Správy o zvukoch pod vodou potvrdila aj americká pobrežná stráž. Kanadské lietadlo P-8 zapojené do pátrania „zaznamenalo v oblasti zvuky podobné búchaniu“, ktoré sa opakovali každých 30 minút.
O štyri hodiny neskôr nasadili do pátrania ďalší sonar, a zvuky bolo opäť počuť. Informovala o tom aj spravodajská stanica CNN s odvolaním sa internú komunikáciu amerického ministerstva pre vnútornú bezpečnosť.
Jeden z činiteľov amerického ministerstva serveru Rolling Stone povedal, že panuje presvedčenie, že búchanie naozaj vychádzalo z ponorky. Zároveň ale poznamenal, že situácia vyzerá ponuro, pretože od utorka už nebolo počuť žiadne zvuky.
Na palube nezvestnej ponorky sa nachádza britský podnikateľ a bádateľ Hamish Harding, francúzsky výskumník Paul-Henry Nargeolet a tiež dvaja Pakistanci, podnikateľ Shahzada Dawood so synom Sulemanom. Piatym nezvestným je podľa publikovaných správ šéf spoločnosti OceanGate, ktorá prevádzkuje ponory, Stockton Rush.
Výletná ponorka Titan sa stratila v nedeľu počas plavby k vraku parníka Titanic. Ten sa nachádza v hĺbke okolo štyroch kilometrov vo vzdialenosti približne 640 kilometrov od pobrežia kanadskej provincie Newfoundland.
Čítajte viac Posádke nezvestnej miniponorky Titan vydrží kyslík do štvrtka popoludniaPlavidlo Titan približne po hodine a 45 minútach plavby prestalo komunikovať s kanadskou výskumnou loďou Polar Prince, ktorá ju sprevádzala. Americká pobrežná stráž v utorok oznámila, že cestujúcim v Titane sa zásoby kyslíka minú najneskôr vo štvrtok o 13.00 h.
Odborníci varovali pred „katastrofickými“ problémami
Odborníci pred niekoľkými rokmi varovali prevádzkovateľa ponorky Titan, ktorá sa teraz stratila pri plavbe k vraku zaoceánskej lode Titanic, pred možnými „katastrofickými“ problémami. Vyzvali ho tiež, aby podmorské zariadenie podstúpilo certifikačný proces. Napísal to denník The New York Times (NYT).
List adresovaný Stocktonovi Rushovi, ktorý je šéfom firmy OceanGate a teraz je tiež na palube Titanu, v roku 2018 podpísali viac ako tri desiatky ľudí, vrátane oceánografov, prieskumníkov morských hlbín, inžinierov a predstaviteľov firiem vyrábajúcich ponorky.
V mene americkej Spoločnosti pre námorné technológie v ňom vyjadrili „znepokojenie“ týkajúce sa vývoja ponorky a chystaných expedícií a tiež obavy, že „experimentálny prístup“ spoločnosti OceanGate by mohol viesť k problémom, a to vrátane katastrofických.
V liste sa píše aj o tom, že marketing firmy bol „zavádzajúci“, pretože tvrdil, že ponorka dostojí, či dokonca prekročí bezpečnostné normy stanovené agentúrou pre posudzovanie rizík DNV, hoci u nej zariadenie spoločnosť nenechala otestovať.
OceanGate v roku 2019 potvrdila, že Titan netestovala žiadna nezávislá organizácia. Vysvetľovať každú inováciu externému subjektu ešte predtým, ako je testovaná v reálnom svete, je totiž podľa firmy v prípade rýchlych inovácií neprijateľné.
Podľa odborníkov je však práve testovanie treťou stranou „zásadnou súčasťou bezpečnostných opatrení, ktoré chránia všetkých užívateľov ponoriek“. Spoločnosť sa k listu odmietla vyjadriť.
Problémy aj v minulosti
Nie je to prvýkrát, keď sa Titan dostal do problémov. Nemecký podnikateľ Arthur Loibl, ktorý ponor k Titanicu absolvoval, serveru Spiegel Online povedal, že sa v čase jeho cesty opakovane vyskytli problémy s batériami a jeden z predchádzajúcich ponorov musel byť prerušený v hĺbke 1 600 metrov.
Keď bol v roku 2018 na palube ponorky korešpondent americkej televízie CBS David Pogue, prestala zase fungovať komunikácia a trvalo vyše dve hodiny, kým sa ju podarilo obnoviť.
Pogue tvrdí, že by sa zariadenie malo aj v prípade výpadku elektrickej energie dostať na hladinu. To, že na hladine nepláva, podľa neho môže znamenať dve veci. Buď sa ponorka o niečo zachytila na dne, čo ale považuje za nepravdepodobné, pretože tam nič okrem Titanicu nie je. Alebo došlo k porušeniu trupu a ponorka je zničená.
Čítajte viac Pri vraku Titanicu sa stratila turistická ponorka, na palube je údajne aj miliardár