Brexitová panika. Kamióny stoja hodiny v zápchach

Dlhé rady kamiónov, stres. Britské firmy sa snažia do konca roka predzásobiť tovarom z EÚ. Od januára budú Veľká Británia a únia v inom vzťahu ako doteraz.

13.12.2020 09:30
debata (8)

Snaha britských firiem vytvoriť si do konca roka čo najväčšie zásoby tovaru z Európskej únie pre obavy, že sa nepodarí dohodnúť obchodnú dohodu medzi Britániou a EÚ, spôsobila vo francúzskom prístave Calais vážne dopravné problémy.

Kolóna nákladných áut bola v sobotu dlhá 17 kilometrov a autá tu museli čakať päť hodín, upozornil na svojich internetových stránkach denník The Guardian.

Kolóna kamiónov v prístave Dover.
Rad kamiónov v prístave Dover.
+4Rad kamiónov v prístave Dover.

Zdroj blízky vedeniu regiónu Hauts-de-France uviedol, že za posledné tri týždne bolo na príjazdových cestách do francúzskeho prístavu a Eurotunelu, teda podmorského tunela spájajúceho Británii a Francúzsku, o 50 percent viac ťažkých nákladných áut.

„November a december sú vždy rušné mesiace, ale hlavnou príčinou je extrémne hromadenie zásob, pretože podniky sa snažia dostať tovaru do Británie pred 1. januárom,“ uviedol zdroj. Zvyčajne v tomto čase býva na mieste okolo 6000 nákladných áut, ale teraz ich je asi 9000.

Meškanie pri preprave Lamanšským prielivom spôsobujú v Británii vážne problémy. Automobilky Honda a Jaguar dočasne prerušili výrobu kvôli nedostatku súčiastok. V piatok sa ukázalo, že predajca nábytku Ikea je zavalený sťažnosťami pre to, čo nazval „prevádzkové problémy“, pretože balíky s jeho nábytkom určeným na zostavenie uviazli v upchatých prístavoch.

Prevádzkovateľ tunela, spoločnosť Eurotunnel, uviedla, že meškanie na britskej strane zrejme bude pokračovať aj ďalšie tri týždne. Jeho najhorší scenár pre prípad, že nebude uzavretá obchodná dohoda, počíta s až 7000 nákladnými autami v Kente.

V piatok britský premiér Boris Johnson a zástupcovia EÚ varovali, že je nepravdepodobné, že sa do nedele podarí uzavrieť obchodnú dohodu.

Predstavitelia regiónu Hauts-de-France sa už od roku 2018 pripravujú na preťaženie – od prvej hrozby, že nebude uzatvorená obchodná dohoda. V tej dobe úrady počítali, že rady na oboch stranách môžu byť dlhé až 27 kilometrov. Takže súčasná situácia môže byť v niektorých oblastiach považovaná za úspech, uviedol The Guardian.

Snaha firiem zásobiť sa vychádza aj z toho, že či sa podarí uzavrieť dohodu, alebo nie, budú zavedené colné, regulačné a poľnohospodársko-potravinárske kontroly, pretože Británia opustí jednotný trh. Ďalšie problémy v doprave v Kente tento víkend spôsobuje plánovaný test Operácie Brock, ktorý má otestovať pohotovostný plán prevádzky v prípade, že sa nepodarí uzavrieť obchodnú dohodu.

Británia opustila európsky blok v januári a prechodné obdobie, keď sa stále riadi rovnakými pravidlami ako v čase svojho členstva, sa skončí posledný deň tohto roku. Obe strany majú už väčšiu časť textu budúcej dohody o obchodných vzťahoch i ďalších oblastiach spolupráce hotovú, stále sa však sporia o možnosti rybolovu, pravidlá hospodárskej súťaže a o to, ako budú riešené prípadné vzájomné spory.

Ak neprekonajú rozpory pri vyjednávaní v niekoľkých najbližších dňoch, aby prípadnú dohodu mohli do konca decembra schváliť parlamenty, začnú od januára únijné štáty obchodovať s Britániou s clami a kvótami podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Veľká Británia #Brexit