„Zdá sa, že Kyjev sleduje jasnú stratégiu, ako prinútiť vzdušno-kozmické sily Ruskej federácie, aby buď vyprázdnili svoje základne do vzdialenosti niekoľko sto kilometrov od ukrajinskej hranice, alebo na ich obranu vyčlenili nadmerné množstvo systémov protivzdušnej obrany,“ napísal Justin Bronk, odborník na vzdušné sily, vo svojej eseji pre britskú expertnú skupinu Royal United Services Institute.
Čítajte viac Ukrajinské nebo má nových predátorov: Francúzske stroje sú špecializované na jednu vecKde umiestniť bojové lietadlá je vždy dilema. Čím bližšie sú k frontovej línii, tým viac munície môžu niesť namiesto paliva a tým menej času stratia preletmi zo základne na bojisko.
Tým sa však vystavujú raketovým a dronovým útokom, ako Ukrajina ukázala v rokoch 2022 a 2023 údermi proti ruským lietadlám a vrtuľníkom na pozemných základniach. Mnohé z týchto strojov stáli na letiskách, ktoré sa nachádzali blízko ukrajinských hraníc, aj keď niektoré boli hlbšie vo vnútri Ruska.
Tieto akcie ale boli skôr len podpichovaním s cieľom zahanbiť Kremeľ a ukázať, že žiadne miesto v Rusku nie je v bezpečí pred ukrajinským útokom. Teraz sa zdá, že Ukrajina systematicky útočí na letecké základne pomocou bezpilotných lietadiel, podobne ako v roku 2022 použila americké riadené rakety dlhého doletu HIMARS na narušenie ruských logistických a veliteľských sietí.
Podrobnosti o tom, čo presne sa stalo so stíhačkami Su-57 zaparkovanými na leteckej základni Achtubinsk v južnom Rusku neďaleko mesta Volgograd (predtým Stalingrad) a asi 600 kilometrov od ukrajinského územia, sú hmlisté.
Ukrajinská rozviedka začiatkom tohto mesiaca zverejnila snímky, na ktorých sa zdalo, že Su-57 – zaparkovaný na otvorenom priestranstve – poškodili ukrajinské bezpilotné lietadlá dlhého doletu, a jeden z vysokých predstaviteľov tvrdil, že pri rovnakom útoku mohlo byť poškodené aj druhé lietadlo.
„Nie je jasné, aké veľké poškodenie Su-57 utrpel,“ poznamenal Justin Bronk. „Satelitná snímka zrejme naznačuje, že došlo k dvom relatívne malým explóziám vo vzdialenosti asi tri až päť metrov od lietadla, ktoré bolo zaparkované na vonkajšej betónovej ploche.“
Čítajte viac 836. deň: Ukrajinské drony po prvý raz útočili v Severnom Osetsku, 900 kilometrov od frontuNezdalo sa, že by sa lietadlo vznietilo, čo naznačuje, že škody neboli nijako katastrofálne, čo sa pravdepodobne od malých bezpilotných lietadiel s malými hlavicami dalo čakať. Na druhej strane sa zdá, že lietadlo utrpelo poškodenie prednej časti a chvosta, čo pri krehkom, technologicky vyspelom lietadle nie je žiadna maličkosť.
„Poškodenie zadnej časti lietadla črepinami by sa dalo relatívne ľahko opraviť výmenou motora a výmenou horizontálnych a vertikálnych stabilizátorov, ale poškodenie prednej časti lietadla črepinami by bolo oveľa závažnejšie,“ napísal Bronk.
„Pravdepodobne by došlo k poškodeniu radarovej sústavy, vyhľadávacieho a sledovacieho infračerveného senzora IRST a kokpitu, ako aj prístrojov a elektronických systémov, ktoré sú nevyhnutné pre fungovanie celého lietadla,“ dodal.
Zaujímavou otázkou je, prečo sa drony nepodarilo zneškodniť masívnym ruským rušičkám. Tie už dokázali zneškodniť mnoho rakiet navádzaných pomocou GPS a kĺzavých bômb dodaných Západom a vyradili rad ukrajinských rádiom riadených dronov.
Rusko ťaží z rozsiahlych investícií niekdajšieho Sovietskeho zväzu do elektronických bojových prostriedkov a použilo mobilné a stacionárne rušičky, aby nasýtilo éterové vlny na 600 kilometrov dlhej frontovej línii. Útok na Achtubinsk však naznačuje, že ruské kapacity elektronického boja majú dostatočnú šírku na pokrytie frontu, ale nie hĺbku na ochranu ruského vnútrozemia.
Sám o sebe nebol nedávny ukrajinský úder ničím iným ako symbolickým úderom proti symbolickému nepriateľovi. Rusko má zhruba tucet lietadiel Su-57, ktoré sú moskovskou odpoveďou na americké stíhačky F-22 a F-35.
Avšak rovnako ako ospevované ruské tanky T-14 Armata sa ani stíhačky Su-57 vo vojne na Ukrajine nijako výrazne neprejavujú. To pravdepodobne odráža strach zo straty vyspelej zbrane – a možno aj isté obavy, že by schopnosti týchto zbraní nemuseli zodpovedať rétorike.
V poslednom polroku Ukrajine najviac škodia masívne počty kĺzavých bômb zvrhnutých staršími lietadlami Su-34 a Su-35. Neviditeľné stíhačky nie sú potrebné pre nijako netajenú ruskú stratégiu: vyhladiť ukrajinskú obranu kĺzavými bombami a potom poslať zle vycvičenú pechotu zloženú z odsúdených, aby všetko vyčistila. Je to hrubý a nákladný prístup, ktorý však Rusku umožnil získať niekoľko malých kusov územia.
Aj keby čoskoro prišli americké stíhačky F-16, ukrajinské letectvo pravdepodobne nedokáže zahnať ruské lietadlá, ktoré hádžu kĺzavé bomby zo vzdialenosti 80 kilometrov za ruskými líniami, v bezpečí za pozemnou protivzdušnou obranou. Lacné, jednosmerné útočné drony potom môžu byť druhou najlepšou možnosťou.