Ukrývajú boeingy tajomstvo skazy?

Čo spôsobilo tragédiu lietadla Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines, pri ktorej zahynuli aj štyria Slováci? Viac by mohli prezradiť čierne skrinky, ktoré sa včera podarilo objaviť vyšetrovateľom. Lietadlo, ktoré smerovalo z etiópskej Addis Abeby do kenského Nairobi, sa zrútilo šesť minút po štarte. Pilot hlásil problémy a žiadal o povolenie na návrat, ktoré dostal. Bolo však už neskoro a katastrofu sa nepodarilo odvrátiť.

12.03.2019 07:25 , aktualizované: 09:12
Boeing Foto: ,
Boeing 737 Max 8
debata (148)

Každá letecká nehoda si vyžaduje dôkladné vyšetrovanie, ktoré môže trvať aj roky. Uvidí sa však, či v prípade padnutého etiópskeho lietadla nebude pri pátraní po príčine tragédie stopou samotný stroj. Lietadlo bolo úplne nové, Ethiopian Arlines ho mali len štyri mesiace. Lenže 29. októbra sa do Jávskeho mora zrútil stroj rovnakého typu spoločnosti Lion Air a zahynulo 189 ľudí. "Myslím, že teraz budeme svedkami podobného vyšetrovania ako vtedy, ale práve aj s dôrazom na zistenia, ktoré vyplývali z prvej nehody,“ reagoval pre Pravdu Michael Barr, expert na leteckú bezpečnosť z Juhokalifornskej univerzity.

Podľa predbežných zistení je možné, že nehodu lietadla Lion Air mohol spôsobiť systém ovládajúci stabilizátory lietadla, ktorý zle vyhodnotil rýchlosť a nasmeroval stroj dolu. Výsledkom bol náraz na vodnú hladinu. Konečná správa o osude letu sa očakáva v lete 2019.

Boeing mal analyzovať predošlé nehody

"Jednoznačne si myslím, že spoločnosť Boeing by sa mala pozrieť na tieto dve nehody, ktoré sa stali v krátkom čase po sebe. Veľmi ma znepokojujú. V súvislosti s letom Lion Air to podľa všetkého bol ďalší prípad toho, že automatický systém bojoval s posádkou o kontrolu. Nebolo to prvý raz, čo k niečomu takému došlo. Boli sme už svedkami nehôd, ktoré mali súvis s automatizáciou systémov, ktoré získali priveľa kontroly a posádky vedia málo o tom, ako v istých situáciách budú reagovať. Ak to bude pokračovať, budú aj nehody,“ vyhlásil pre Pravdu Shawn Pruchnicki z Centra pre letecké štúdie na Ohijskej štátnej univerzite.

Podľa odborníka je preto potrebné venovať zásadnú pozornosť dvom nehodám boeingov rovnakého typu. "Celkovo americká spoločnosť vyrába bezpečné lietadlá. Boeing 737 je najpredávanejším strojom po celom svete. Ale dve nehody typu MAX 8 sú dôvodom na obavy. Boeing 737 je bezpečné lietadlo. Preto je potrebné sa pýtať, prečo má novší model stroja s rozšírenými automatickými systémami takéto problémy,“ uviedol Pruchnicki.

Letecké spoločnosti vyraďujú stroje Boeing 737 MAX 8

Letecké spoločnosti Brazílie, Mexika a Singapuru sú ďalšími krajinami, ktoré sa rozhodli kvôli nedeľnej leteckej nehode v Etiópii dočasne vyradiť z prevádzky stroje Boeing 737 MAX 8. Americký letecký úrad (FAA) pritom v pondelok vydal dobrozdanie pre lietadlo, ktorý sa za posledný polrok zrútil dvakrát. FAA zároveň vyzval firmu, aby do apríla vylepšila systém letovej kontroly stroja. Boeing prisľúbil, že urýchlene dokončí práce na zlepšenie softvéru ovládania tejto verzie svojho najpredávanejšieho stroja.

K aerolíniám Číny, Indonézie či Etiópie sa počas posledných hodín pridali okrem iného letecké spoločnosti Gol z Brazílie, Aeromexico, Aerolinias Argentinas či singapurská SilkAir. Všetky spoločnosti oznámili, že z bezpečnostných dôvodov nebudú spomínané stroje dočasne používať. Na zaujatie podobne rázneho postoja v USA vyzývajú FAA niektorí americkí zákonodarcovia. Úrad však lietadlá označil za „vhodné pre leteckú prevádzku“ a vyzval ich výrobcu na urýchlené ukončenie zmien kontrolného systému.

Spoločnosť v pondelkovom vyhlásení uviedla, že už niekoľko mesiacov vyvíja „vylepšenia softvéru letovej kontroly“, vďaka ktorému by malo byť „bezpečné lietadlo ešte bezpečnejšie“. Zmeny by podľa firmy mali byť pripravené v najbližších týždňoch.

Obavy zo spomínaného Boeingu 737 MAX 8 sa začali šíriť po nedeľňajšej havárii lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines, ktorý spadol na ceste z etiópskej metropoly Adis Abeba do kenského hlavného mesta Nairobi. Zahynulo všetkých 157 ľudí na palube. Podľa svedkov sa za lietadlom pred pádom tiahla dymová stopa a stroj vydával zvláštne zvuky.

V októbri sa ten istý model boeingu zrútil krátko po štarte v Jakarte, kde zomrelo všetkých 189 ľudí na palube. Experti upozorňujú, že kým budú známe presné príčiny havárií, nemožno ich dávať do súvislosti. Pátracie tímy v Etiópii objavili v pondelok obe čierne skrinky, ktoré budú preskúmané.

VIDEO: Mohol pilot zabrániť tragédii? Pozrite si video s pilotom Boeingu 737, teda podobného stroja, aký sa zrútil v Etiópii.

Video
148 debata chyba
Viac na túto tému: #pád lietadla #Etiópia #Boeing 737 MAX 8