Legenda Tu-134, jediné lietadlo s oknom na toalete pristálo naposledy - v múzeu

Let ruskej leteckej legendy typu Tu-134 na trase Irkutsk - Mirnyj sa tento týždeň stal posledným po desiatkach rokov prevádzky. Letecká spoločnosť Alrose stroj ako jediná nasadzovala na pravidelné komerčné lety. Aj podľa portálu Flight Global patrila začiatkom apríla tohto roku k posledným, kto využíval služby leteckej legendy.

26.05.2019 08:00
debata (12)

„A tak modifikácia stroja Tu-134B natrvalo pristála v Leteckom historickom múzeu v areáli novosibírskeho letiska Tolmačevo,“ oznámil Andrej Gulov, generálny riaditeľ spoločnosti. Ukázalo sa však, že stroj „neodpísali“ všetci. Podľa agentúry TASS bude naďalej slúžiť napríklad v raketovo-kozmickom rezorte. Ruský koncern Kosmos ho bude využívať aj naďalej na pracovné a charterove lety.

„Je to bezpečné lietadlo aj keď malo veľký apetít a bolo ho aj poriadne počuť pri štarte či pristátí,“ podelil sa o skúsenosti Andrej Krutov, jeden z jeho dlhoročných pilotov, na portáli Aviaforum. Napokon lietadlo v prípade hlučnosti dostalo v zahraničí niekde výnimku. Ako prvý civilný stroj sovietskej výroby získal licenciu v súlade s britskými normami letovej spôsobilosti. Lietadlo malo však ešte jedno prvenstvo: na rozdiel od všetkých strojov, iba v tomto ste sa mohli kochať na toalete pohľadom z okna…

Ako pripomína aj britská BBC, konkrétne „posledný“ stroj Tu-134B na palube s cestujúcimi vyrobili v roku 1980. Križoval tak nebo takmer 40 rokov. Podľa portálu Vesti Irkutsk bol napríklad celý rok aj súkromným lietadlom ďalšej, tentoraz speváckej legendy Ali Pugačevovej a niesol aj jej meno. Napokon stroj premaľovali. Po tom, čo sa stal súčasťou leteckého parku spoločnosti Alrose. Prvý let v jej službách bol rovnaký ako ten posledný – teda Irkutsk – Mirnyj.

Lietadlo Tu-134 určené na krátke a stredné trate vyrábali v rôznych modifikáciách. Od civilných, cez špeciálne až po lietajúce laboratóriá. V minulom roku niekoľko desiatok strojov využívala ruská armáda. Jeden z najrozšírenejších typov lietadiel vo vtedajšom ZSSR vyrábali sériovo v Charkovskom leteckom podniku od roku 1965 do roku 1984. Celkove vyrobili vrátane všetkých modifikácií 850 strojov, z ktorých približne 130 lietali predané do zahraničia. Nevynímajúc Československo. Posledné lietadlo Tu-134 opustilo výrobnú halu v roku 1989.

Podľa výrobcu legendy koncernu Tupolev v službách Aeroflotu počas sovietskych čias i neskôr v rámci RF prepravil tieto stroje približne 10 miliónov cestujúcich a tisíce ton pošty a iného nákladu.

Rovnako, ako aj v prípade iných lietadiel, sa ani stroju Tu-134 nevyhýbali tragické havárie. A tak mal dolietať na pravidelných linkách už v roku 2012. Po tom, čo po roku 2000 zahynuli v jeho troskách desiatky ľudí. Išlo väčšinou o chybu posádky, ako to bolo napríklad v prípade tragédie z roku 2007 v Samare či Petrozavodsku v roku 2011. V súvislosti s tragédiami šéf koncernu Rosaviacia Alexandr Neraďko vtedy informoval, že napríklad iba 9 strojov typu Tu-134 z celkového počtu 90, ktoré v tom čase lietali, bolo vybavených varovným systémom pred nárazom do terénu, akým je dnes TCAS a ktorý vyžaduje medzinárodná norma leteckej bezpečnosti.

Napokon Aeroflot vymenil Tu-134 za Airbus A320 a Suchoj Superjet 100. Pritom konštruktéri Tupoleva už v roku 1980 pracovali na novom type Tu-334 na základe Programu rozvoja civilnej leteckej techniky v Rusku do roku 2000. Zo štátneho rozpočtu na vývoj vydelili 100 miliónov dolárov. V roku 2003 získal nový stroj dokonca aj certifikát. Trinásť rokov rozhodovala vláda o spustení jeho sériovej výroby. Vyberala medzi štyrmi možnými výrobcami. Dôveru vládnej moci získal v roku 2005 Kazanský letecký podnik. S tým, že spustí výrobu o dva roky neskôr. Napokon prednosť dostal Suchoj Superjet 100.

„Znamená to, že zastavenie programu výroby lietadla Tu-334 nebolo výsledkom analýzy trhu, štúdie ponuky a dopytu, ale skutočnosťou, že išlo o konkurenčný projekt s projektom Superjet,“ konštatovala napokon aj ruská obchodná komora citovaná BBC.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #lietadlo #Tupolev