Vyplávať však musela s náhradným kapitánom. Toho pôvodného, 64-ročného Ukrajinca Jurija C., maďarská polícia vo štvrtok večer zadržala ako podozrivého z ohrozenia lodnej dopravy, ktoré viedlo k nehode s väčším počtom mŕtvych.
Nehoda výletnej lode s 33 Juhokórejčanmi a dvojčlennou maďarskou posádkou si s najväčšou pravdepodobnosťou vyžiadala 28 životov. Oficiálna bilancia sa však ani včera nezmenila. Z vody sa podarilo vyloviť len siedmich živých, siedmich mŕtvych a 21 je naďalej nezvestných.
Záchranári naďalej pátrajú po telách po celom dolnom toku Dunaja. Predpokladajú však, že väčšina z nich zostala uväznená vo vraku lode, ktorý leží na boku v hĺbke šesť metrov. Jeho vyzdvihnutiu na hladinu stále bráni vysoká hladina Dunaja, mútna voda a silný prúd.
„Podmienky sú úplne proti nám,“ povedal včera po stretnutí so svojou juhokórejskou kolegyňou Kang Kjong-wha maďarský šéf diplomacie Péter Szijjártó. „Nie je možné sa k vraku dostať. Viditeľnosť je nulová a Dunaj tečie rýchlosťou 15 kilometrov za hodinu,“ dodal po tom, čo si kórejskou ministerkou prezreli miesto katastrofy. Experti predpokladajú, že podmienky na preskúmanie vraku a jeho vyzdvihnutie budú až po poklese stavu Dunaja, najskôr začiatkom budúceho týždňa.
Prvé videozáznamy naznačovali, že na vine nehody mohol byť nezvestný maďarský kapitán Morskej panny, ktorá zdanlivo skrížila plavebnú dráhu Vikinga. Experti však medzičasom analyzovali zábery aj z iných bezpečnostných kamier, z ktorých vyplýva, že dopravné predpisy porušila loď plaviaca sa pod švajčiarskou vlajkou. „Morská panna sa spriečila nie preto, že by sama zmenila kurz, ale vinou Vikingu, ktorý ju vtiahol pod seba a prevrhol,“ povedal pre televíziu M1 predseda Zväzu riečnych dopravcov Attila Bencsik. Väčšia loď s výtlakom tisíc ton podľa neho k sebe doslova prisala malé, 40-tonové vyhliadkové plavidlo.
V prospech tejto verzie hovorí aj to, že obe lode sa práve pohybovali medzi piliermi mosta, kde je prúd silnejší, a boli pri sebe veľmi blízko, tvrdí Bencsik, podľa ktorého kapitán Vikingu bol povinný predbiehací manéver odložiť až dovtedy, keď by ním nikoho neohrozil. „Je jednoznačné, že hotelová loď, ktorá sa blížila zozadu, mala spomaliť a počkať, kým Morská panna prepláva popod mostom,“ dodal Bencsik.
Podobný názor pre InfoRádió vyslovil aj šéf Celoštátneho zväzu maďarskej lodnej plavby Imre Horváth. „Predbiehanie má v lodnej doprave svoje pravidlá. Podľa nich v situácii, keď nie je jednoznačné, či na manéver bude dostatok miesta, treba oň požiadať, čiže signalizovať prednej lodi svoj úmysel a spýtať sa, z ktorej strany ju možno predbehnúť. Predná loď má pritom právo neposkytnúť povolenie, ak už vidí, čo tá za ňou ešte nie, aká kritická situácia by mohla z predbiehania vzniknúť,“ dodal Horváth, ktorý verí, že vyšetrovanie ukáže, či obe lode vzájomne komunikovali.
VIDEO: Pozrite si vo videu ako došlo k zrážke na Dunaji v Budapešti a čo hovorí pre TV Pravda slovenský expert a inštruktor Tomáš Čermák k tomu, kto pochybil a či sa niečo také nemôže stať aj v Bratislave.