lídrov, ktorí chcú získať kontrolu nad politickou debatou a obmedziť pluralitu médií. Vládnuca strana Právo a spravodlivosť (PiS) túži umlčiavať nezávislé názory.

Keď PiS v októbri 2015 vyhralo parlamentné voľby, rýchlo sa uskutočnili zmeny vo vedení verejnoprávnej televízie aj rozhlasu. Odvtedy večerné správy pôsobia ako hlásna trúba vlády, ktoré každodenne vychvaľujú jej „úspechy“ doma aj v zahraničí.

Vládnuca garnitúra vyvíja nepriamy tlak na médiá, ktoré jej nepritakávajú. Prejavuje sa to zadávaním inzercie. Kriticky naladeným časopisom Newsweek a Polityka klesli príjmy z reklamy takmer o 8 percent, respektíve o viac ako 14 percent. Naopak, týždenníkom, ktoré podporujú vládu, výrazne stúpli príjmy – Do Rzeczy o vyše 14 percent a Sieci dokonca až o 38,5 percenta. Mimochodom, Do Rzeczy často máva kontroverzné titulné strany; raz tento týždenník vyšiel s titulkom Poľsko proti homosexuálnemu impériu: Ako sa bránime proti teroru progresívcov.

Zmenila sa dostupnosť kriticky píšucich časopisov. Čitatelia Newsweeku a novín Gazeta Wyborcza sa sťažujú na distribúciu – je ťažké kúpiť si ich výtlačky na čerpacích staniciach Orlenu, štátom kontrolovanej firmy. Ďalší predajca pohonných hmôt pre motoristov Lotos Paliwa údajne dostal inštrukciu, aby na pultoch bola čo najlepšie viditeľná tlač, ktorá drukuje vláde.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Washington #Varšava #Georgette Mosbacherová
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
29,99
Perla biely amarylis vianoce

Perla biely amarylis vianoce

29,99
Sweet červené ruže s gypsophilou

Sweet červené ruže s gypsophilou

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk