Po triednickej hodine pre ruských školákov ani umrieť nemá byť strašné

Od nového školského roku do učebných osnov v Rusku pribudla hodina lásky k vlasti. Osobitný dôraz majú učitelia klásť na "špeciálnu vojnovú operáciu", ako šéf Kremľa Vladimir Putin prikázal nazývať agresiu proti Ukrajine.

30.08.2022 00:52
Sevastopol skolaci v uniformach Foto:
Školáci v uniformách s maketami zbraní pochodujú v Sevastopole na Ruskom okupovanom Kryme pomimo výkladu ozdobeného písmenom Z, ktoré sa stalo symbolom ruskej invázie na Ukrajine.
debata (183)

Ministerstvo školstva rozhodlo, že každý nový týždeň sa v učebných zariadeniach bude začínať vztýčením štátnej vlajky a spevom hymny. Rezort súčasne zavádza špeciálnu hodinu s názvom Rozhovory o dôležitom.

Z metodických materiálov vyplýva, že učitelia by mali viesť tretiakov k myšlienke, že „šťastie vlasti je vzácnejšie ako život“ a „nie je strašné zomrieť za vlasť“. Piatakom majú vštepovať, že „vojenská pomoc kolektívneho Západu zvyšuje počet obetí špeciálnej operácie“ ruských ozbrojených síl na území Ukrajiny. A stredoškolákom majú dávať za vzor hrdinu, ktorý nalákal nacionalistov do mínového poľa.

"Právnici sa nezhodli na tom, či sú takéto lekcie v rozpore so zákonom. Niektorí učitelia v nich ale našli pokus štátu vnútiť deťom ‚stranícku líniu‘, napísal denník Kommersant.

„Od nového akademického roka sa každý pondelok na všetkých školách v krajine začína hodinou Rozhovory o dôležitom,“ uvádza špeciálna webová stránka ministerstva školstva, ktorá je venovaná novému predmetu. Má ísť o tridsať minútovú aktivitu v rámci triednických hodín.

Ruskí škôlkari absolvujú v máji 2022 na počesť Dňa víťazstva vojenskú prehliadku.

Kde sa začína vlasť?

Už druhý septembrový pondelok by podľa príručky mali učitelia viesť lekciu „Naša krajina je Rusko“ s „vlastenectvom“ a „láskou k vlasti“ ako hlavnými hodnotami. Scenár hodiny pre prvý a druhý ročník zahŕňa počúvanie piesne Kde sa začína vlasť?, ústrednej melódie starej sovietskej filmovej epopeje, ktorá, ako raz priznal Putin, ho inšpirovala k tomu, aby sa ihneď po škole prihlásil do KGB.

Lekcia pre 3. až 4. ročník zahŕňa diskusiu o tom, ako presne deti chápu slovo „vlasť“, a rozhovor o tom, že láska k vlasti sa „dedí z generácie na generáciu“. Deti tohto veku po vypočutí piesne Kde sa začína vlasť? má učiteľ viesť k myšlienke, že „láska k vlasti nie je len schopnosť obdivovať jej krásu, ale aj ochota postaviť sa ňu“.

Očakáva sa, že tretiaci až štvrtáci budú vedieť citovať frázy ako „Šťastie vlasti je vzácnejšie ako život“ a „Pre vlasť nie je strašné zomrieť“.

V metodických odporúčaniach pre piaty až siedmy ročník je zmienka o vojenskej špeciálnej operácii na Ukrajine, ktorá je označená za „prejav skutočného vlastenectva“.

V usmerneniach je aj vlastenecký kvíz, ako aj „tvorivé úlohy“ pre žiakov ako „riešiť problémové situácie“, ako je napríklad „Rusku adresovaná žiadosť o pomoc donbaských ľudových republík" či rozhodnutie prezidenta Putina spustiť „špeciálnu operáciu na ochranu obyvateľstva Donbasu a odzbrojenie Ukrajiny“.

„Obrovská vojenská a iná pomoc kolektívneho Západu ukrajinskému režimu predlžuje nepriateľstvo a zvyšuje počet obetí operácie,“ píše sa v scenári hodiny pre piatakov.

Podkladové materiály obsahujú vzory hrdinských činov ruských vojakov, vrátane príbehu kapitána Alexandra Romanova, ktorý „zahnal skupinu ukrajinských nacionalistov“ na mínové pole, kde podľa scenára lekcie „nacionalisti“ nevyleteli do vzduchu, ale sa radšej vzdali.

Rovnaké príklady sú uvedené v materiáloch pre desiatakov i maturitný 11. ročník. Tam sa tiež hlása, že skutoční vlastenci sú „pripravení brániť svoju vlasť so zbraňou v rukách“.

Pieseň Strýko Vova, sme s tebou! nahrala poslankyňa Štátnej dumy Anna Kuvyčková s volgogradskými kadetmi. Deti v nej sľubujú vernosť najvyššiemu veliteľovi, keď zavelí na konečný boj.

Ivan Menšikov z moskovského odborového zväzu učiteľov považuje takéto triednické hodiny za „pokus štátu vnútiť deťom stranícku líniu“. „Učitelia v našej krajine sú rôzni, niekto je zdesený tým, čo sa deje, iný to podporuje,“ povedal Menšikov pre Kommersant a pripomenul, že politická agitácia v školách je v Rusku zakázaná zákonom.

Právnici, ktorých denník oslovil, sa ale nezhodli, či ide o neprípustnú politickú agitáciu, alebo nie.

Zápach naftalínu

„Kedysi sa Vladimira Putina pýtali, či by sa Rusko malo vrátiť k štátnej ideológii. A on odpovedal, že štátnou ideológiou je vlastenectvo,“ spomína politológ Vladimir Slatinov, ktorý nové poučky ministerstva školstva považuje za „chápanie vlastenectva ako lásky k štátnemu zriadeniu“. Nové lekcie majú podľa jeho názoru za „cieľ zvýšiť lojalitu obyvateľstva k súčasnému modelu štátnej politiky, ktorá sa začína formovať už od útleho veku“.

Politológ Konstantin Kalačev zase v novele školských osnov zacítil „zápach naftalínu“ a vplyv sovietskych učebníc. „Či tomuto jazyku budú deti rozumieť a či je toto všetko efektívne, je otvorenou otázkou,“ hovorí pre Kommersant Kalačev, podľa ktorého ale "protestovať za podmienok vojenskej špeciálnej operácie bude chcieť len málo rodičov“.

© Autorské práva vyhradené

183 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #vlastenectvo #vojna na Ukrajine #učebné osnovy