Z Krymu je ostrov. Výbuchy na moste ho odrezali od ruskej pevniny

Päťstodeviaty deň vojny sa pre Rusov na okupovaných územiach Ukrajiny začal dramaticky. Na strategicky kľúčovom Krečskom moste zazneli výbuchy a polostrov, ktorý Moskva nezákonne anektovala na jar 2014, je odrezaný od ruského vnútrozemia.

17.07.2023 06:25 , aktualizované: 18:55
vojna na Ukrajine, Krym, Krymský most Foto:
Autá na Kerčskom moste spájajúcom Rusko a Krymský polostrov v Kerčskom prielive po výbuchu 8. októbra 2022. Výbuch spôsobil v sobotu čiastočné zrútenie mosta, dopravu neskôr obnovili.
debata (435)

Na moste na Krym nadránom v dôsledku „mimoriadnej udalosti“ prerušili dopravu. Ruská redakcia BBC informuje o dvoch výbuchoch, zatiaľ čo tlačová agentúra Ukrinform uvádza najmenej dvoch mŕtvych a jedného zraneného. Ako však poznamenáva agentúra Reuters, tieto správy zatiaľ nemožno nezávisle overiť.

Podľa ruských telegramových kanálov bolo výbuchy počuť po tretej nadránom miestneho času (u nás bolo o hodinu viac) z mesta Kerč, na krymskej strane mosta. Prvý zaznel štyri minúty po tretej a druhý o štvrť hodiny neskôr.

Spravodajský web Insider zverejnil pohľad na poškodený most z okna vlaku.

Russia Ukraine War Drone Strikes Explainer Čítajte viac Ako dostať turistov na Krym? Cez vojnovú zónu, alebo s výsadkármi, radí Moskva

Útok na Kerčský most bol špeciálnou operáciou ukrajinskej tajnej služby SBU a vojenského námorníctva, informovala agentúra RBK-Ukrajina, odvolávajúca sa na zdroje z SBU.

„Most bol napadnutý pomocou nadvodných dronov. Bolo ťažké sa na most dostať, ale nakoniec sa to podarilo,“ uviedol zdroj.

Ruské úrady uviedli, že k incidentu došlo v blízkosti 145. piliera mosta. Podľa agentúry Ukrinform tam bol pravdepodobne poškodený úsek mosta medzi minimálne dvojicou pilierov.

Okupačné úrady na Kryme informovali o zastavení dopravy a vyzvali obyvateľov, aby na most nevstupovali. Agentúra TASS uviedla, že môže dôjsť aj k zmenám v miestnej železničnej doprave.

krym Čítajte viac Rakety rozbili bránu Krymu. Rusom bude chýbať pri obrane

„Vzhľadom na súčasnú situáciu žiadam obyvateľov a hostí polostrova, aby z bezpečnostných dôvodov necestovali cez krymský most a zvolili alternatívnu pozemnú trasu cez nové regióny,“ napísal v telegrame šéf Ruskom dosadenej krymskej administratívy Sergej Aksionov. Rusko označuje ukrajinské regióny Doneck, Luhansk, Záporožie a Cherson, ktoré čiastočne okupuje, za „nové regióny“.

Napriek tejto výzve sa podľa ruských médií na príjazde k mostu z ruského Krasnodarského kraja vytvorila mnohokilometrová zápcha.

Výbuch a následný požiar v sobotu 8. októbra...
Vrtuľník v sobotu 8. októbra 2022 hasí požiar...
+6Výbuch a následný požiar v sobotu 8. októbra...

V čase vrcholiacej turistickej sezóny v pondelok nadránom úrady prerušili aj trajektovú premávku medzi Krymom a ruským krasnodarským regiónom. Zastavila sa aj železničná doprava cez Kerčský most. Tú úrady sľúbili obnoviť o deviatej ráno miestneho času.

Ide o prvý úspešný útok na Kerčský most od ôsmeho októbra, keď na ňom explodoval kamión naložený výbušninami. Most to vyradilo na dlhé týždne. „To, že na most sa bude útočiť aj po prvom útoku, bolo jasné. A budú naň útočiť znova. Most je v istom zmysle symbol plus plnohodnotný vojenský cieľ,“ napísal na Telegrame ruský publicista Anatolij Nesmian. „Myslím si, že lacná dovolenka na Kryme nie je dôvod na riskovanie,“ dodal.

Dovolenka? Kyjev varuje Rusov pred cestou na Krym
Video
Zdroj: Ukrajinské ministerstvo obrany

Pri výbuchu na moste zahynul manželský pár z Belgorodskej oblasti vo veku 40 a 36 rokov, ich 14-ročná dcéra skončila s ťažkými zraneniami v nemocnici, informoval telegranový kanál Baza, ktorý zverejnil aj prvé videá po útoku.

Viacerí používatelia sociálnych sietí uverejnili videá zdemolovaného auta na moste s telami vo vnútri a dievčaťom, ktoré vyletelo cez čelné sklo.

Baza tvrdí, že výbuchy zničili jeden cestný pruh a jeden ďalší poškodili. Svoju informáciu ilustruje fotografiami.

Miestne úrady sa snažia upokojiť obyvateľov i turistov vyhláseniami, že polostrov je dostatočne zásobovaný palivom a potravinami.

Ruské ministerstvo dopravy Ruska tvrdí, že na Kerčskom moste je poškodená iba vozovka automobilovej časti. Rôzne zdroje v posledných hodinách špekulovali, že výbuchy zasiahli aj podperu mosta. "Informáciu, ktorá sa predtým objavila v médiách o poškodení pilierov, ministerstvo dopravy nepotvrdzuje. Kontrola stavu mosta pokračuje,“ informuje telegramový kanál ministerstva.

Krym most Čítajte viac Most na Krym má už päť rokov. Rozstrieľajú ho Ukrajinci?

Stop obiliu. Nebojíme sa, odkazuje Zelenskyj

Výbuchy poškodili Kerčský most iba zopár hodín predtým, ako mala vypršať dohoda o vývoze poľnohospodárskych plodín z ukrajinských prístavov. O tom, že ju Moskva nepredĺži, pozorovatelia nemali najmenšie pochybnosti.

„Predĺženie dohody o obilí sa v tejto situácii javí ako nemožné,“ napísal na Telegrame vojenský expert Igor Korotčenko. „Ľudia by to teraz, mierne povedané, nepochopili,“ argumentoval šéfredaktor časopisu Nacionaľnaja oborona. „Nepredĺženie dohody o obilí však bude mať pre nás aj negatívne politické a ekonomické dôsledky, predovšetkým pri spolupráci s Tureckom,“ dodal.

Nielen Ankara, ale aj Peking, na spojenectvo ktorého sa Moskva spolieha, sa dôrazne prihováral za predĺženie obilnej dohody. „Kremeľ riskuje, že uvedie do rozpakov posledné dve ,spriatelené' krajiny, od ktorých je takmer úplne závislý,“ upozornil na Telegrame publicista Anatolij Nesmian.

Kremeľ negatívne predpovede expertov bezo zvyšku naplnil. „Čiernomorské dohody dnes v skutočnosti prestali platiť,“ potvrdil Putinov hovorca Dmitrij Peskov. „Ako už povedal prezident Ruskej federácie, termín je 17. júla. Žiaľ, časti týkajúca sa Ruska v čiernomorskej dohode neboli doteraz implementované, jej účinnosť je ukončená,“ povedal Peskov. Nevylúčil pritom, že Moskva sa k realizácii dohody môže vrátiť, ak budú splnené jej podmienky.

Moskva v pondelok potvrdila, že jej odstúpenie od dohody znamená „zrušenie záruk bezpečnosti plavby vydaných ruskou stranou“.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyzval medzinárodné spoločenstvo, aby sa čiernomorský koridor na vývoz obilia mohol naďalej využívať aj bez Ruska. Kyjev podľa neho oslovili majitelia lodí, ktorí sú vraj pripravení pokračovať v takomto vývoze, ak to Ukrajina a Turecko umožnia. „Nebojíme sa,“ odkázal Zelenskyj prostredníctvom svojho hovorcu.

Most otváral Putin

Krymský alebo Kerčský most dlhý približne 19 kilometrov spája od roku 2018 ruskú pevninu s anektovaným Krymom, ktorý väčšina medzinárodného spoločenstva stále považuje za súčasť Ukrajiny. V októbri minulého roka ho poškodil výbuch, z ktorého Moskva obvinila Ukrajinu. Kyjev sa k útoku nepriamo priznal až o niekoľko mesiacov neskôr.

Krymský most horí, cesta sa prepadla
Video

Kerčský most otvoril 15. mája 2018 v priamom televíznom prenose ruský prezident Vladimir Putin. Ako prvý ním prešiel na oranžovom nákladnom aute Kamaz. Stavba, ktorej náklady sa odhadujú na 3,4 miliardy eur, umožnila Moskve priame spojenie s okupovaným ukrajinským polostrovom, keďže Kyjev zablokoval pozemnú trasu cez Ukrajinu.

Putin kontroluje Krymský most. Osobne za volantom mercedesu
Video

Výstavba mosta sa stala pre Kremeľ prioritou a projekt bol v Rusku oslavovaný ako stavba storočia. Realizácia sa začala vo februári 2016 a trvala viac ako dva roky. Most sa stal najdlhším v krajine, začína na Tamanskom polostrove v ruskom Krasnodarskom kraji a smeruje na západ cez ostrov Tuzla do Kerčského prielivu na Kryme. Stavba stojí na pylónoch, ktoré sú navŕtané do hĺbky 56 metrov. Výška mosta je 35 metrov nad hladinou mora, pričom približne v strede je vyvýšený oblúk, pod ktorým môže prechádzať lodná doprava.

Štyridsať tisíc áut denne

Most sa skladá z dvoch častí, jednej pre autá a druhej pre železnicu. Štvorprúdová cestná komunikácia s kapacitou 40-tisíc áut denne je v prevádzke od mája 2018, ale výstavba dvojkoľajnej železničnej časti sa oneskorila. Až koncom decembra 2019 dopravu po nej osobne obnovil Putin, ktorý vtedy sedel v kabíne rušňovodiča trojvozňového vlaku vypraveného z krymského prístavu Kerč do stanice Taman. Spočiatku po moste premávali len osobné vlaky, nákladné vlaky sa k nim pripojili v lete 2020. Ukrajina označuje stavbu za nelegálnu.

Od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu vo februári minulého roka sa špekulovalo o možnosti ukrajinského útoku na most, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri zásobovaní ruských vojsk na Kryme a priľahlých častiach ďalšieho Ruskom okupovaného ukrajinského územia. Okrem mosta však Rusi od júna môžu na spojenie s Krymom využívať aj pozemnú trasu cez okupované oblasti na pevnine. Počas invázie na Ukrajinu totiž ruské sily získali kontrolu nad celým pásom ukrajinského územia susediaceho s Ruskom. Územia pod ich kontrolou sa tiahnu od Charkovskej oblasti cez Donbas a Záporožskú a Chersonskú oblasť až po Krym.

Kyjev sa k prvému útoku napokon priznal

Most sa stal terčom útoku 8. októbra minulého roka, keď ho poškodil mohutný výbuch, ktorý zničil niekoľko jazdných pruhov, a následný požiar vlaku s palivom mal vážne následky na železničnú časť stavby.

Moskva od začiatku obviňovala Ukrajinu z výbuchu, ktorý si okrem materiálnych škôd vyžiadal aj štyri obete. Kyjev sa k útoku nepriamo priznal až o niekoľko mesiacov neskôr. Ako odvetu za zničenie mosta podniklo Rusko v nasledujúcich dňoch niekoľko vĺn leteckých útokov, ktoré si vyžiadali desiatky obetí.

Doprava na moste bola po útoku v októbri minulého roka na istý čas úplne zastavená; po piatich dňoch síce Rusi most otvorili pre autá, ale v značne obmedzenom režime. Trvalo podstatne dlhšie, kým sa na most mohla vrátiť nákladná doprava a najmä vlaky.

Nákladná doprava sa tak musela dočasne vrátiť na trajekty. Cestný most bol znova úplne otvorený koncom februára 2023 a začiatkom mája ruskí predstavitelia oznámili úplné otvorenie železničnej časti.

Chcel ho cár i Hitler

V regióne Kerčského prielivu pulzoval v dávnych dobách čulý obchod, ktorý však závisel od lodnej dopravy. Tú často ohrozovalo zlé počasie a búrky.

Posledný ruský cár Mikuláš II. ako prvý začiatkom 20. storočia nariadil postaviť cez prieliv most, ale jeho plány zmarili rusko-japonská a prvá svetová vojna.

Nacisti tam začali stavať most v roku 1943, ale stihli ho dokončiť asi z jednej tretiny a pred odchodom ho vyhodili do vzduchu kvôli blížiacej sa Červenej armáde.

Po oslobodení Krymu v roku 1944 Sovietsky zväz postavil cez úžinu 4,5 km dlhý železničný most. Nasledujúcu zimu ho však plávajúce kry vážne poškodili. Ešte predtým sa cez most vrátila do Moskvy sovietska delegácia z historickej Jaltskej konferencie.

Počas sovietskej éry sa úrady dostali len k tomu, aby vyčistili úžinu od zvyškov mostnej konštrukcie, a dopravu medzi Krymom a ruským Krasnodarským krajom zabezpečovali trajekty. Nedostatok finančných prostriedkov v 80. rokoch 20. storočia zastavil aj toto provizórium, ktoré bolo obnovené až v roku 2004. Po ruskej anexii Krymu v roku 2014 sa vybudovanie mosta stalo pre Moskvu opäť prioritou.

© Autorské práva vyhradené

435 debata chyba
Viac na túto tému: #vojna na Ukrajine #Krymský most