Britský časopis Lloyd's List, ktorý sa venuje moreplavbe, plavidlo identifikoval ako tanker BW Elm patriaci spoločnosti BW Group. Podľa časopisu išlo o prvé plavidlo s celkovou nosnosťou nad 10.000 ton, ktoré od piatkového incidentu prešlo prielivom.
Tanker sledovala fregata kráľovského námorníctva HMS Montrose, počas plavby cez prieliv ho však priamo nesprevádzala.
BW Elm v stredu ráno dorazil do prístavu v Katare, uvádza webový portál MarineTraffic, ktorý poskytuje informácie o pohybe lodí.
Piatkový incident so zadržaním britskej lode nasledoval po vyhrážkach Teheránu odplatou za to, že v britskom zámorskom území Gibraltár začiatkom júla zadržali iránsky tanker Grace 1 pre podozrenie z porušenia sankcií voči Sýrii.
Iránsky prezident by podporil výmenu zadržaných tankerov
Iránsky prezident Hasan Rúhání v stredu zjavne naznačil, že by výmenou za iránsky tanker prepustil britský tanker. Informovala o tom agentúra DPA.
„My nechceme napätie a ak budete dodržiavať pravidlá – aj na Gibraltári -, dočkáte sa z našej strany priaznivého prístupu,“ povedal Rúhání počas stredajšieho stretnutia vládneho kabinetu.
Rúhání v stredu uviedol, že Irán sa nesnaží o vyvolávanie konfliktu v Perzskom zálive – oblasti, v ktorej ho viaceré krajiny, najmä USA, obviňujú z vojenskej agresie. Rúhání však zároveň dodal, že Teherán sa nenechá zastrašiť tlakom či vyhrážkami.
USA sa snažia o vyvíjanie maximálneho tlaku na Irán, pričom v máji 2018 jednostranne odstúpili od jadrovej dohody, ktorú s Iránom dosiahli v roku 2015 svetové veľmoci. Washington následne obnovil sankcie voči Iránu vrátane embarga na dovoz ropy. Začiatkom mája 2019 potom tieto sankcie ešte sprísnil, keď zrušil všetky dovtedy platné výnimky zo zákazu dovozu iránskej ropy.