Ekosystém južného sektoru Červeného mora, kde sa loď v noci na sobotu potopila, zahŕňa nedotknuté koralové útesy, pobrežné mangrovy a veľmi rozmanitý morský život, pripomenula agentúra Reuters.
Velenie americkej armády v regióne (CENTCOM) v sobotu potvrdilo správu jemenských úradov o potopení plavidla. Pripomenulo súčasne, že raketový útok húsíjských povstalcov z 18. februára loď značne poškodil a mal za následok, že z nej začali vytekať ropné látky. Ropná škvrna dosahovala dĺžku až 29 kilometrov.
Minister zahraničných vecí medzinárodne uznávanej jemenskej vlády v Adene Ahmad Awád bin Mubárak vo svojom príspevku na sieti X napísal, že potopenie lode Rubymar „je environmentálna katastrofa, akú Jemen a región ešte nikdy nezažili“.
„Je to ďalšia tragédia pre našu krajinu a náš ľud. Každý deň platíme cenu za výpady húsíjských milícií…,“ doplnil.
Únik takého veľkého objemu hnojív do Červeného mora predstavuje vážnu hrozbu pre morský život, varoval Alí Sawalmí, ktorý pôsobí ako riaditeľ Marine Science Station na Jordánskej univerzite.
Objasnil, že nadmiera živín môže extrémne stimulovať rast rias, ktoré spotrebujú toľko kyslíka, že bežný morský život nebude môcť existovať. Pripomenul, že ide o eutrofizáciu.
Apeloval, aby krajiny v oblasti Červeného mora prijali plán na vytvorenie programu monitorovania znečistených oblastí v Červenom mori, ale aj stratégiu čistenia znečistených vôd.
Odborný asistent na Katedre zemských a environmentálnych vied na Boston College Xingchen Tony Wang vyslovil názor, že celkový vplyv tejto katastrofy na morskú flóru a faunu závisí od toho, kam oceánske prúdy hnojivo zanesú a ako sa bude uvoľňovať z potopeného plavidla.
Ekologická katastrofa hrozila v danej oblasti aj vlani. Expertom OSN a ďalších organizácií sa však podarilo odstrániť viac ako milión barelov ropy z rozpadajúceho sa supertankeru kotviaceho pri jemenskom pobreží.
Iránom podporovaní šiitski povstalci, ktorí ovládajú veľkú časť Jemenu vrátane hlavného mesta Saná, napádajú komerčné plavidlá v oblasti Červeného mora už od novembra, čím výrazne narušili svetovú námornú dopravu.
Tvrdia, že útoky sú reakciou na vojnu Izraela proti palestínskemu radikálnemu hnutiu Hamas v Pásme Gazy a na podporu, ktorú niektoré krajiny poskytujú izraelskej vláde.
Vzhľadom na globálnu prepojenosť medzinárodnej lodnej dopravy sú však ich útokmi postihnuté desiatky krajín sveta.