Servis, ktorý sa predtým špecializoval na opravy nabúraných vozidiel, preorientoval svoju činnosť po vpáde ruských vojsk na Ukrajinu vlani 24. februára. Jeho mechanici teraz trávia dlhé dni opravami pick-upov alebo dodávok, ktoré bude armáda využívať na prepravu zbraní alebo pozorovacích dronov.
„Nie sme bohatá krajina a štát nemôže poskytnúť všetkým našim vojakom obrnené vozidlá s pohonom všetkých kolies. Pick-upy sú kompromis,“ povedal Anton Senenko, jeden z dobrovoľníkov zodpovedný za koordináciu práce.
Kvalita opráv môže byť pre vojakov na fronte na východe krajiny otázkou života a smrti, upozornil. „Počas mieru veľmi často dochádza k poruchám vozidiel. Ale počas vojny môže takáto porucha spôsobiť tragédiu. Ak auto nenaštartuje, je koniec – vojaci už nemôžu uniknúť nepriateľskému tanku,“ vysvetľuje.
Pridajú vežu či Starlink
Vozidlá darovali či kúpili ukrajinskí dobrovoľníci, ktorí zháňajú finančné prostriedky na pomoc armáde. Často ich doviezli z okolitých krajín, ako je Poľsko, Lotyšsko alebo Estónsko.
Toto popoludnie sa mechanici v kombinézach venovali dvom vozidlám Toyota, ktorých motor potreboval opraviť, pick-upu a dodávke. „Nemeníme iba filtre a mazivá, ale pripravujeme celý stroj na drsné podmienky v prvej línii,“ vysvetľuje Anton. To často zahŕňa výmenu odpruženia a bŕzd alebo dokonca špeciálne úpravy, ako je pridanie veže pre strelcov či inštaláciu satelitnej antény Starlink.
Postupom času sa vyvíjali aj požiadavky armády. Zatiaľ čo vozidlá s pohonom dvoch kolies by mohli v niektorých miestach odviesť svoju prácu, ťažký terén na východe Ukrajiny vyžaduje vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies a pokiaľ možno pneumatiky do terénu.
Príspevok k víťazstvu
Vojaci predtým požadovali, aby boli vozidlá natreté zelenou farbou, aby splynula s krajinou. V zimných podmienkach ale dávajú prednosť šedej alebo čiernej.
Majiteľ garáže Ruslan Kulagin tak získal úplne nové skúsenosti v predtým neznámej oblasti vojenských záležitostí. „Je to náš príspevok k víťazstvu,“ hovorí hrdo tento štyridsaťšesťročný muž.
Na východ bola podľa Antona zatiaľ odoslaná asi päťdesiatka vozidiel – dodávky, džípy a niekoľko autobusov. Ohlasy od vojakov boli pozitívne, uisťuje Vlad Samojlenko, ktorý projekt s Antonom koordinuje. „Keď vidíte, že vozidlá dokážu celé mesiace zdolávať terén, naozaj to zahreje pri srdci. A je to pre nás tiež povzbudenie,“ hovorí Vlad.
„Sme veľmi radi, keď nám sami bojovníci napíšu, že vozidlo má už najazdených 15-tisíc kilometrov bez akejkoľvek poruchy,“ dodal Anton.
Zatiaľ čo hovoril, do garáže prišli dvaja vojaci v uniformách, aby si vyzdvihli modrú dodávku Toyota HiAce z roku 2002, ktorú chcú použiť na prepravu prieskumného dronu. Dodávka dovezená z Nórska vyžadovala opravu bŕzd a motora a tiež nejaké úpravy.
Po prehliadke vozidla sa vojaci odfotia s Antonom a Vladom a potom odchádzajú v dodávke. Anton predstiera, že uronil slzu: Poslať dodávku do bitky je rovnako dojemné ako „poslať dieťa do školy“.