Podľa agentúry DPA je Carolabrücke jednou z dôležitých dopravných tepien vo východonemeckom meste. Drážďanskí hasiči uviedli, že most sa zrútil v dĺžke 100 metrov. Poškodené boli aj dve potrubia pre rozvod teplej vody. „Na celom území mesta momentálne nefunguje diaľkové vykurovanie,“ potvrdili hasiči. Kvôli vytekajúcej vode boli úplne zaplavené časti nábrežnej ulice Terrassenufer. Výpadok dodávok tepla by mohol trvať celý deň, prevádzkovateľ ale intenzívne pracuje na vyriešení problému.
Podľa doterajších zistení si nešťastie nevyžiadalo žiadne zranenia. Drážďanský dopravný podnik uviedol, že po moste práve nepremávala žiadna električka, posledná cez neho prešla 18 minút pred zrútením. Po moste pritom jazdia vo všedné dni aj v noci každú hodinu električkové linky 3 a 7.
Zrútenie, ktoré sa odohralo okolo 3.00 h, postihlo južnú polovicu mosta. Podľa hasičov sa aj na predmostí na strane drážďanského starého mesta vytvorila metrová trhlina. Rozsah poškodenia experti zisťovali s pomocou dronov.
Policajti boli na mieste zakrátko po kolapse uprostred noci. „K nám prišlo prvé hlásenie dnes krátko po 3.00 h. Boli to naši kolegovia, ktorí 50 metrov odtiaľ pri židovskej synagóge vykonávali ochranu objektu,“ uviedol hovorca polície Thomas Geithner. „Opísali to ako veľký, silný hluk. Zem sa otriasla,“ povedal hovorca.
Podľa Geithnera ide teraz o to nájsť príčinu zrútenia. Ak by sa ukázalo, že sa niekto dopustil chyby, bolo by začaté trestné konanie. „Ale takéto indície v tejto chvíli nemáme,“ dodal hovorca.
Čítajte viac Modely počasia pre Česko pripomínajú roky katastrofálnych povodní. Pripravte si evakuačný kufor, vyhlásil ministerHasiči sa obávajú, že by sa mohli zrútiť aj ďalšie časti silne poškodeného mosta. Ich hovorca vyzval ľudí, aby sa k stavbe nepribližovali. Pri moste a na moste by podľa neho mohli prísť o život.
Most pochádza z čias komunistickej Nemeckej demokratickej republiky, uviedla DPA. Podľa expertov mohla k jeho zrúteniu prispieť korózia. Práve zrútená časť mosta mala byť na budúci rok rekonštruovaná, zatiaľ čo ostatné časti boli po rekonštrukcii otvorené v marci.
Drážďany sa potýkali so zlým stavom mosta niekoľko rokov. Preto boli mostné ťahy A a B už sanované. „Že je stav mostného ťahu C taký zlý, že by mohlo dôjsť k zrúteniu, nebolo možné predvídať,“ povedal šéf drážďanského cestného úradu Holger Kalbe, ktorý tiež hovoril o možnej korózii v dôsledku masívneho používania posypového chloridu v časoch NDR.
Odkláňané sú električky aj automobilová doprava. Preplávať nesmie v zasiahnutí časti ani lode po Labe.
Uzavreté boli podľa drážďanských úradov až do odvolania aj nezrátané časti mosta a nepočíta sa ani s krátkodobým uvoľnením uzávery. Celá konštrukcia teraz prejde preskúmaním.
V Európe zostáva v povedomí pád mosta v Janove zo 14. augusta 2018, ktorý sa stal najhorším nešťastím svojho druhu v moderných európskych dejinách. Za búrky a dažďa sa vtedy do 45-metrovej hĺbky zrútila dvestometrová časť Morandiho mosta, zavesená na najzápadnejšom z troch vysokých pilierov. Spolu s vozovkou spadli na bani ležiace skladisko a železničná trať a do rozvodnenej rieky Polcevery viac ako tri desiatky osobných a nákladných áut. Pri kolapse zahynulo 43 ľudí, ďalších 16 prežilo s rôzne vážnymi zraneniami.
V Nemecku sa v decembri 2015 zrútil most Friesenbrucke cez rieku Emžu, keď doneho narazila nákladná loď a zničila strednú, otváraciu časť mosta, pri nešťastí nebol nikto zranený. Po zrážke s loďou sa v roku 1966 zrútil aj padací most Heiligenstedten v Šlezvicku-Holštajnsku.
Podobný prípad sa stal tento rok vo februári aj v Číne, keď do mosta v čínskej provincii Kuang-tung narazila veľká loď a časť mostnej konštrukcie sa aj s autobusom a niekoľkými autami zrútila do vody, zahynulo päť ľudí. V marci sa v Baltimore na východe USA zrútila časť štvorprúdového mosta po tom, čo do jedného z pilierov narazila nákladná loď.
Čítajte viac Koledujeme si o tragédiu, slovenské mosty sú v žalostnom stave. Najhoršia situácia je v dvoch krajoch