Google od roku 2003 prevádzkuje reklamnú platformu s názvom AdSense a vyvinula rôzne služby vrátane sprostredkovania reklamy online s názvom AdSense for Search (AFS).
AFS umožnilo vlastníkom webových stránok obsahujúcich integrované vyhľadávacie nástroje zobrazovať reklamy spojené s online dopytmi. Vydavatelia tak mohli získať časť príjmov generovaných zobrazovaním týchto reklám.
Na používanie AFS by vydavatelia, ktorí dosahujú dostatočný obrat, mohli okrem iného vyrokovať so spoločnosťou Google Zmluvu o poskytovaní služieb Google (GSA). Vyhľadávacie zariadenia Google však obsahovali klauzuly obmedzujúce alebo zakazujúce zobrazovanie reklám zo služieb, ktoré konkurujú AFS.
Čítajte viac Súdny dvor EÚ potvrdil rekordnú pokutu pre GoogleV roku 2010 preto prvý nemecký podnik podal sťažnosť na nemecký Spolkový kartelový úrad, ktorá bola presmerovaná na Európsku komisiu. V rokoch 2011 až 2017 podali sťažnosti na Google kvôli tejto službe ďalšie podniky, vrátane spoločností Microsoft, Expedia či Deutsche Telekom.
EK v roku 2016 spustila právne konanie v prípade troch doložiek v GSA, pretože by mohli vylúčiť služby konkurujúce AFS. V septembri 2016 uvedené klauzuly spoločnosť Google odstránila alebo upravila.
V marci 2019 EK zistila, že spoločnosť Google sa dopustila troch samostatných porušení, ktoré predstavujú spolu jediné a nepretržité porušenie od januára 2006 do septembra 2016 a uložila jej pokutu 1,494 miliardy eur, pričom pokutu 130,135 miliónov eur mala Google zaplatiť spoločne a nerozdielne so svojou materskou spoločnosťou Alphabet.
Čítajte aj Apple musí Írsku odviesť 13 miliárd eur na neuhradených daniachVšeobecný súd EÚ, ako prvostupňová súdna inštancia, v stredu dospel k záveru, že EK sa v roku 2016 dopustila nesprávneho posúdenia dĺžky trvania sporných doložiek, ako aj trhu, na ktorý sa vzťahujú.
Podľa Všeobecného súdu EK nepreukázala, že tri problémové doložky predstavovali zneužitie dominantného postavenia a spolu predstavovali „jediné a nepretržité porušenie“ článku 102 Zmluvy fungovaní EÚ. Takisto nepreukázala, že sporné doložky odrádzali od inovácií, a že pomohli spoločnosti Google posilniť si dominantné postavenie na vnútroštátnych trhoch online reklamy a že poškodili spotrebiteľov.
Súd preto zrušil rozhodnutie eurokomisie pokutovať Google kvôli službe AdSense v celom rozsahu.