Slovenský expert o pohrome na Dunaji: Veľká loď si malú nemusela vôbec všimnúť

Počet obetí, ktoré si v stredu večer vyžiadala nehoda výletnej lode v Budapešti, stúpol na sedem. Informovala o tom vo štvrtok internetová stránka komerčnej televízie ATV s odvolaním sa na hovorcu záchrannej služby OMSZ Pála Győrfiho.

30.05.2019 06:25 , aktualizované: 22:37
debata (53)

VIDEO: Pozrite si vo videu ako došlo k zrážke na Dunaji v Budapešti a čo hovorí pre TV Pravda slovenský expert a inštruktor Tomáš Čermák k tomu, kto pochybil a či sa niečo také nemôže stať aj v Bratislave.

Video

Viacerých ľahšie zranených turistov previezli do nemocníc, väčšina z nich bola podchladená. Tlačová agentúra Jonhap potvrdila s odvolaním sa na juhokórejské ministerstvo zahraničných vecí, že sedem obetí pochádza z Južnej Kórey.

Verejnoprávna televízna stanica M1 citovala vyjadrenie ministerstva vnútra, podľa ktorého sa na Dunaji zrazili dve plavidlá, z ktorých sa jedno potopilo. 21 osôb je ešte stále nezvestných, medzi nimi sú aj členovia posádky. Po nezvestných pátra v rozvodnenej chladnej rieke v silnom daždi 14 záchranárskych jednotiek.

Policajný hovorca Kristóf Gál na tlačovej konferencii vo štvrtok nadránom spresnil, že výletnou loďou sa plavilo 33 turistov z Južnej Kórey a posádka – dvaja maďarskí občania. Teplota vody rozvodnenej rieky je 11–15 stupňov Celzia.

VIDEO: Vysoká hladina Dunaja bola vo štvrtok aj v Bratislave. Pri jednom z nákupných centier v meste voda obmývala schody, kde predtým ľudia zvykli sedávať.

Video

Dve zo siedmich obetí nehody už identifikovali

Dve zo siedmich nájdených obetí stredajšej tragickej nehody maďarskej vyhliadkovej lode sa podarilo identifikovať, povedal vo štvrtok na tlačovej konferencii Celoštátneho veliteľstva polície (ORFK) Adrián Pál, podľa ktorého z 35 ľudí na palube bolo 22 žien, 12 mužov a jedno dieťa. Medzi zachránenými je šesť žien a jeden muž vo veku 31 až 66 rokov, uviedla AP.

Z nemocníc prepustili už šiestich ľahšie zranených, jeden pacient so zlomenými rebrami však ešte zostal hospitalizovaný.

Juhokórejské ministerstvo zahraničia uviedlo, že turisti na palube nemali záchranné vesty a že takáto prax je pri vyhliadkových plavbách v Budapešti obvyklá. Podľa internetovej stránky komerčnej televízie ATV minister povedal, že vesty boli umiestnené pod sedadlami.

Juhokórejčania do Maďarska prišli z Mníchova v rámci zájazdu po niekoľkých európskych krajinách. Väčšinou išlo o príbuzných, napísala agentúra AP s odvolaním sa na juhokórejskú cestovnú kanceláriu, ktorá cestu sprostredkovala. Boli medzi nimi aj deti, okrem iných šesťročné dievča, ktoré nie je na zozname preživších.

Kórejský denník Korea Times s odvolaním sa na tamojšiu cestovnú kanceláriu uviedol, že na plavbe sa zúčastnilo deväť rodín, ktoré spolu absolvovali bližšie nešpecifikovaný okružný zájazd.

Osudových 7 sekúnd

Výprava Juhokórejčanov v stredu večer obdivovala z neveľkej prenajatej lode Hableány (Morská panna) vysvietenú neogotickú budovu parlamentu. Len na okamih po nich sa rovnaký pohľad na perlu peštianskeho nábrežia naskytol dvom stovkám pasažierov veľkého obytného výletného plavidla Viking Sigyn, plaviaceho sa pod nemeckou vlajkou.

Po pár sto metroch sa plavebné dráhy oboch lodí v zúženom mieste medzi piliermi Margitinho mosta preťali. „Bolo to, ako keď štyridsaťtonový kamión vrazí do trabanta,“ opísal pre portál Hírklikk zrážku 27-metrovej Morskej panny postavenej v Sovietskom zväze pred sedemdesiatimi rokmi so 135 metrov dlhým úplne novým Vikingom odborník na dunajskú lodnú dopravu Botond Szalma.

Zrážku zachytili bezpečnostné kamery. „Na videu vidieť, že obe lode smerujú proti prúdu na sever a keď dôjdu medzi piliere Margitinho mosta, Morská panna sa z nejakého dôvodu otočí k Vikingovi,“ citovala agentúra MTI Adriána Pála z policajného riaditeľstva. „Viking malú loď prevrhol a tá sa za sedem sekúnd potopila,“ dodal plukovník Pál.

Už nehľadáme preživších, ale iba telá nezvestných

Záchranárom sa z koryta rieky doposiaľ podarilo zachrániť 14 turistov, jedného človeka museli oživovať.

Jednu obeť vytiahli záchranári pri ostrove Csepel, zhruba sedem kilometrov od miesta nehody, a druhé mŕtve telo našli pri moste diaľničného obchvatu M0, ktorý je vzdialený až 16 kilometrov. Hladina Dunaja je pre pretrvávajúce dažde vysoká.

Záchranári predpokladajú, že väčšina tiel môže byť uväznená vo vraku lode v hĺbke štyroch metrov. Pred hustým dažďom sa totiž väčšina ľudí skrývala pod strechou, odkiaľ mali len malú šancu za pár sekúnd vybehnúť na palubu.

Nedostatkom času si experti vysvetľujú aj skutočnosť, že nik zo zachránených ani nájdených mŕtvych na sebe nemal záchrannú vestu. Loď podľa jej prevádzkovateľa bola vybavená šesťdesiatimi záchrannými vestami, čo zodpovedalo jej kapacite.

Nezvestných hľadajú dokonca už aj v susednom Srbsku, kadiaľ Dunaj preteká. Začali sa tiež prípravy na vytiahnutie potopenej lode, pre nepriaznivé počasie však zatiaľ nie je jasné, kedy sa tak stane. Polícia medzičasom spustila vyšetrovanie prípadu.

Pál uviedol, že kapitáni oboch plavidiel boli skúsení profesionáli dlhodobo zamestnaní v spoločnostiach, pre ktoré pracovali.

Vzhľadom na nízku teplotu vody, ktorá sa pohybuje od desiatich do dvanástich stupňov, i mimoriadne silný prúd rieky, je šanca na prežitie nezvestných veľmi malá.

„Ako hovorca záchranárov nemám sklony hovoriť, že neexistuje nádej, takže by som radšej povedal, že existuje minimálna šanca nájsť ďalších živých,“ konštatoval Pál Győrfi pre televíziu M1. „Nie je to len pre teplotu vody a jej silný prúd, ale aj pre hmlu nad hladinou a oblečenie, ktoré mali na sebe ľudia, čo padli do vody,“ dodal.

Jeho slová potvrdil i predseda maďarskej vodnej záchranárskej služby VMSZ Sándor Bagyó, ktorý uviedol, že záchranári už nehľadajú preživších, ale iba telá nezvestných.

Príčinou nehody je zrejme ľudský faktor

Väčšina maďarských médií naznačuje, že tragédiu zrejme spôsobila ľudská chyba. Viacerí experti však tvrdia, že ide o systémovú chybu. Podľa Andrása Kurbélya, lodného kapitána s tridsaťročnou praxou, bolo nešťastie na prehustenom Dunaji len otázkou času.

Kurbély úradom vyčíta, že napriek opakovaným upozorneniam nezregulovali prevádzku veľkých výletných lodí v Budapešti. „Inde zvyčajne vykonávajú len dlhšie túry. Mestské vyhliadkové plavby, a to aj nočné, vykonávajú len v maďarskej metropole,“ povedal pre portál 24.hu. „Po večeroch je tak popri záplave malých lodí na rieke aj veľa veľkých, čo je veľmi nebezpečné,“ dodal Kurbély.

Aj expert Szalma si myslí, že nie je normálne, aby v čase stredajšej večernej havárie bolo na budapeštianskom úseku Dunaja naraz 70 lodí vrátane viacerých hotelových v pohybe. „Žiaľ, až takáto tragédia je potrebná na to, aby si zodpovední uvedomili, že systém lodnej dopravy v Budapešti treba zmeniť," povedal pre portál Hírklikk.

Zadržali kapitána lode pre podozrenie zo spáchania tragickej nehody

Maďarská polícia vo štvrtok zadržala ukrajinského kapitána výletnej lode a vypočula ho ako podozrivého zo spáchania masovej nehody vo vodnej doprave s následkom úmrtí. Informovala o tom večer polícia na svojej stránke Police.hu.

Budapeštianske veliteľstvo polície (BRFK) vo vyhlásení uviedlo, že nariadilo vyšetrovanie havárie, do ktorého zapojila aj súdneho znalca z oblasti lodnej plavby. Vyšetrovatelia vykonali obhliadku miesta a zhabali dôkazový materiál.

Na základe osobných a materiálových dôkazov sa vynorilo podozrenie z osobnej zodpovednosti 64-ročného kapitána Yuriya C., ktorého polícia vypočula a iniciovala jeho vzatie do vyšetrovacej väzby, píše sa na stránke Police.hu.

Južná Kórea chce pomôcť

Južná Kórea poskytne pomoc pri hľadaní nezvestných. Informovala o tom vo štvrtok agentúra DPA.

Maďarským záchranárom prichádza na pomoc aj skupina 27 juhokórejských potápačov. Žabí muži pre silný prúd rozvodneného Dunaja však museli čakať, až kým im armádni ženisti postavia pontón, z ktorého by sa mohli bezpečne ponárať.

Juhokórejský prezident Mun Če-in nariadil využiť „všetky dostupné zdroje“ na podporu záchrannej operácie v Maďarsku.

Maďarský prezident János Áder poslal vo štvrtok juhokórejskému prezidentovi Mun Če-inovi sústrastný telegram, v ktorom vyjadril odhodlanie Maďarska urobiť všetko pre nájdenie nezvestných a čo najskoršie uzdravenie zranených. „Maďarské orgány dôsledne vyšetria príčiny nehody a zistia, kto za ňu nesie zodpovednosť. V tomto procese sú pripravené spolupracovať s juhokórejskými expertmi,“ dodal Áder.

© Autorské práva vyhradené

53 debata chyba
Viac na túto tému: #Maďarsko #Budapešť #loď #potopenie