Keď sa oponentom nepodarilo nazbierať dostatok podpisov pre usporiadanie referenda o tejto otázke, stroskotal tento mesiac na švajčiarskom najvyššom súde aj ich posledný pokus, ktorým chceli zabrániť miestnej samospráve v odstraňovaní bilbordov. Sudcovia zamietli odvolanie a rozhodli, že politika mesta Vernier sa nesnaží ovplyvniť hospodársku súťaž, ale zameriava sa na „boj proti vizuálnemu znečisteniu“.
Mesto nezistilo, že by mal byť verejný záujem na tom, aby v meste boli aj bilbordy, povedal starosta mesta Mathias Buschbeck. Zástancovia ich odstránenia tvrdili, že reklamy len propagujú zbytočné míňanie a zadlžovanie spotrebiteľov.
„Týmto opatrením chceme bojovať proti zbytočnej spotrebe,“ dodal starosta, ktorý je členom Strany zelených. Podľa neho si bilbordy zvyčajne objednávali veľké firmy, nie miestne podniky.
Najvyšší súd potvrdil rozhodnutie, podľa ktorého mesto môže odstrániť viac ako tri štvrtiny zo 172 bilbordov. Zvyšok zostane k dispozícii pre kultúrne a športové reklamy. Zákaz sa vzťahuje na všetky reklamy, ktoré sú viditeľné z verejného priestranstva vrátane tých, ktoré sú na súkromnom pozemku.
Prelomové rozhodnutie otvára cestu mnohým väčším švajčiarskym mestám, ktoré pripravujú podobné návrhy. Hlavné mesto Bern chce zakázať väčšinu komerčných reklám. Finančné centrum Zürich sa zameriava len na energeticky náročné digitálne obrazovky.
Trend miest bez reklám je rizikom pre odvetvie vonkajšej reklamy. Jeho hodnota sa odhaduje na 400 miliónov švajčiarskych frankov. Prezident odborovej asociácie Markus Ehrle varoval, že peniaze namiesto toho poputujú k veľkým internetovým spoločnostiam, ako je Google a Meta Platforms. Reklama na internete je podľa neho pritom energeticky náročnejšia ako bilbordy.
Zrušiť bilbordy sa už skôr podarilo v Sao Paule alebo vo francúzskom Grenobli. Tam bola ako dôvod zákazu uvedená „upravená scenéria mesta“. Teraz sa politici pri presadzovaní zákazu zameriavajú skôr na klimatické zmeny.
V meste Bern politici vo svojom návrhu zákazu napísali, že reklama má za cieľ vytvárať potreby, o ktorých ľudia predtým nevedeli, a že cieľ a účel reklamy sa diametrálne líši od cieľa Bernu stať sa klimaticky neutrálnym. V Zürichu označil jeden z politikov digitálne bilbordy za nezmyselné plytvanie energiou.
Úspech Vernieru ale ešte nezaručuje, že sa rovnaký krok podarí aj inde. Vlani na jar parlament mesta Ženeva rozhodol o zákaze reklamy, tento zákaz sa však miestnym občanom podarilo zablokovať v referende.
V roku 2022 sa v celonárodnom prieskume vyslovilo 63 percent opýtaných proti zákazu bilbordov.