Morskú pannu vytiahli z Dunaja

, , 11.06.2019 07:24, aktualizované: 17:59
Vrak výletná loď Hableány maďarsko budapešť dunaj
Vrak výletnej lode Hableány (Morská panna). Autor: ,

Dva týždne po najtragickejšej povojnovej lodnej katastrofe na Dunaji výletná loď Hableány (Morská panna) už nie je uväznená na dne rieky v centre Budapešti. Jej vrak v utorok pri Margitinom moste vyzdvihol nad hladinu a naložil na vlečný čln obrí žeriav. Po sedemhodinovej komplikovanej operácii, do ktorej sa zapojilo asi päťsto ľudí, sa priebežná bilancia tragédie znova prepisovala.

Potápači totiž z útrob lode vyslobodili štyri telá, čo znamená, že počet mŕtvych stúpol na 24, kým štyria ďalší sú naďalej oficiálne považovaní za nezvestných.

Morská panna išla po zrážke s oveľa väčšou švajčiarskou hotelovou loďou Viking Sigyn ku dnu za sedem sekúnd, čo väčšine z 35 ľudí na palube nedávalo šance na prežitie. Zachránilo sa len sedem z nich. Večerná plavba v hustom daždi sa stala osudnou pre 26 turistov a ich sprievodcov z Južnej Kórey a oboch maďarských členov posádky.

Lodný žeriav Ádám Clark schopný dvíhať dvestotonový náklad vyťahoval vrak 27 metrov dlhej a 50 ton ťažkej Morskej panny doslova po milimetroch. Opatrnosť záchranárom diktovala obava, že poškodený trup by sa mohol pri rýchlejšom tempe prelomiť. Hoci hladina Dunaja v posledných dňoch výrazne klesla, čo umožnilo spustiť operáciu vyzdvihnutia vraku, prúd je stále mimoriadne silný. Pocítil ho aj jeden záchranár, ktorý včera pri preskakovaní z motorového člna na pontón padol do vody a len vďaka pohotovej pomoci jeho druhov ho voda nestiahla so sebou.

Najskôr sa z vody vynorila strecha kapitánskeho mostíka. Žeriav vtedy prácu prerušil a dovnútra vstúpili potápači, ktorí vyslobodili telo kapitána. Rovnako postupovali aj pri prehľadávaní kabíny. Z nej potápači vyniesli telá štyroch Kórejčanov vrátane šesťročného dievčatka, ktoré je najmladšou obeťou tragédie.

Vrak prevezú do prístavu v Csepeli

Pre maďarských a kórejských potápačov sa niekoľkodňová úmorná práca, počas ktorej pripravovali miesta na pripevnenie úchytných lán, skončila už predpoludním, keď sa plavidlo podarilo vyzdvihnúť takmer celé nad hladinu. Potom sa už len z najviac poškodenej zadnej časti dolnej paluby odčerpávala voda. Hasiči tiež odčerpali z lodných nádrží 1 400 litrov nafty, ktorá hrozila, že unikne do Dunaja.

„Práce pod vodou sme skončili,“ hlásil potápač Zoltán Papp. „Ja som bol posledný, kto sa ponoril. V niektoré dni bola viditeľnosť iba 10 centimetrov. Bolo to ako v hustom snežení alebo v hmle,“ dodal.

Vlečný čln by mal ešte dnes dopraviť vrak do prístavu ostrova Csepel na juhu Budapešti, kde ho budú skúmať policajní vyšetrovatelia. Vyšetrovatelia včera znova prehľadali aj Vikinga, ktorý kotví vo Visegráde. Kórejské médiá včera so znepokojením zaznamenali, že oškreté miesto na nose Vikinga, ktorý zozadu vrazil do Morskej panny, je už premaľované a vyslovili obavy, či nejde o zahladzovanie stôp. Ukrajinský kapitán švajčiarskej lode je už dvanásť dní vo vyšetrovacej väzbe. Za riečnu nehodu je jediným trestne stíhaným.

Maďarská polícia včera potvrdila, že vytiahnutím vraku sa práce záchranárov nekončia. Budú trvať dovtedy, kým sa nenájde posledný nezvestný. Hovorca polície sľúbil, že počet ľudí zapojených do pátrania sa zdvojnásobí. Dnes sa ich úsilie sústreďovalo na úsek rieky a brehov asi 50 kilometrov južne od Budapešti.

Agentúrnu správu sme vymenili za autorský článok z denníka Pravda.


Video: Prečo sa dve lode zrazili v Budapešti a kto urobil chybu? Pre TV Pravda odpovedal slovenský expert Tomáš Čermák zo školiaceho strediska pre malé plavidlá . Aká bola šanca turistov z výletnej loďky na prežitie po takejto zrážke?(TV Pravda, 30. 5. 2019)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Maďarsko #Budapešť #Dunaj #nehoda lode
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku