Najväčšie nákladné lietadlo na svete. Veterný bežec má byť vysnívaným služobníkom veterných elektrární

Vyzerá to na priekopnícky posun v uľahčení výroby energie z obnoviteľných zdrojov. Americká firma Radia predstavila plán najväčšieho lietadla na svete, ktoré má výrazne pomôcť pri výstavbe veterných elektrární. Jeho dĺžka a šírka budú porovnateľné s rozmermi futbalového ihriska: trup 108 metrov a rozpätie krídel niečo viac ako 70 metrov. „Má byť dlhšie ako plocha štadiónu vo Wembley," poznamenal denník The Sun.

03.04.2024 07:30
Wind Runner
Nákladné lietadlo WindRunner. Foto: Radia
debata (1)

Autori dali mamutiemu stroju názov WindRunner, čo sa dá preložiť ako veterný bežec. Lietadlo vyvíjajú s cieľom, aby v prvom rade slúžilo na prepravu obrovských komponentov veterných elektrární. Vývojári poukazujú na to, že WindRunner v upravenej podobe by sa dal v budúcnosti využiť aj pre potreby ozbrojených síl.

Najväčšie komerčné lietadlo na svete je Boeing 747, ktoré má dve poschodia, a prepraviť môže viac ako 500 cestujúcich. Najväčšie nákladné lietadlo prezentované spoločnosťou Radia má zvládnuť až 12-násobne väčšiu záťaž.

WindRunner vyvíjajú na to, aby prevážalo vysoké stožiare s lopatkami používané veternými elektrárňami. „Dnešné najväčšie veterné turbíny a ešte väčšie v budúcnosti nemožno prepravovať na pevnine prostredníctvom pozemnej infraštruktúry. Prekonáme tieto bariéry," objasňuje Radia na svojej webovej stránke, prečo prišla s týmto projektom. Súčasné lopatky majú dĺžku zvyčajne okolo 70 metrov, ale predpokladá sa, že postupne sa priblížia k 100 metrom. Čím sú dlhšie, o to viac elektriny pomáhajú vyrobiť, čo je zvlášť dôležité v oblastiach, kde nefúka silný vietor.

Preprava obrovských stožiarov a lopatiek je naozaj veľmi zložitá. „Nočnou morou sa stávajú mosty i tunely," upozornil server Business Insider.

Na čele tímu vývojárov stojí Mark Lundstrom, ktorý má bohaté skúsenosti s výroby vesmírnych rakiet. Predpokladá, že keď lietadlo uskutoční skúšobné lety a dostane technické povolenie od úradov, so sériovou výrobou sa začne v roku 2027. Lundstrom založil Radiu v roku 2016 a odvtedy sa venuje vývoju veterného bežca.

WindRunner môže mať perspektívu presadiť nielen ako vysnívaný služobník veterných elektrární. Výskumná a konzultačná firma 360iReserach totiž odhaduje, že obchodovanie s nadrozmernými nákladmi od prekonania globálnej pandémie koronavírusu stúpne do roku 2030 viac ako dvojnásobne.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #veterné elektrárne