Dve lietadlá sú súčasťou v poradí už 16. balíka vojenskej pomoci, ktoré Švédsko poskytne Ukrajine od jej napadnutia Ruskom vo februári 2022. Reč je teraz v prepočte dovedna o hodnote 1,3 miliarde eur armádnej techniky.
Vláda v Štokholme poznamenala, že stroje ASC 890 sa rozhodla darovať Kyjevu napriek tomu, že to povedie k dočasnému oslabeniu obranyschopnosti jej štátu. „Posilní sa schopnosť Ukrajiny identifikovať a zasiahnuť ciele na veľké vzdialenosti," zdôraznila švédska vláda v tlačovom vyhlásení. Zároveň informovala, že balík pomoc zahŕňa výcvik, technické vybavenie a metodickú podporu leteckých síl a ich velenia i riadenia.
Zatiaľ nie je známe, kedy Štokholm pošle Kyjevu dva stroje ASC 890, ale určite to bude v najbližších mesiacoch, aby mohli byť súčinné pri obrane vzdušného priestoru nad Ukrajinou po očakávanom dodaní viacúčelových stíhačiek F-16 americkej výroby od ostatných európskych spojencov v druhej polovici tohto roku. Obidva typy lietadiel si vymieňajú informácie prostredníctvom taktického komunikačného systému s názvom Link 16, ktorý používajú armády členských štátov NATO.
ASC 890 sú vlastne lietajúce radary. Tie, ktorými sú vybavené, vyvinuli pred tromi desaťročiami, odvtedy ich vylepšovali, čiže Ukrajinci dostanú moderné zariadenia. Na letectvo s rovnakými úlohami sa spoliehajú aj Rusi. Ich prezývka je čmeliak. Ide o staršie stroje včasného varovania a riadenia Beriev A-50 a o ich zdokonalenú verziu A-50U.
„Pred inváziou na Ukrajinou disponovali tromi zastaranými strojmi a o šiestimi modernými A-50U," tvrdí Medzinárodný inštitút pre strategické štúdie. Ukrajinci pred niekoľkými mesiacmi oznámili, že sa im podarilo zostreliť dve ruské lietadlá včasného varovania a riadenia.
Po štarte s plnou nádržou ASC 890 dokáže operovať vo vzduchu približne 5 hodín. „Je to menej času ako v prípade porovnateľných amerických strojov, ale dlhšia doba, akú zvládnu ruské lietadlá," podotkla stanica BBC. Výrobca radaru PS-890 Erieye udáva, že zariadenie dokáže lokalizovať objekty vzdialené 450 kilometrov. Podľa BBC je to relatívny údaj: väčší bombardér odhalí vo veľkej diaľke, menšiu stíhačku zistí v menšej vzdialenosti. Čo sa týka námorných cieľov, PS-890 Erieye je schopný identifikovať objekty veľkosti vodného skútra vzdialené okolo 350 kilometrov.
Ukrajinci aktuálne nemajú ani jedno podobné lietadlo s radarom, preto informácie o bezprostrednej hrozbe z ruskej strany získavajú len z pozemných radarov, ktoré takpovediac dovidia iba po horizont. „Napríklad riadená strela letí vo výške 50 metrov. Bez ohľadu na to, aký silný je pozemný radar, raketu neuvidí ani na 40 – 50 kilometrov, pretože bude za rádiovým horizontom,“ povedal ukrajinský vojenský expert Oleh Katkov pre server Defense Express. Dodanie ASC-890 preto výrazne zmení schopnosti ukrajinskej protivzdušnej obrany.
Spolupráca ASC-890 s radarom PS-890 Erieye a F-16 sa evidentne prejaví v lepšej efektivite ukrajinskej protivzdušnej obrany: „Stíhačky F-16 síce majú vlastné radary, ale nie sú veľmi silné, majú kratší dosah. V súčinnosti so strojmi ASC-890 a s ich radarmi môžu vypnúť svoje rádiolokátory a tak fungovať v režime kamufláže, takže na nepriateľa bude čakať neviditeľný útok," objasnil Katkov. Podčiarkol, že bez informačnej podpory od ASC-890 by bola účinnosť nasadenia F-16 až o 50 percent menšia.
Otázne je, do akej blízkosti hraníc s Ruskom vyšlú Ukrajinci svojich pilotov. Vojenský analytik Jevhen Damancov sa nazdáva, že svoju výzvednú činnosť budú vykonávať 200 – 300 kilometrov od ruského územia, aby minimalizovali riziko, že ich zasiahne protivzdušná obrana nepriateľa. V takom prípade by sa ich využiteľnosť znížila.
Na druhej strane Damancov vo svojej analýze pre server Vojennoje delo poukázal na prínos ASC-890 pri identifikovaní riadených striel agresora: „Ich radary PS-890 Erieye dokážu odhaliť rakety v nízkej výške vo vzdialenosti 80 až 120 kilometrov, čo umožňuje vydať rozkaz likvidovať ich. Výrazne sa tým zvyšuje účinnosť protiraketovej obrany."