Emmanuel Macron každý deň vypije dva poháre francúzskeho vína a podobne ako jeho predchodcovia na čele štátu sa vozí v automobiloch vyrobených v krajine galského kohúta. Počas tohtoročných osláv štátneho sviatku pri príležitosti výročia dobytia Bastilly si tradične pozrel vojenskú prehliadku v Paríži z armádneho kabrioletu, hlavnú pozornosť si získal jeho príchod na ceremóniu. Macron sa totiž doviezol v novom automobile. Do garáží Elyzejského paláca pribudla novinka na trhu: Renault Rafale.
Výber auta sa u všetkých lídrov na svete dá chápať ako nepriama reklama danému autu. Zvlášť, keď ide o najznámejších štátnikov, ako je to aj v prípade Macrona. Výrobca Renault označuje model Rafale za svoju aktuálnu takzvanú vlajkovú loď. Automobil využíva hybridný pohon. A prečo si automobilka vybrala názov Rafale? Je to narážka na lietadlo Caudron Renault Rafale poháňané motorom tejto francúzskej automobilky, ktoré v roku 1934 dosiahlo rýchlosť 445 km/h, čo vtedy znamenalo rekord vo svojej kategórii letectva.
Keď sa obzrieme o niekoľko desaťročí dozadu, automobilke Renault sa vtedy nedokázala presadiť v štvorkolesovej flotile Elyzejského paláca. Ani ona ani výrobca Peugeot nevedeli ponúknuť očakávanú kvalitu. Prezident Charles de Gaulle, ktorý bol pri moci v rokoch 1959 – 1969, sa vozil v aute od Mimochodom, tento slávny generál, ktorého prezývali dlhá špargľa, využíval vozidlo: so zvýšenou strechou „Auto muselo brať do úvahy veľkú výšku generála," objasnil denník Le Figaro. De Gaulle meral totiž až 196 centimetrov. zostal verný aj jeho nástupca na čele štátu Georges Pompidou.
Prvý ľavicový prezident v novodobých dejinách Francúzska sa spoliehal na jazdu v Renaulte: vzťahovalo sa to však len na oficiálne cesty Françoisa Mitterranda, ktorý bol v Elyzejskom paláci dlhých štrnásť rokov (1981 – 1995), pretože v tej dobe Francúzi volili hlavu štátu ešte na sedem rokov a tento socialista vykonával dva mandáty. Le Figaro poznamenal, že pri súkromných cestách Mitterrand uprednostňoval značku Citroen.
Čítajte viac Milosrdná smrť? Cirkev sa hnevá na Macrona, dáva mu školenie z hodnoty životaMacron, ktorý vládne od roku 2017 a na jar 2022 ho druhýkrát zvolili do funkcie, nepochybne potešil až troch producentov: Peugeot, Renault a DS, čo je francúzska automobilová spoločnosť, ktorá vznikla pred desiatimi rokmi (vyrába prémiové vozidlá, patrí do portfólia skupiny Stellantis). „V garážach Elyzejského paláca sa nachádzajú modely DS7, Renault Espace a Peugeot 5008," podotkla televízna stanica TF1 s tým, že najnovšie pribudol zmienený Rafale. Ten je fakticky novinkou na trhu, pretože prvýkrát ho predstavili na autosalóne v lete minulého roku.
Elyzejský palác začal označovať Renault Rafale za oficiálny automobil prezidenta. Pre výrobcu to môže byť príjemný návrat do histórie, pretože krátko po skončení prvej svetovej vojny sa presadil v garážach hlavy štátu. Jeho auto typu Renault 40 CV v rokoch 1920 – 1928 nepretržite využívali traja francúzski prezidenti.
Čítajte viac Francúzi rozhodli. Namiesto krajnej pravice zvíťazila ľavicaMacron je známy tým, že mu záleží na ochrane životného prostredia. Potvrdil to aj v prípade elektromobilov, keď vlani v decembri ponúkol tisícom Francúzov mikulášsky darček: oznámil, že sociálne slabší občania si budú môcť od roku 2024 obstarať auto na elektrický pohon na lízing za 100 eur mesačne. Informoval, že im to umožní štátna podpora.
Túto možnosť môže využiť zhruba 25-tisíc záujemcov s tým, že štát im prispeje až do výšky 13-tisíc eur. Žiadatelia o subvenciu musia spĺňať viacero kritérií. Výhoda sa vzťahuje len na domácnosti s nízkym príjmom. Záujemca musí ročne najazdiť najmenej 8-tisíc kilometrov a mať trvalé bydlisko viac ako 15 kilometrov od svojho zamestnania.
Pre menej zarábajúcich Francúzov to môže byť lákadlo. Predtým štát tiež subvencoval nákup elektromobilov, ale oveľa menej: poskytoval bonus 5-tisíc eur pri kúpe takého auta, ktoré stálo menej ako 47-tisíc eur a vážilo maximálne 2,4 tony.