Ukrajina obhajuje odmietnutie vstupu rakúskemu novinárovi

Ukrajina obhajovala v stredu svoje rozhodnutie nevpustiť na svoje územie rakúskeho novinára tvrdiac, že Rakúsko je voči Rusku príliš priateľské. Informovala o tom agentúra AP.

13.03.2019 23:17
debata (60)

Rakúsko dôrazne protestovalo proti kroku Ukrajiny zakázať vstup spravodajcovi verejnoprávnej televízie ORF Christianovi Wehrschützovi, ktorého označila za „hrozbu pre národnú bezpečnosť“. Podľa Rakúska však ide o „neprijateľný akt cenzúry“.

Podľa AP sa ukrajinskí predstavitelia k tejto otázke vyjadrili protichodne. Ukrajinská bezpečnostná služba (SBU) pôvodne tvrdila, že reportérovi neumožnila vstup pre jeho vlastnú bezpečnosť po tom, čo sa mu vyhrážali ultranacionalisti.

V stredu však hovorkyňa ukrajinského ministerstva zahraničných vecí Kateryna Zelenková vyhlásila, že novinárovi bol odopretý vstup za „nerešpektovanie ukrajinského práva“. Zároveň obvinila Rakúsko z toho, že udržiava mimoriadne priateľské vzťahy s Ruskom. Dodala, že „získavanie si priazne agresora nezodpovedá vyhláseniam Rakúska, že je neutrálne“.

„Odsudzujeme tento krok, ktorý je v rozpore so základnými európskymi hodnotami,“ napísala ešte minulý týždeň na svojom Twitteri rakúska ministerka zahraničných vecí Karin Kneisslová a vyzvala Kyjev na „okamžité zrušenie“ ročného zákazu vstupu pre novinára.

Ukrajina obvinila podľa rakúskych médií Wehrschütza aj z narušenia štátnej hranice na Kryme, zo snahy o „ospravedlnenie anexie Krymu“ a z „protiukrajinskej propagandy“.

Wehrschütz, ktorý pravidelne informoval o dianí na Ukrajine, získal v roku 2014 od stavovského časopisu Der österreichische Journalist za svoju prácu v zóne konfliktu v Donbase cenu novinár roka.

Rozhodnutie Ukrajiny o ročnom zákaze vstupu označil samotný Wehrschütz za fantazmagorické. Podľa svojho vyjadrenia pre rozhlasovú stanicu Ö1 je pripravený napadnúť ho na súde.

Na odvolanie zákazu pre rakúskeho novinára vyzval Ukrajinu prostredníctvom svojho námestníka riaditeľa Scotta Griffena aj Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) s tým, že rozhodnutie „odporuje pravidlám o slobode médií a slobode prejavu, o ktorých Ukrajina tvrdí, že ich rešpektuje“.

60 debata chyba
Viac na túto tému: #Rakúsko #novinár #Ukrajina
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy