The Moscow Times: Sedem nečakaných dopadov západných sankcií na život v Rusku

Západné sankcie uvalené na Rusko kvôli jeho invázii na Ukrajinu síce neviedli k dramatickému ekonomickému kolapsu, aký niektorí predpovedali - ale aj tak majú ďalekosiahle následky.

31.12.2022 08:55
Rusko, Kremeľ, Moskva, Nový rok Foto: ,
Ľudia sa prechádzajú v parku s novoročnou výzdobou neďaleko Kremľa v Moskve v Rusku, vo štvrtok 29. decembra 2022.
debata (235)

Rusko je teraz krajinou, proti ktorej je uvalené najväčšie množstvo sankcií na svete, a nedostatok tovaru, obmedzený prístup k službám a ďalšie reštrikcie menia každodenný život často prekvapivými spôsobmi. Od zmenených receptov na sladkosti a pomalší internet, až po uzavreté krematória a nižší počet autobusov, napísal spravodajský server The Moscow Times.

ZMENENÉ RECEPTY NA SLADKOSTI

Riaditeľ továrne na sladkosti v meste Perm na Urale v októbri povedal, že podnik – jeden z najväčších v oblasti – musel zmeniť recepty na niektoré zo svojich produktov po tom, ako západné sankcie zastavili dovoz kľúčových ingrediencií.

„Existujú prísady, ktoré v Rusku jednoducho nemôžeme vypestovať. Nerastú tu napríklad kakaové bôby,“ povedal Boris Švajcer v rozhovore s miestnym médiom 59.ru. „Získať veľa surovín začalo byť problematické,“ dodal. Fabrika sa navyše musela poobzerať po novom vybavení, keď s ňou prestali spolupracovať dodávatelia z Talianska, Nemecka a Británie.

POMALÝ MOBILNÝ INTERNET

Rýchlosť mobilného internetu LTE v Rusku klesla o priemerne 0,6 megabitu za sekundu v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Vyplýva to z marcovej štúdie, ktorú vydala ruská analytická agentúra Telecom Daily. Očakáva sa, že problémy s rýchlosťou internetu sa ešte zhoršia, pretože po odchode európskych telekomunikačných gigantov vrátane firiem Nokia a Ericsson bude ťažšie modernizovať ruské siete.

UZAVRETÉ KREMATÓRIÁ

Cenami ovenčené krematórium v meste Voronež na juhozápade krajiny muselo tento mesiac zastaviť prevádzku, keď sa rozbila jeho jediná kremačná komora vyrobená v Česku. Nie je jasné, či bude možné krematórium opäť otvoriť kvôli zákazu EÚ vyvážať do Ruska technologicky vyspelý tovar.

Ruskí odborníci a zástupcovia českého poskytovateľa kremačného zariadenia, firmy Tabo-CS, pracujú na oprave kremačnej pece, ale nevedia, ako dlho to potrvá, napísal voronežský spravodajský server De Facto. Podľa neho je vybavenie českej firmy používané v desiatkach ďalších miest po celom Rusku vrátane Petrohradu a Novosibirska.

MENEJ AUTOBUSOV

Miestni dopravcovia v 84 ruských mestách tento rok zrušili až 200 autobusových a trolejbusových liniek. Jedným z dôvodov je sankciami narušený dodávateľský reťazec, čo má dopad na ruských výrobcov vozidiel.

Napríklad ruská vagonka TVSZ (Tichvinskij vagonostrojiteľnyj zavod) v Leningradskej oblasti musela počas leta na dva mesiace zastaviť výrobu, pretože sa jej minuli guľôčkové ložiská vyrábané v USA, ktoré sú pre výrobný proces nevyhnutné.

ODKLON OD NOVÝCH OBČIANSKYCH PREUKAZOV

Už najmenej od roku 2013 plánujú ruské úrady nahradiť existujúci systém preukazov totožnosti digitálnymi občianskymi preukazmi. Testovacie zavedenie nových plastových kartičiek sa malo tento rok spustiť vo viacerých ruských oblastiach. Ale západné sankcie si vynútili odloženie tohto projektu na neurčito – okrem iného preto, že Rusko nedokáže vyrobiť dostatok čipov a plastu na nové dokumenty, napísal v júni server Forbes Russia.

PRÁZDNE BUDOVY

Počet voľných priestorov v ruských kancelárskych budovách a nákupných centrách stále rastie kvôli odchodu zahraničných obchodných firiem. Podľa údajov realitnej poradenskej spoločnosti NF Group, o ktorých informoval ruský ekonomický denník Kommersant na začiatku tohto mesiaca, sa odhaduje, že podiel voľných plôch v nákupných centrách v hlavnom meste Moskve dosiahne do konca roka 17 percent a 12 percent kancelárskych budov v Moskve bude do konca roka prázdnych, uviedol zástupca poradenskej spoločnosti CORE.XP, ktorého citoval Kommersant.

ZLE VYCVIČENÍ PILOTI

Po tom, ako turecký národný dopravca Turkish Airlines zakázal ruským pilotom používať svoje tréningové zariadenia pre simuláciu letu, majú piloti leteckých spoločností v Rusku menej možností na výcvik. Zákaz bol zrejme vydaný pre obavy Turkish Airlines, že sa stanú obeťou sekundárnych sankcií zo strany Agentúry EÚ pre bezpečnosť letectva.

Podľa odborníkov, ktorých začiatkom tohto roka oslovil spravodajský server The Insider, je rozhodnutie Turecka dosť významné vzhľadom na to, že nie všetky typy zariadení na výcvik pomocou letovej simulácie sú v Rusku alebo spriatelených partnerských štátoch ľahko dostupné.

235 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #vojna na Ukrajine #sankcie proti Rusku